تصمیم جدید دولت برای جمع‌آوری شناورهای کوچک‌تر از ۵۰۰ تُن

معاون پژوهش ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز از تصمیم جدید دولت برای جمع‌آوری شناورهای کوچک‌تر از ۵۰۰ تن در جلسه روز گذشته خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از تسنیم ،عبادی معاون پژوهش ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز صبح امروز با اشاره به کاهش حجم قاچاق در کشور به حدود 12.1 میلیارد دلار و شیوه و شگرد تخمین برآورد حجم کالای قاچاق اظهار داشت: کارگروه برآورد حجم کالای قاچاق متشکل از نیروی انتظامی، وزارت اطلاعات، وزارت بهداشت، وزارت جهاد، وزارت صنعت، قوه قضائیه، سازمان تعزیرات حکومتی، بانک مرکزی، مرکز آمار و ... است و آمارهای ارائه شده از سوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، نتیجه کار مشترک تمامی این دستگاه‌ها است.

وی با اشاره به انتقاد برخی از کارشناسان نسبت به شیوه تخمین حجم کالای قاچاق گفت: یکی از روش‌های موجود روش «برآورد حجم کالای قاچاق از شکاف عرضه و تقاضا» است و روش دیگر «تجارت بین کشوری است» که با همکاری دانشگاه تربیت مدرس، مشخص شد نتایج حاصل از این روش بین 30 تا 50 درصد خطا خواهد داشت.

معاون پژوهش ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز ادامه داد: همچنین اخیرا با مجموعه‌ای اقتصادی از دانشگاه شریف وارد مذاکره شدیم تا نواقص و مشکلات روش‌های تخمین حجم کالای قاچاق را به صورت جزئی‌تر روشن کنیم.

عبادی اضافه کرد: مثلا یکی از مشکلات روش «تجارت بین کشوری»، نقص اطلاعات کشورها در سایت‌های مرجع مورد استفاده در این شیوه است و این در حالی است که تنها 8 کشور اطلاعات کامل خود را ارائه می‌دهند.

وی در پاسخ به انتقادات مطرح شده گفت: برخی‌ها می‌گویند چرا با وجود کاهش آمار حجم کالای قاچاق، تولید در کشور رونق نگرفته و این در حالی است که تولید، تنها به قاچاق گره نخورده و یکی از مسائل اصلی در این بخش، سرمایه‌گذاری است و سرمایه‌گذاری نیازمند فضای امن است؛ حالا اگر کسی فضای رسانه‌ای ما را رصد کند می‌گوید شرایط ما شرایط مناسبی برای سرمایه‌گذاری نیست.

معاون پژوهش ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز افزود: بخش دیگری از قاچاق در کشور هم به دوره تحریم‌ها باز می‌گردد و در شرایطی که ورود شناورهای سنگین وارد آب‌های ما نمی‌شدند، واردات کالا با شناورهای کوچک کمتر از 500 تن انجام می‌گرفت و امروز بستن این فضا کار سختی است.

وی در پایان گفت: روز گذشته کمیسیون اقتصادی دولت تصمیم جدیدی مبنی بر ارائه مشوق‌های خاص برای جمع‌آوری شناورهای کوچک‌تر از 500 تن در نظر گرفت تا این مشکل نیز حل شود.

به گفته عبادی با اجرایی شدن طرح رجیستری، شاهد کاهش یک میلیارد دلاری قاچاق کالا در کشور خواهیم بود.

705

کد خبر: 824473

وب گردی

وب گردی