روابط پنهان و پشت پرده ریاض و تل‌آویو  دائمی نیست

یک کارشناس مسائل بین الملل کشورمان معتقد است عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی به خودی خود رقیب منطقه ای محسوب می شوند و نگرانی آن ها نسبت به ایران است که آن ها را وادار به برقراری روابط پشت پرده و مقطعی کرده است.

رحمان قهرمان‌پور، کارشناس مسائل بین الملل کشورمان در گفت و گو با خبرنگار ایسکانیوز درباره روابط تل‌آویو و ریاض بیان داشت: عربستان به طور رسمی با اسرائیل ارتباطی ندارد اما وجود یا عدم وجود روابط غیررسمی میان دو کشور محل بحث است. ملک عبدالله پادشاه سابق عربستان سعودی در سال 2002 اعلام کرد در صورتی که اسرائیل به مرزهای 1967 بازگردد، این کشور و سایر کشورهای عربی حاضر خواهند شد صهیونیست ها را به رسمیت بشناسند.

وی در ادامه تصریح کرد:از طرفی چون این پیشنهاد رد شد، طرفین رسما روابطی را آغاز نکردند اما اینکه طرفین پشت پرده دارای روابطی هستند یا خیر، محل بحث است. چیزی که از بیرون بنظر می رسد این است که روابط تل‌آویل و ریاض در سال های گذشته رو به افزایش بوده و همکاری هایشان روز افزون است. مسائلی در طول این سال ها و به ویژه سال های اخیر اتفاق افتاده است که این موضوع را بیش از پیش روشن می سازد.

این کارشناس درباره منافع مشترک رژیم صهیونیستی و عربستان گفت: روابط نزدیک رژیم صهیونیستی و عربستان با واشنگتن باعث شده منافع مشترکی برای تل‌آویو و ریاض ایجاد شود. یکی از منافع مشترک این دو در اثرگذاری بر سیاست خارجه آمریکاست. آن ها تمایل دارند سیاست خارجه دولت آمریکا را تا جای امکان به سیاست خارجه خود نزدیک کنند و از طرفی دارای منافع مشترکی در منطقه نیز هستند.

قهرمان‌پور در ادامه بیان داشت: آن ها در منطقه دارای منافع مشترکی هستند و بسیاری از این منافع مشترک در تقابل با ایران تعریف می شود پس تل‌آویو و ریاض به طور ویژه در تقابل با ایران دارای منافع مشترکی هستند. در بحث توافق برجام، لابی های صهیونیستی تلاش می کردند تا از قدرت خود برای جلوگیری از شکل گیری این توافق جلوگیری کنند. آن ها تلاش می کردند دولت باراک اوباما را تحت فشار دهند و موانعی بر سر راه او ایجاد کنند.

وی درباره مخالفت های عربستان سعودی با برجام تشریح کرد: از سوی دیگر عربستان نیز تلاش می کرد تا با سنگ اندازی در توافق هسته ای ایران و 5+1 از اثرگذاری هایی که به پاس قدرت اقتصادی خود در آمریکا بدست آورده است، علیه ایران استفاده نماید. قریب به 200 میلیون دلار صرف تبلیغ علیه توافق هسته ای در آمریکا شد، پولی که گفته می شود بخش عظیمی از آن را عربستان سعودی هزینه کرده است.

این کارشناس درباره فعالیت های مشترک عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی گفت: از طرفی مشاهده می کنیم که بسته شدن دفتر شبکه خبری الجزیره در بیت المقدس توسط اسرائیل و به تبعیت از کشورهای عربی تحریم کننده قطر انجام می شود. طوری که حتی صهیونیست ها به وضوح از دلیل خود برای انجام اینکار سخن می گویند. هرچند ما به علت علنی نبودن روابط اسرائیل و عربستان، اطلاعات دقیقی از سطح روابط آن ها نداریم. اما نشانه های آن را می بینیم.

قهرمان‌پور در ادامه تشریح کرد: از جمله فعالیت های مشترک دیگر عربستان و رژیم صهیونیستی ، اتفاقی است که چند سال قبل رخ داد و آن هم شرکت نمایندگان این کشورها در نشست عمومی مجاهدین خلق و اعلام حمایت از آنان در مقابل ایران بود. این ها نشانه هایی هستند که به ما می گویند عربستان برای تقابل با ایران حتی حاضر به برقراری ارتباط با اسرائیل است. عربستانی ها نیز به علت حساس بودن روابط شان با اسرائیل ظاهرا ترجیح می دهند که این امر را بی سر و صدا و پشت پرده پیگیری کنند.

وی تصریح کرد: رژیم صهیونیستی نسبت به تداوم بی ثباتی در سوریه مایل است زیرا با تداوم این بی ثباتی می تواند تپه های جولان را حفظ کرده و آن ها را به دولت سوریه پس ندهد. از طرفی وجود یک دولت ضعیف در سوریه نیز به سود عربستان است زیرا آن ها تضعیف بشار اسدی را پیگیری می کنند که هم پیمان ایران محسوب می شود. دو دیدگاه درباره خواسته های اسرائیل و عربستان وجود دارد. یک دیدگاه می گوید که این دو به طور هماهنگ با یکدیگر عمل می کنند و دیدگاه دیگری می گوید چنین نیست که این دو کشور الزاما به گفت و گو و هماهنگی بر سر سوریه پرداخته باشند زیرا دارای منافع مشترکی هستند.

این کارشناس درباره دیگر همکاری های احتمالی ریاض و تل‌آویو بیان داشت: البته صرفا تنها این مسائل در میان نیستند. بخشی از مخالفان دولت سوریه با عربستان در ارتباط اند لذا درمان مخالفان بشار اسد در اسرائیل که چندی پیش صورت گرفته بود محل بحث است یا برای مثال هدف قرار ندادن همین دسته توسط ارتش اسرائیل، خود محل بحث است. این ها نشان از وجود هماهنگی هایی میان تل‌آویو و عربستان است. ریاض و تل‌آویو در لبنان نیز دارای منافع مشترکی بوده و دشمن مشترکی دارند. هرچند نمی توان با قاطعیت گفت که در لبنان به طور هماهنگ با یکدیگر عمل می کنند یا خیر.

قهرمان‌پور ضمن اشاره به مناقشات رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی اظهار داشت: صهیونیست ها و سعودی ها کماکان درگیری ها و مناقشات اصلی و بنیادین خود در منطقه را دارند. عربستان خود را رهبر جهان عرب می داند و موضوع فلسطین برای اعراب حائز اهمیت است. لذا ریاض و تل‌آویو اختلافات بسیار جدیی نیز در منطقه دارند. نزدیکی تل‌آویو و ریاض امری دائمی نیست و به علت شرایط فعلی منطقه تا حدودی به یکدیگر نزدیک شده اند تا در همین راستا به صورت مخفیانه هماهنگی هایی را صورت دهند. مجموعا براساس شواهد موجود به نظر می رسد که تل‌آویو و ریاض در برخی مسائل مربوط به حوزه های اطلاعاتی-امنیتی ، همکاری هایی با یکدیگر دارند.

801

کد خبر: 824111

وب گردی

وب گردی