یورش نمایندگان مجلس موسسان ونزوئلا  به ساختمان پارلمان

مخالفان دولت ونزوئلا از حمله اعضای یک نهاد طرفدار رئیس جمهوری به ساختمان پارلمان خبر داده‌اند و ارتش این کشور گفته است جستجو برای یافتن فرماندهان عملیات حمله به یک پایگاه نظامی ادامه دارد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از بی بی سی ، نمایندگان پارلمان ونزوئلا اعلام کرده اند که شامگاه گذشته تعدادی از اعضا و کارکنان مجلس جدیدالتاسیس موسسان با همراهی افراد ارتش به کاخ قانونگذاری، "ساختمان پارلمان" این کشور حمله و آن را اشغال کردند. تصاویری که این نمایندگان در رسانه‌های اجتماعی منتشر کرده‌اند، افرادی را در تالار تشکیل جلسات مجمع ملی "پارلمان ونزوئلا" نشان می‌دهد.

در پارلمان کنونی ونزوئلا احزاب مخالف دولت نزدیک به دوسوم کرسی‌ها را در اختیار دارند اما در مجلس موسسان که انتخابات آن هفته گذشته با وجود تحریم احزاب مخالف برگزار شد، تقریبا تمامی کرسی‌ها به طرفداران نیکلاس مادورو، تعلق دارد. به گفته نمایندگان پارلمان ونزوئلا، دلسی رودریگز، وزیر خارجه سابق و رئیس کنونی مجلس موسسان در میان مهاجمان به ساختمان مجلس بودند.

از زمان تشکیل پارلمان جدید در سال گذشته بین اکثریت پارلمانی و رئیس جمهور، در زمینه‌های مختلف از جمله آزادی زندانیان سیاسی، رسیدگی و برخورد با فساد در تشکیلات دولتی، سوء مدیریت و نحوه مقابله با بحران عمیق اقتصادی اختلاف نظر وجود داشته است. در این مدت، رئیس جمهوری از اجرای برخی مصوبات پارلمان جلوگیری کرد و نمایندگان نیز در صدد برکناری رئیس جمهور قبل از پایان دوره ریاست جمهوری او در سال ٢٠١٩ برآمدند.

تلاش برای برکناری رئیس جمهور به دلیل مخالفت دیوان عالی ونزوئلا که اعضای آن در دوره ریاست جمهوری مادورو و هوگو چاوز، رئیس جمهور سابق منصوب شده‌اند، موفقیت آمیز نبوده است. در مقابل، در ماه آوریل قضات دیوان عالی رای دادند که پارلمان صلاحیت خود را از دست داده و اختیارات پارلمان را خود در دست گرفتند که دولت خواستار تغییر در این رای شد. از زمان صدور این رای، تظاهرات گسترده‌ای در سراسر ونزوئلا علیه دولت و برای برکناری مادورو برگزار شده که در جریان آن، بیش از 120 نفر جان خود را از دست داده‌اند.

چندی پیش، مادورو اعلام کرد که برای برون‌رفت از بحران کنونی، لازم است یک نهاد عالی با اختیارات گسترده تشکیل شود و با وجود مخالفت پارلمان و تحریم احزاب مخالف، انتخابات مجلس موسسان را با ماموریت تغییر قانون اساسی و نظارت بر فعالیت پارلمان برگزار کرد. مخالفان دولت و برخی ناظران گفتند که تعداد اندکی از افراد واجد شرایط رای‌دهی در این انتخابات شرکت کردند اما دولت شمار شرکت کنندگان را ٤٠ درصد واجدان شرایط اعلام کرده است. مخالفان دولت و یک موسسه مسئول برگزاری انتخابات گفته‌اند که آراء انتخاباتی دستکاری شده اند و دادستان کل سابق نیز تحقیقاتی را در این زمینه به جریان انداخته بود.

جناح اکثریت پارلمان ونزوئلا گفته که مقصود نهایی مجلس موسسان انحلال یا سلب کامل اختیارات پارلمان و زمینه سازی برای ادامه زمامداری نیکلاس مادورو است. اعضای مجلس موسسان در نخستین اقدام خود، دادستان کل ونزوئلا را از کار برکنار کردند و هشدار دادند که ممکن است او را تحت پیگرد قانونی قرار دهند.

این اتفاق به عنوان تحولی دیگر در وخامت بیشتر اوضاع سیاسی ونزوئلا تلقی شده است.

802

کد خبر: 824379

وب گردی

وب گردی