جزییات همکاری ایران و شرکت خودروسازی رنو / صادرات 30 درصد تولیدات بر عهده شریک خارجی

معاون وزیر صنعت با اشاره به همکاری مشترک ایران و شرکت خودروسازی رنو گفت: صادرات 30 درصد تولیدات و قطعات طبق این قرارداد برعهده شریک خارجی است.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز، منصور معظمی رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران صبح امروز در آیین امضای قرارداد همکاری مشترک بین سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و گروه خودروسازی رنو در زمینه توسعه و تولید خودروهای جدید در ایران گفت:

در ده ماه پیش، چارچوب همکاری‌ بین ایدرو و رنو در پاریس امضا شد که براساس آن رنو سهم 60 درصدی و ایدرو سهم 40 درصدی داشت و ما در طی این مدت با مذاکرات انجام شده توانستیم این توافق را با ترکیب بهتر به سرانجام برسانیم و سهم ایدرو از 40 درصد به 20 درصد کاهش یافت و شریک خصوصی ایرانی به این قرارداد اضافه شد.

وی با تاکید بر اینکه سازمان گسترش و نوسازی یک شتاب دهنده در بخش توسعه صنعتی و کار بنگاه‌داری نمی‌کند گفت: حضور شریک ایرانی به این منظور بود.

معظمی با اشاره به سرمایه‌گذاری 660 میلیون یورو در اجرای این قرارداد گفت: به طور مستقیم برای 3هزار نفر شغل ایجاد می‌شود.

به گفته معظمی در این مشارکت تولید 300هزار دستگاه خودرو در دو سال در نظر گرفته شده که در فاز اول چه تولید از اواخر سال آینده آغاز خواهد شد 150 هزار دستگاه تولید میشود و در سال‌های بعد به سقف تولید 300هزار دستگاه خواهیم رسید.

وی از ایجاد هاب تحقیق و توسعه توسط رنو در ایران برای اولین بار خبر داد و گفت: رنو 6 مرکز تحقیق و توسعه دارد که یکی از آنها نیز در ایران ایجاد می‌شود و این مراکز به یکدیگر مرتبط خواهند بود.

به گفته رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران طبق این قرارداد مسوولیت رنو برای صادرات 30 درصد تولیدات خودرو و قطعات است.

وی با اشاره به اینکه صنعت خودروسازی بدون قطعه‌سازی معنا و مفهومی ندارد در این مشارکت‌نامه 15 قطعه‌ساز ایرانی در لیست مشارکت قرار دارند که امیدواریم به 60 برسد.

معظمی به این موضوع اشاره کرد که بعد از برجام در صنعت خودرو 6 مشارکت نامه اجرایی شده است که آثار آن به زودی در آینده دیده می‌شود.

معاون وزیر صنعت با اشاره به حضور شریک ایرانی در این مشارکت‌نامه گفت: انتخاب مدیرعامل و رئیس هیات مدیره به صورت چرخشی در نظر گرفته شده است به طوری که در دور اول مدیرعامل از سوی رنو و رئیس هیات مدیره از طرف ایدرو و نایب رئیس از طرف شرکت نگین خودرو به عنوان شریک بخش خصوصی در نظر گرفته می‌شود که این موضوع نیز خود فرصتی برای تقویت نیروی انسانی ایرانی است.

معظمی تصریح کرد: در این قرارداد تولید گیربکس و شاسی نیز مورد توجه قرار گرفته است.

کد خبر: 824015

وب گردی

وب گردی