ولایتی: حفظ امنیت مراکز نظامی از اولویت‌های درجه یک جمهوری اسلامی ایران است

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت ایران به هیچ کشور و نماینده هیچ یک از مجامع بین‌المللی اجازه نخواهد داد که از مراکز نظامی بازدید کند.

به گزارش ایسکانیوز، یکی از گمانه‌زنی‌هایی که به تازگی در مجامع بین‌المللی و داخلی مطرح شده این است که دولت آمریکا در تلاش برای وادار کردن ایران به خروج از توافق هسته‌ای، قصد دارد خواستار بازرسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از مکان‌های نظامی ایران شود.

در این زمینه منابع غربی ازجمله نشریه فارین پالیسی از تشکیل تیمی در کاخ سفید برای یافتن راهی برای متهم کردن ایران به نقض برجام خبر دادند و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در مصاحبه‌ای گفته که بعید است تا سه ماه دیگر ایران به برجام پایبند باشد.

طبعا اگر واشنگتن بخواهد برای متهم کردن ایران به خودداری از اجرای برجام، از ساز و کار بازرسی‌ها استفاده کند، ابتدا باید دلیلی متقن و محکمه‌پسند ارائه کند که قابل پذیرش آژانس باشد. در این راستا، گروه‌های مخالف ایران از هم‌اکنون برای دلیل‌تراشی و قرار دادن ایران بر سر دو راهی ارائه دسترسی به مکان‌های نظامی یا خروج از برجام دست به کار شده‌اند و احتمالا قصد دارند بند مربوط به ممنوعیت «فعالیت‌هایی که می‌تواند به طراحی و ساخت یک قطعه انفجار هسته‌ای کمک کند» را دستاویز خود قرار دهند.

این بند که در بخش T از ضمیمه نخست برجام آمده، فعالیت‌های زیر را برای ایران ممنوع کرده است:

- طراحی، توسعه، ساخت، دستیابی و یا استفاده از مدل‌های کامپیوتری برای شبیه‌سازی وسایل انفجاری هسته‌ای.

- طراحی، توسعه، ساخت، دستیابی و یا استفاده از چاشنی‌های انفجاری چند نقطه که برای توسعه یک وسیله انفجاری هسته‌ای مناسب هستند مگر اینکه مقاصد غیر هسته‌ای بودن آن از سوی کمیسیون مشترک تایید شده و موضوع پایش باشد.

- طراحی، توسعه، ساخت، دستیابی و یا استفاده از سیستم‌های تشخیص انفجار (دوربین‌های Streak، دوربین‌های سرعت بالا و یا دوربین‌های Flash x-ray) مناسب برای توسعه تجهیزات انفجار هسته‌‌ای مگر اینکه مقاصد غیر هسته‌ای بودن آن از سوی کمیسیون مشترک تایید شده و موضوع پایش باشد.

- طراحی، توسعه، ساخت، دستیابی و یا استفاده از چشمه‌­های نوترونی هدایت کننده انفجارات یا مواد خاص برای چشمه‌­های نوترونی هدایت کننده انفجارات.

دکتر علی‌اکبر ولایتی، مشاور رهبر معظم انقلاب و رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام به نگرانی‌ها در این زمینه پاسخ داد و گفت: «جمهوری اسلامی ایران به هیچ وجه اجازه بازدید از مراکز نظامی خود را به هیچ بیگانه‌ای اعم از اینکه این بیگانه متعلق به مجامع بین‌المللی یا از کشوری خاص باشد نمی‌دهد.»

وی افزود: «حفظ امنیت مراکز نظامی از اولویت‌های درجه یک جمهوری اسلامی ایران است و به هیچ کشور و نماینده هیچ یک از مجامع بین‌المللی اجازه نخواهد داد که از مراکز نظامی بازدید کند.»

ولایتی تصریح کرد: «آن‌هایی که زمانی فکر می‌کردند قدرت برتر دنیا هستند به تدریج با گذشت زمان و شکست‌های متوالی در منطقه و جاهای دیگر نشان داد ادعاهایشان هیچ پشتوانه و اساسی ندارد و جرات نمی‌کنند به سمت ایران بیایند.»

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اینکه مراکز نظامی جزو حریم امنیتی جمهوری اسلامی ایران است، به اظهارات دونالد ترامپ واکنش نشان داد و گفت: «آمریکایی‌ها از چنین گزافه‌گویی‌هایی نتیجه‌ای نمی‌گیرند جز اینکه آبروی خود را در صحنه بین‌المللی می‌برند.»

منبع: آنا

302

کد خبر: 823982

وب گردی

وب گردی