نظر سازمان غذا و دارو در مورد  ویژگی های یک شامپوی خوب

معاون اداره کل نظارت بر فراورده های غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو ، ویژگی های یک شامپوی مناسب را بر شمرد و گفت: شفافیت و عاری بودن از هرگونه مواد خارجی و یکنواخت از ویژگی های فیزیکی یک شامپوی مناسب است.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایرنا منوچهر دادگر نژاد افزود: یک شامپوی خوب در صورت بسته بندی مناسب و نگهداری در شرایط استاندارد ، فاقد بوی نامطبوع است.
وی، خصوصیات دیگر یک شامپوی مناسب را شسته شدن سهل آن از روی پوست و بین موها و عدم حساسیت روی پوست و مو دانست.
دادگر نژاد تصریح کرد: ویژگیهای دیگری مثل رنگ و بوی مطبوع و مناسب، خاصیت براق سازی مو و شانه پذیری آسان موی موطوب نشانه هایی از یک شامپوی قابل مصرف است.
معاون اداره کل نظارت بر فراورده های غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو اضافه کرد: شامپو، ترکیب مناسبی از یک پاک کننده است که عموما به صورت مایع بوده و به منظور شستشوی بدن یا موی سر استفاده می شود.
دادگر نژاد گفت: این فرآورده ، هنگام شستشوی بدن یا موها ، چربی و آلودگی های سطحی را بدون آنکه اثر نامطلوبی روی مو و یا پوست از خود برجای بگذارد، پاک می کند.
وی افزود: اثر شامپو بر روی پوست و موی سر یک اثر سطحی بوده و هیچگونه جذب یا اثر عمقی بر آنها ندارد بنابراین موی سر بعد از شستشو، باید براق، طبیعی، بدون شوره، سفیدک و یا شکنندگی باقی بماند.
وی یادآور شد: شامپوها می توانند علاوه بر ماده موثره پاک کننده، به منظور لطافت بیشتر مو حاوی مواد نرم کننده نیز باشند.
این مقام مسئول در سازمان غذا و دارو رایج ترین نوع تقسیم بندی شامپو ها را براساس قدرت پاک کنندگی به انواع مخصوص موهای چرب، معمولی و خشک عنوان کرد .
دادگرنژاد در مورد استفاده از محصولات غیر اصیل هم هشدار هایی داد و گفت: چنین محصولاتی می توانند باعث ترشح بیش از حد چربی در مو و پوست همچنین تحریک چشم و پوست شده و اثر نامطلوب بر روی پوست، موی سر و چشم بگذارد.
وی در پایان با برشمردن نکات قابل توجه مانند مشخصات بسته بندی محصولات ساخت داخل اعم از نام و آدرس کارخانه تولیدکننده، وزن آن و بطور کلی ترکیبات و مواد تشکیل دهنده در زمان تهیه شامپو، بیشترین اهمیت را در توجه به پروانه بهداشتی سازمان غذا و دارو، تاریخ تولید و انقضاء محصول و شرایط نگهداری آن عنوان کرد.
وی با اشاره به محصولات وارداتی نیز گفت که برای پیشگیری از دسترسی به کالای تقلبی و قاچاق حتما باید از طریق برچسب اصالت آن را مورد استعلام قرار داد.

705

کد خبر: 824172

وب گردی

وب گردی