نقش انگلیس و آمریکا در فاجعه انسانی یمن

دو کشور انگلیس و آمریکا با حمایت از حمله رژیم سعودی به یمن، نقش مهمی در وقوع فجایع انسانی در این کشور دارند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری یورونیوز، بخش عمده‌ای از بحران انسانی کنونی یمن زاییده رویکردی است که ائتلاف کشورهای عرب به رهبری عربستان سعودی در قبال این کشور در پیش گرفته و انگلیس و آمریکا نیز با پشتیبانی نظامی مورد نیاز این ائتلاف، در فاجعه انسانی یمن نقش دارند.

ائتلاف از مارس سال 2015 با حملات هوایی برنامه‌ریزی شده به غیرنظامیان، زیرساخت‌ها و مواضع انصارالله چنین فاجعه‌ای را رقم زد. در این میان انگلیس و ایالات متحده آمریکا هم با تامین تجهیزات نظامی و پشتیبانی نظامی مورد نیاز ائتلاف در این فاجعه نقش داشته‌اند.

در این حملات مرگبار و بی‌امان از بسیاری از بیمارستان‌ها، مدارس، تاسیسات آبرسانی، مزارع، بازارها و حتی بندر اصلی حدیده چیزی جز ویرانه ای باقی نمانده است. تهدید جدی حریم هوایی مناطق تحت کنترل انصارالله هم عملا مانع از کمک‌رسانی و ارسال اقلام ضروری از جمله سوخت، غذا و فوریت‌های پزشکی به آسیب‌دیدگان حملات هوایی شده است.

شیوع وبا تنها بخشی از بحران انسانی است که یمن، این کشور جنگ‌زده با آن دست به گریبان است. بر اساس گزارش‌های رسمی بسیاری از پزشکان به دلیل پرداخت نشدن حقوق‌شان فعالیت خود را در بیمارستان‌های دولتی متوقف کرده‌اند. حقوق حدود بیست هزار تن از کارکنان حوزه سلامت طی یکسال پرداخت نشده است. افزون براین نزدیک به پنجاه و پنج درصد بیمارستان‌ها از کار افتاده‌اند و باقیمانده هم با کمبود نیروی انسانی، پزشک و تجهیزات روبرو هستند.

به این ترتیب دو سوم جمعیت کشور نزدیک به 19 میلیون نفری یمن به نوعی به کمک‌های اضطراری نیاز دارند. چهار و نیم میلیون کودک یمنی هم از سوء تغذیه رنج می‌برند.

کد خبر: 824569

وب گردی

وب گردی