قانون،  حاشیه نشینی را به رسمیت نمی‌شناسد

سخنگوی سابق کمیسیون قضایی مجلس با تأکید بر اینکه قانون وجود حاشیه‌نشینی را به رسمیت نمی‌شناسد‌، گفت: متأسفانه مجریان قانون آن طور که باید به وظایف خود عمل نمی‌کنند.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از فارس ,محمدعلی اسفنانی، سخنگوی سابق کمیسیون قضایی در پاسخ به این سوال که آیا قانون مشخصی برای پیشگیری از گسترش حاشیه‌نشینی وجود دارد یا نه، گفت: صرفاً قانون خاصی در بحث حاشیه‌نشینی به ذهن من نمی‌رسد چرا که اساساً‌ حاشیه‌نشینی از نظر قانون اساسی پذیرفته شده نیست.

وی افزود: بنابر این وقتی امری مطلوب و مقبول نباشد، قانون‌گذاری خاص مفهوم درستی ندارد، اما آنچه که از اصول قانون اساسی، حقوق شهروندی، فرمان 8‌ماده‌ای حضرت امام و مقام معظم رهبری و همچنین چشم‌انداز 20 ساله برمی‌آید، نباید چیزی تحت عنوان حاشیه‌نشینی داشته باشیم.

این حقوقدان با بیان اینکه ما قوانینی در خصوص نحوه گسترش شهرها داریم،‌گفت: در طرح‌های جامع و تفضیلی شهرداری‌ها مکلف شدند که خدمات شهری یکسان را ارائه دهند.

وی ادامه داد: ما پیش از انقلاب بحث حلبی‌آبادهای تهران را داشتیم که یکی از نقاط ضعف دولت حاکم بود و به نوعی ننگ دولت محسوب می‌شد. بعد از انقلاب حلبی‌آبادها به آن سبک و سیاق از بین رفت اما مدل‌های دیگر ان را شاهد هستیم که گاهی خیلی هم حاد می‌شود.

اسفنانی با تأکید بر اینکه قانون وجود حاشیه‌نشینی را به رسمیت نمی‌شناسد‌، گفت: دولت، شهرداری و مسئولین ذیربط مکلف هستند تا شرایطی را فراهم کنند که کسی حاشیه‌نشین نباشد به طور قطع کوتاهی و عدم کارآمدی سیستم اداری مملکت و شهرداری‌ها باعث بروز پدیده حاشیه‌نشینی شده است.

عضو سابق کمیسیون قضایی مجلس با بیان اینکه عمده کسانی که در حاشیه زندگی می‌کنند افرادی هستند که به دلایل مختلف از شهرستان‌های کوچک و روستاها به شهرها آمده‌اند، گفت: این افراد چون توان مالی ندارند به سمت حاشیه شهرها می‌روند، اعتقاد من این است که پدیده نامطلوب حاشیه‌شینی اساساً بستر ارتکاب جرایم است.

اسفنانی تصریح کرد: قانون هست اما متأسفانه مجریان قانون آن طور که باید به وظایف خود عمل نمی‌کنند، در واقع کوتاهی از سمت مجریان قانون است، بهترین قانون اگر اجرا نشود، انگار ما هیچ قانونی نداشته‌‌ایم در حالی که اگر ضعیف‌ترین قانون به اجرا درآیند بسیاری از کارها مسیر درست خود را طی می‌کند.

وی با اشاره به مجموعه قوانینی تحت امور آئین‌نامه امور خلافی گفت: این آئین‌نامه مصوب دهه 50 است و در آن مطالب بسیار ریزی آمده که شاید به تصور خیلی از افراد هم نمی‌آید برای مثال در این آئین‌نامه برای آب دهان انداختن در خیابان و با لباس خیلی راحت و نامناسب در کوچه و خیابان آمدن جزو امور خلافی عنوان شده و برای آن مجازات تعیین شده است اما متأسفانه اجرایی نشده و حتی کسی اصلاً‌ از وجود این آئین‌نامه با خبر نیست.

وی در ادامه اظهار داشت: در حاشیه‌نشینی هر کدام از افراد ساکن از یک شهر آمده‌اند و هیچگونه قرابت فرهنگی و اجتماعی با یکدیگر ندارند و همین زمینه بروز جرم و مشکل را فراهم می‌کند و این در حالی است که وقتی به آمارها نگاه می‌کنیم در برخی از شهرها آمار جرم صفر است چرا که بافت جمعیتی آن شهر یکنواخت است و همه همدیگر را می‌شناسند.

705

کد خبر: 824492

وب گردی

وب گردی