مراقب امنیت خود باشید/توصیه های پلیس سایبری در مورد شبکه های اجتماعی

با گسترش شبکه های مجازی و استفاده بی رویه و نابجا از آن برای کاربران ناآگاه ، عوارض و عواقب قابل تاملی از منظر آسیب شناسی مسائل اجتماعی فراهم شده است.

به گزارش ایسکانیوز شبکه های اجتماعی متشکل از افراد و گروه ها و ارتباطات بین آن‌هاست که با بیشتر شدن اعضا رابطه‌ی بین افراد شبکه هم پیچیده تر می شود. ماهیت شبکه های اجتماعی یعنی ناشناس بودن کاربران آن ، همیشه خطراتی را برای استفاده کنندگان از آن به همراه داشته و دارد. این شبکه ها خواسته یا ناخواسته بخشی از بنیان هویتی اشخاص با عقاید و سلایق مختلف را به نوعی تحت تاثیر خود قرار می دهند در این راستا به نظر می رسد آگاهی کاربران و آسیب شناسی دقیق این شبکه ها می تواند از اثرات منفی آن جلوگیری و صیانت بنیان خانواده را در بر داشته باشد.


خطرات استفاده از این شبکه‌ها
زورگیری ها، مواجهه با رفتارهای تهدید آمیز، کودک آزاری، افشای اطلاعات شخصی و یا در مواجهه با محتواهایی که مضمون پرخاشگرانه، جنسی، افراط گرایی و نژاد پرستانه دارند همچنین برخورد با فعالیت‌های تهاجمی و نگرش‌های پر از نفرت، تلاش برخی از افراد برای متقاعد سازی یا آزار افراد در جهت تغییر عقاید یا ایدئولوژی‌هایشان و پذیرفتن موضع افراطی توسط برخی از کاربران از عواقب و آسیب های این شبکه ها است.

در ابن راستا افراد با فعالیت در گروه ها بدون اینکه از مواردی که قانون تصریح کرده مطلع باشند به دلیل ارسال محتوای نامناسب یا توهین‌آمیز، مطالبی که از سایت شبکه های اجتماعی ارسال می شود، تحت پیگرد قانونی قرار می گیرند .

راهکار چیست ؟


شما با دنبال کردن راهکارهای زیر می‌توانید از این خطرات دوری کرده و از مزایای حضور در شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید:
1-اجازه ندهید افراد دیگر شما را مجبور به عضویت در این سایت‌ها یا انجام اقداماتی کنند که بر هم زننده آرامش شما است.
2-در مورد انتشار اطلاعات هویتی‌تان هشیار باشید، اطلاعاتی که در پروفایل و پست‌هایتان منتشر می‌کنید حاوی اطلاعات شماره تلفن، تصویر خانه، محل کار، مدرسه و یا آدرس و تاریخ تولدتان نباشد.
3-از کدهای کاربری استفاده کنید که اطلاعات شخصی شما را در خود نداشته باشد. برای مثال کد کاربری که اسم شما در آن ثبت شده است.

4-از پسورد‌های پیچیده استفاده کنید.
5-حساب ایمیل جداگانه‌ای برای ثبت‌نام و یا دریافت ایمیل از این سایت‌ها ایجاد کنید. با این روش به سادگی می‌توانید در هر زمان که می‌خواهید حساب ایمیل‌تان را متوقف کنید. باز کردن حساب ایمیل جدید بسیار ساده و سریع است.
6- پروفایلتان را ببندید و تنها به دوستانتان اجازه چک کردن پروفایلتان را دهید.
7- آنچه که به صورت آنلاین گذاشته می‌شود‌، آنلاین باقی می‌ماند. چیزی نگویید و یا عکس را منتشر نکنید که ممکن است بعدها باعث خجالت شما و یا افراد دیگر شود.
8- هرگز پست‌هایی که توهین‌آمیز هستد و یا منجر به توهین به گروهی از افراد جامعه می‌شود را ارسال نکنید.
9-در مورد مطالبی که دوستانتان در مورد شما می‌گذارند و یا پاسخ‌هایی که به پست‌های شما می‌دهند، به ویژه در مورد اطلاعات شخصی و فعالیت‌های شما، هشیار باشید.
10-به خاطر داشته باشید بسیاری از شرکت‌ها به صورت روزانه صفحات اجتماعی کارمندان احتمالی یا کارمندان فعلی‌شان را بررسی می‌کنند، در مورد چیز هایی که می‌گویید و تصاویری که پست می‌کنید و یا روی پروفایل‌تان می‌گذارید، دقت داشته باشید.
11- تاریخی که به تعطیلات می‌روید را به انتشار نگذارید- یا عکس‌های خانوادگی در حالی که مسافرت هستید- سایت‌های شبکه‌های اجتماعی ابزار جستجوی مورد علاقه برای سارقان امروزی هستند.
12- در مورد استفاده صحیح از سایت‌ها یاد بگیرید از ویژگی‌های حریم خصوصی برای محدود کردن دسترسی افراد غریبه استفاده کنید. مراقب افرادی که اجازه اشتراک در شبکه‌تان را به آن را می‌دهید باشید.
13- آمادگی خودتان را در برابر کلاهبرداری‌های شامل درخواست‌های دوستی جعلی و پست‌هایی که از طرف افراد و شرکت‌ها شما را دعوت می‌کنند از صفحات یا سایت‌شان بازدید کنید، حفظ کنید.

در نهایت؛اگر در دام کلاهبرداران گرفتار شدید، مطمئن شوید که شما هر‌گونه مجوز نصب نرم‌افزار را از حساب خود پاک کرده‌اید و اطمینان پیدا کنید که آنتی ویروس به روز و مؤثر، نرم‌افزار‌های ضد جاسوسی را دارا هستید و فایروال قبل از آنلاین شدن شما اجرا می‌شود.

خبرنگار : نیوشا یعقوبی

700

کد خبر: 823964

وب گردی

وب گردی