پرسشگری نباید سرکوب شود/ تفکر انتقادی  پایه اصلاح‌گری و تمدن‌سازی است

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با بیان اینکه آموزش و پرورش موظف به توسعه تفکر انتقادی است و باید به این موضوع از دوره آموزش ابتدایی بپردازد و پرسشگری را سرکوب نکند، گفت: تفکر انتقادی پایه اصلاح‌گری و تمدن‌سازی است.

به گزارش اسکانیوز به نقل از فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین محی‌الدین بهرام محمدیان رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با اشاره به دروس «تفکر و سبک زندگی» و «تفکر و پژوهش»، اظهار داشت: ضرورت دارد آموزش و تربیت معلمان این دروس جدی گرفته شود و افراد علاقه‌مند و دارای دانش علوم انسانی، کسب صلاحیت‌های حرفه‌ای این دروس را تدریس کنند.

وی گفت: امروز یکی از مشکلات ما، تعطیلی تفکر و عدم پذیرش مسئولیت‌ اقدام‌ها و تصمیم‌ها در عرصه‌های اجرایی و اجتماعی است؛ چرا که نهادهای مدنی به جای توسعه تفکر، اندیشیدن و پرسشگری، به گسترش روحیه پذیرش و اطاعت فردی، حزبی و گروهی می‌پردازند.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی افزود: آموزش و پرورش به عنوان یک نهاد فرهنگی و تربیتی موظف به توسعه تفکر انتقادی است و باید به این موضوع از دوره آموزش ابتدایی و متناسب با سن دانش‌آموزان بپردازد، پرسشگری را سرکوب نکند و معلمان باید در نهادینه کردن این مهم نقش خود را ایفا کنند.

حجت‌الاسلام و المسلمین محمدیان با تأکید بر اینکه تفکر انتقادی پایه اصلاح‌گری و تمدن‌سازی است،‌ گفت: در حالی که امروز جریان‌های سیاسی در قالب حزب، جبهه و گروه فشار، اجازه نقد حتی به صورت درون‌تشکیلاتی را نمی‌دهند؛ در نتیجه همین موضوع باعث شده است که به دور باطل و تکرار بی‌ثمر بیفتند و انگیزه‌های نوجویان را از بین ببرند.

وی یادآور شد: تمدن‌سازی نتیجه و دستاورد فرایند آزمون و خطاست؛ چرا که ماهیت عنصر اساسی و شکل‌دهنده آن، عقل انسانی است و اگر بشر به صورت مداوم به بازنگری و تجدیدنظر می‌پرداخت، تمدن‌های پیش رو به وجود نمی‌آمدند.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی متذکر شد: در طول تاریخ، انسان با تکیه بر عقل خود مدام ساخته و پرداخته شده است و مرتکب اشتباه شده و با تفکر انتقادی اشتباهات خود را اصلاح کرده و تا به امروز رسیده است.

حجت‌الاسلام و المسلمین محمدیان اضافه کرد: هسته مرکزی برنامه درسی ملی، عقلانیت و ایمان مبتنی بر عقل است و علم، عمل و اخلاق بر همین اساس باید توسعه و نفوذ یابد؛ ایمان بدون عقلانیت و عقل بدون ایمان قدسی بشریات را دچار انحطاط و سقوط در دام افراط و تفریط می‌کند.

وی با اشاره به سند تحول بنیادین تصریح کرد: این سند به دست معلمانی با تفکر انتقادی و مؤمن به آرمان‌های انقلاب و مدیرانی تحول‌خواه که آینده را آرزو کنند و در گذشته خود غوطه‌ور نشوند، محقق می‌شود؛ ضمن اینکه این کار باید توسط رسانه‌ها و مطبوعات، مراکز دانشگاهی و پژوهشی به ویژه کسانی که در حوزه علوم انسانی و اجتماعی مانند جامعه‌شناسی، روانشناسی، ادبیات، هنر و حقوق فعالیت دارند، حمایت شوند.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی خاطرنشان کرد: نهادهای مدنی باید حکم عقل را بپذیرند و تن به شایسته‌سالاری و مردم‌سالاری دهند و آن را به جای طایفه‌گرایی حزبی، گروهی و جناحی بنشانند.

703

کد خبر: 824112

وب گردی

وب گردی