برجام فاجعه نیست، اما ابطال آن فاجعه می‌آفریند

یک روزنامه انگلیسی سرمقاله روز جمعه خود را به موضوع توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 (برجام) اختصاص داد.

به گزارش ایسکا نیوزیک روزنامه انگلیسی سرمقاله روز جمعه خود را به موضوع توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 (برجام) اختصاص داد.

روزنامه «گاردین» در عنوان این مقاله نوشته است: «توافق هسته‌ای، فاجعه نیست، اما ابطال آن می‌تواند [فاجعه] باشد.»

این روزنامه حضور «فدریکا موگرینی» و وزرایی از کشورهای انگلیس، فرانسه و آلمان در مراسم تحلیف حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران در روز شنبه را نشانه‌ای از گرم شدن روابط کشورهای غربی با روحانی در دوره اول ریاست‌جمهوری وی دانسته است.

گاردین، درباره وعده‌های آقای روحانی درباره توافق هسته‌ای برجام نوشته است: «آقای روحانی وعده داد که این توافق، رونق را به ارمغان خواهد آورد. اقتصاد ایران، بار دیگر رو به رشد است. او تورم را کاهش داده و نرخ ارز را ثابت کرده است. اما فقر گسترش پیدا کرده، یک چهارم جوانان بیکار هستند و سرمایه‌گذاری خارجی از پیش‌بینی‌ها بسیار کمتر است. ایرانی‌ها هنوز مزایایی که انتظار داشته‌اند را به دست نیاورده‌اند.»

روزنامه انگلیسی در بخش دیگری از یادداشت به زمینه‌چینی‌های دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا برای خروج از توافق هسته‌ای پرداخته و نوشته چنین اقدامی، ثبات در منطقه را به هم می‌زند و در راستای منافع آمریکا نیست.

در سرمقاله گاردین آمده است: «حتی جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا که جدی‌ترین تهدید پیش روی آمریکا را ایران، ایران و ایران توصیف کرده از جمله کسانی است که خواستار حفظ این توافق است.»

در پایان این مقاله آمده است: «با وجود این، رئیس‌جمهوری که متیس زیر نظرش کار می‌کند این توافق را فاجعه می‌داند. اما آقای ترامپ، مثل همیشه اشتباه می‌کند. این پاره کردن برجام است که می‌تواند فاجعه بیافریند.»

303

کد خبر: 824267

وب گردی

وب گردی