جنگ یا صلح؟

انتخابات ریاست جمهوری کنیا صبح امروز در حالی آغاز شد که دو کاندیدای اصلی آن در دور گذشته رقابتی بحث برانگیز را به پایان رسانده بودند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از سی‌ان‌ان، صف های رای‌گیری طولانی در کنیا تشکیل شده اند. صف هایی شلوغ از مردمی که باید میان اهورا کنیاتا و ریلیا اوینینگا یکی را به عنوان رئیس جمهور برگزینند.

این چهارمین باری است که اوینینگا برای ریاست جمهوری تلاش می کند. او از سال 2008 تا 2013 به عنوان نخست وزیر کنیا فعالیت کرده است.

از طرفی اهورا کنیاتا در صورت شکست در انتخابات تبدیل به اولین رئیس جمهور در تاریخ کنیا می شود که نتوانست برای دومین بار به مقام ریاست جمهوری این کشور دست می یابد.

در حال حاضر هشت نفر به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری در کنیا با یکدیگر رقابت می کنند که رقابت اصلی میان این دو نفر خواهد بود. دو رقیبی که به سلسله هایی باز می گردند که سال ها با دیگری در حال رقابت بوده اند.

اندرو لیمو، رئیس کمیسیون انتخابات و مرزهای بین المللی اعلام کرد که حضور مردم این کشور در مراکز اخذ رای، بیش از آنچه تصور می شد بنظر می رسد.

وی اضافه کرد: اخباری دال بر ناکارآمدی سیستم انتخاباتی منتشر شده است. اخباری که می گوید انتخابات آنلاین با مشکلاتی مواجه بوده و کامپیوترهایی مشکل داشته اند. این موضوع صادق است. سه یا چهار حوزه اخذ رای در این زمینه با مشکلاتی مواجه شده اند که باعث شد به ناچار سیستم را دوباره راه اندازی کنیم. لذا مشکلات کوچکی وجود داشته اند که خوشبختانه برطرف شدند.

برای اولین بار در سال 1963 و پس از استقلال کنیا از بریتانیا، جومو کنیاتا، پدر رئیس جمهور فعلی کنیا در اولین انتخابات این کشور پیروز شد و قدرت را بدست گرفت. این در حالی بود که جاراموگی اوینینگا، پدر دیگر کاندیدای اصلی انتخابات یعنی ریلیا اوینینگا، به عنوان معاون اول رئیس جمهور در کنار جومو کنیاتا در دولت حضور داشت.

به تعبیری پدر دو رقیب فعلی انتخابات کنیا، در گذشته نفرات اول و دوم دولت این کشور بوده اند.

اهورا کنیاتا پنج سال قبل در انتخابات ریاست جمهوری کنیا موفق به شکست ریلیا اوینینگا شد. اوینینگا پس از این شکست به دادگاه عالی کشورش شکایت برد و حزب مشترک خود و رئیس جمهور کنیا را به تقلب در انتخابات متهم کرد. دادگستری کنیا نیز بر علیه وی رای داد.

وی که اکنون 72 سال سن دارد، تلاش می کند تا با در دست گرفتن قدرت راه برای حضور دوباره خود در کشورش فراهم کند. کنیاتا پنج سال قبل او را به تلاش برای تقسیم کنیا متهم کرده بود.

ریلیا اوینینگا برای پیروزی نیازمند بیش از نیمی از کل آراء و بیش از یک چهارم آراء کل ایالت های کنیاست. در صورتی که هیچ نامزدی موفق به اینکار نشود، برای اولین بار در تاریخ کنیا، انتخابات این کشور به دور دوم کشیده خواهد شد.

قریب به 11000 حوزه اخذ رای در کنیا راه اندازی شده است که مردم این کشور می توانند از طریق آن ها در انتخابات ریاست جمهوری کشورشان شرکت کنند.

خشونت پس از برگزاری انتخابات در کنیا دارای سوابقی طولانی است. در سال 2007 و در جریان انتخابات کنیا قریب به هزار و دویست نفر کشته و صدها هزار نفر دستگیر شده اند. ریلیا اوینینگا در انتخابات 2013 نیز شرکت کرد و حاضر به پذیرش نتایج انتخابات کنیا نشد.

کنیا به عنوان کشوری که دارای بزرگترین اقتصاد شرق آفریقاست، نقش مهمی را در این قاره ایفا می کند. این کشور یکی از راه های مبادلاتی و تجاری محسوب می شود و برای کشورهایی چون سودان، سودان جنوبی و سومالی نقشی مهم و حیاتی را ایفا می کند.

از طرفی این کشور یکی از همپیمانان مهم دولت اسلامی سومالی محسوب می شود.

801

کد خبر: 824412

وب گردی

وب گردی