قرارداد رنو و ایدرو امضا شد/ مرکز تحقیق و توسعه رنو به ایران می‌آید

وزیر صنعت با اشاره به همکاری مشترک بین ایران و رنو برای توسعه و تولید خودروهای جدید گفت: از ویژگی‌های این قرارداد این است که مرکز تحقیق و توسعه رنو در ایران ایجاد می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز؛ محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت و معدن تجارت در آیین امضاء قرارداد همکاری مشترک در زمینه توسعه و تولید خودروهای جدید در ایران بین سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و شرکت رنو گفت: پس از توافق هسته‌ای فضای بین‌المللی به گونه‌ای تغییر کرد که شرکت‌های تولیدی امکان همکاری‌های مشترک با شرکت‌های جهانی را یافتند و یکی از سیاست‌های وزارت صنعت توسعه همکاری های بین‌المللی در راستای افزایش و توسعه توان داخلی و قرار گرفتن در زنجیره تولید است.

او افزود: علی‌رغم رکود در این بخش در سال‌های گذشته بخش خصوصی توانست مشارکت‌های خوبی داشته باشد و در دو سال گذشته بیش از دویست مشارکت در بخش صنعت، معدن و تجارت شکل گرفته که برخی از آنها به مرحله تولید رسیده است.

نعمت زاده تصریح کرد: صنعت خودرو علی‌رغم تاریخچه نیم قرن تولید خودرو به دلیل گسستگی از بازارهای بین‌المللی نتوانسته آن طور که باید رشد کند و ما در طی این سالها تنها وارد کننده و یا مونتاژ کننده بودیم و مهمترین عامل آن دوری از بازارهای بین‌المللی است و امروز خوشبختانه درهای بازارهای جهانی به روی تولیدات ایرانی گشوده شده است.

او با اشاره به اینکه یکی از دلایل طولانی شدن انعقاد این قرارداد اصرار ایران برای مشارکت بیشتر بوده گفت: براساس این مشارکت مرکز تحقیق و توسعه در ایران ایجاد می‌شود که این مرکز ایزوله نخواهد بود و به سایر مراکز تحقیق و توسعه شرکت رنو متصل است.

وزیر صنعت از ایجاد خط تولید موتور مستقل در ایران خبر داد و گفت: یک کارخانه جدید و مدرن موتورسازی در کشور ایجاد می‌شود که برای تولیدات رنو و سایرین قابل استفاده خواهد بود.

او مشارکت قطعه‌سازان داخلی را در این قرارداد از دیگر ویژگی‌های ممتاز برشمرد و افزود: با انعقاد این قرارداد از هر جای دنیا که بخواهند قطعه‌ای بخرند تولیدکنندگان ما می‌توانند آن را به بازارهای جهانی تحویل دهند.

نعمت زاده به حضور یک شریک ایرانی در انعقاد این قرارداد اشاره کرد و گفت: برخی انتقادهایی به انعقاد قرارداد بین ایدرو که یک سازمان دولتی است با رنو وارد کردند. ایدرو برای تصریح قرارداد وارد عمل شد و در حال حاضر سهم بیست درصدی در این قرارداد دارد.

او تصریح کرد: در این قرارداد رنو سهم 60 درصدی، ایدرو سهم 20 درصدی و شرکت نگین خوردو که وارد کننده رنو به بازار ایران است سهم 20 درصدی دارند.

402

کد خبر: 824009

وب گردی

وب گردی