برگزاری کنگره ملی آیت‌الله مهدوی‌کنی در مهرماه

رئیس دفتر حفظ و نشر آثار آیت‌‌الله مهدوی کنی گفت: کنگره ملی آیت‌الله مهدوی‌کنی همزمان با ایام سالگرد آن سیاستمدار صادق در مهرماه برگزار خواهد شد.

به گزارش ایسکانیوز نشست خبری کنگره ملی « آیت‌الله مهدوی‌کنی» صبح امروز در دانشگاه امام صادق(ع) برگزار شد.

نادر جعفری رئیس دفتر حفظ و نشر آثار آیت الله مهدوی کنی در این نشست ضمن تبریک روزخبرنگار با بیان اینکه این همایش با همکاری علمی موسسه مطالعات تاریخ معاصر و حضور موسی حقانی به عنوان رئیس علمی برگزار می‌‌شود، این کنگره را سرآغازی بر بازشناسی شخصیت آیت الله مهدوی کنی دانست و عنوان کرد: کنگره ملی آیت الله مهدوی کنی همزمان با ایام سالگرد آن سیاستمدار صادق در مهرماه برگزار خواهد شد.

همچنین موسی حقانی رئیس علمی کنگره با اشاره به نقش تأثیرگزار روحانیت و مرجعیت شیعه درتاریخ معاصر، یکی از ضعف‌های تاریخ نگاری را عدم واکاوی دقیق و عمیق این نقش دانست، نقشی که موافق و مخالف به آن اذعان دارند.

حقانی در ادامه به ایستادگی مرجعیت شیعه در برابر استعمار و مبارزه با بدعت‌ها و تحرکات ضد دینی اشاره کرد و با بیان وجود بالغ بر 18 جریان ساختار شکن به مبارزه فکری و تذکر و تشدد علمای گذشته در جهت مبارزه با این انحرافات اذعان داشت.

رئیس علمی کنگره آیت‌الله مهدوی کنی در ادامه با بیان این نکته که نهضت امام خمینی(ره) در حقیقت عبور از شیوه مبارزه علمای سلف به شیوه جدید یعنی تشکیل حکومت دینی بود، نقش آیت‌الله مهدوی کنی را در تثبیت این دیدگاه نقشی مهم و پررنگ برشمرد و اعتماد بالای امام خمینی(ره) به مرحوم آیت‌الله مهدوی کنی و ارجاع بسیاری از مطالب و مسائل نهضت را به ایشان نشان از نقش بالای ایشان در دوران نهضت اسلامی دانست.

حقانی عرصه‌های مبارزه آیت‌الله مهدوی کنی را در مبارزه فرهنگی و سیاسی با رژیم طاغوت، زندان و شکنجه و تبعید و پایش انحرافات درطول نهضت و پس از پیروزی انقلاب اسلامی عنوان و مسجدداری و ارتباط گسترده با نخبگان و عموم مردم را از ویژگی‌های شخصیتی آیت الله مهدوی کنی بیان کرد.

مسجد داری(مسجد جلیلی به عنوان پایگاه مبارزاتی آیت‌الله مهدوی کنی)، حوزه‌داری(حوزه علمیه مروی تهران به عنوان پایگاه حوزوی) و دانشگاه داری(دانشگاه امام صادق علیه السلام) سه محور مهم در زندگانی آیت الله مهدوی کنی بود که حقانی به آن اشاره کرد.

حقانی در پایان با اعلام فراخوان کنگره ملی آیت‌الله مهدوی کنی، محورهای آن را برشمرد و از همه صاحب نظران و علاقه مندان دعوت کرد تا در این کنگره شرکت کنند.

303

کد خبر: 824161

وب گردی

وب گردی