فناوری رسوب‌زدایی الکترونیکی در کشور بومی‌سازی شد

یک فعال حوزه فناوری کشور با اشاره به طراحی و بومی‌سازی فناوری رسوب‌زدایی با شیوه الکترونیکی گفت: این سیستم طراحی‌شده علاوه بر کاهش آلودگیهای زیست‌محیطی می‌تواند جایگزین «شور کردن عمدی آب» در تاسیسات ساختمانها شود.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل ازتسنیم , پدیده شور کردن عمدی منابع آبی به یک فناوری قدیمی قرن نوزدهم مربوط می‌شود که متأسفانه همچنان در کشور رایج است؛ تشکیل لایه‌های رسوب آب در جدار لوله‌ها، شیرآلات و سایر تجهیزات حرارتی و صنعتی به‌اصطلاح شوری عمدی آب نام دارد.

تأسیسات گرمایش و سرمایش ساختمانها و فعالیت هزاران دیگ بخار در صنایع کوچک و بزرگ کشور موجب بروز پدیده‌ای می‌شود که کارکرد این تجهیزات را مختل کرده و تا توقف کامل آنها ادامه می‌یابد؛ این پدیده تشکیل لایه‌های رسوب آب در جدار لوله‌ها، شیرآلات و سایر تجهیزات حرارتی و صنعتی را شامل می‌شود.

داوود صفایی؛ مدیرعامل شرکت فناور به‌رشد با اشاره به پیشینه این رویداد بیان کرد: در قرن نوزدهم برای کاهش نرخ رسوب‌گذاری در تأسیسات و صنایع از فناوری تبادل یونی استفاده می‌شد تا با تزریق نمک در منبعی که رزین در آن ذخیره شده است میزان کلسیم آب کاهش‌ یافته و نرخ رسوب‌گذاری (تشکیل کریستالهای کلسیم) در تأسیسات کاهش یابد.

در این فرآیند به‌طور مثال در یک ساختمان بزرگ سالانه 8 هزار کیلوگرم پودر نمک در 70 هزار لیتر آب حل‌شده و سپس آب‌شور پس از دو یا سه روز گردش در سیستم حرارتی به چاه فاضلاب سرازیر می‌شود؛ این فرآیند معمولاً هشت تا 10 بار در هرماه تکرار می‌شود.

این فعال حوزه فناور با بیان اینکه چنین فناوری در چندین دهه قبل در کشورهای توسعه یافته منسوخ شده است، گفت: متأسفانه در کشور ما شیکترین و جدیدترین برجهای تجاری و اداری و صنایع تازه تأسیس در تأسیسات خود همچنان از فناوری قرن نوزدهمی استفاده می‌کنند و این فناوری در تأسیسات تمامی ساختمانهای وزارت نیرو، سازمان حفاظت محیط‌زیست، صنایع، بهداشت، دانشگاه‌ها و... کشور در حال کار است و سالانه میلیونها کیلوگرم نمک از معادن کویر با کامیون به ساختمانها و شهرهای بزرگ حمل و پس از شور کردن آبهای شیرین و استفاده در تأسیسات به چاه‌ها و منابع آبی شهری سرازیر می‌شود.

وی با اشاره به طراحی و بومی‌سازی فناوری رسوب‌زدایی با شیوه الکترونیکی گفت: این سیستم طراحی‌شده علاوه بر کاهش آلودگیهای زیست‌محیطی می‌تواند جایگزین «شور کردن عمدی آب» شود.

صفایی با اشاره به نحوه عملکرد این سیستم طراحی‌شده، ابراز کرد: این روش با ایجاد میدان انرژی نوسانی با استفاده از امواج رادیویی کم‌بسامد و با شکل امواج مربعی که فرکانس آن بین 1500 تا 120 هزار بار در ثانیه مولکولهای آب را به ارتعاش درمی‌آورد، ساختار بلوری و منظم کلسیم و منیزیم دچار تغییرات شده و «کلسیت» به «آراگونیت» تبدیل می‌شود؛ آراگونیت گونه‌ای از کربنات کلسیم است که در محلول به حالت معلق باقی می‌ماند و به سطح لوله‌ها و مخازن نمی‌چسبد.

بسامد و میدانهای انرژی از لحاظ شکل و مقدار باید دقیق و حساب‌شده باشند تا دستگاه با کارآیی مطلوب کار کند.

705

کد خبر: 824129

وب گردی

وب گردی