جوکار: مطرح کردن مسائلی مانند "مادر مذاکرات "صحیح نیست

عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: کشوری که دست برتر را در منطقه دارد پای میز مذاکره نمی آید، بلکه طرف های مقابل باید پیش قدم برای انجام مذاکرات شوند.

محمد حسن جوکار نماینده سابق مردم یزد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تجربه حاصل از برجام در گفتگو با خبرنگار سیاسی ایسکانیوز گفت: توافق هسته ای تجربه خوبی برای ما بوده است؛ ما باید بر اساس درس های مثبت و منفی که از این توافق گرفته ایم عمل کنیم، اما تجربه‌ای که از این توافق به دست آورده ایم این است که به طرف مقابل نمی شود اعتماد کرد.

وی افزود: ما در این توافق تمام داشته‌های خود را در سبد طرف مقابل قرار دادیم و در ازای آن هیچ چیز به دست نیاورده ایم؛ و لذا مطرح کردن مسائلی مانند "مادر مذاکرات" صحیح نیست، در شرایط فعلی ما چه چیز به دست آورده ایم که حال بیاییم مذاکرات را در سطح وسیع تر و بالاتر ارزیابی کنیم و دوباره با آمریکایی‌ها مذاکره کنیم؟!

جوکار با اشاره به نامه باراک اوباما به مقام معظم رهبری مبنی بر انجام مذاکرات هسته ای تصریح کرد: قبل از سال 88 ، باراک اوباما به مقام معظم رهبری نامه‌ای نوشت و در این نامه حتی حاضر شد ایران را به عنوان قدرتمند اول منطقه‌ بشناسد، اما برای این کار شروطی را برای ایران تعیین کرد؛ و ایران باید براساس چارچوب این شروط عمل کند؛ سوال اینجاست که آیا جمهوری اسلامی میتواند در چارچوب آنها عمل کند یا خیر؟

این نماینده سابق مجلس ادامه داد: اگر ما در همان سال ها با آمریکا توافق می‌کردیم امروز وضعیت مان بهتر بود و یا خیر؟ الحمدالله جمهوری اسلامی در راهبرد هایی که در نظر گرفته هیچ جا کم نیاورده است؛ یکی از این راهبرد ها باقی ماندن دولت اسد و جلوگیری از بی ثباتی در سوریه بود، اما برخی ادعا می کردند که دولت اسد باید برکنار شود و نظام سوریه تغییر کند اما همانطور که می بینید امروز تغییر موضع داده اند.

وی با بیان این که ایران دست برتر را در منطقه دارد خاطر نشان کرد: کشوری که دست برتر را در منطقه دارد پای میز مذاکره نمی آید، بلکه طرف های مقابل باید پیش قدم برای انجام مذاکرات شوند؛کشورهایی مثل آمریکا، رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی در راهبردهای خود شکست خوردند و از لحاظ سیاسی به بن‌بست کامل رسیدند.

عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: ما دست برتر را در منطقه داریم و پیروز میدان هستیم و دیگران باید بپذیرند که شکست خورده اند؛ امروز در موضعی نیستیم که احتیاجی به مذاکرات داشته باشیم.

302

کد خبر: 824116

وب گردی

وب گردی