تولید پالس نوری فوق کوتاه لیزری به روش قفل مدی امکان پذیر شد

قفل مدی (Mode-locking) تکنیکی در اپتیک است که توسط آن لیزر میتواند پالسهایی از نور در مدت کوتاه پیکوثانیه و فمتوثانیه تولید کند‌.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی، پایه این تکنیک رابطه فاز ثابت بین حالتهای طولی ازکاواک تشدیدگرلیزر است که اگر تعداد زیادی مد طولی با فرکانس‌های کمی متفاوت به طور هم فاز با یکدیگر ترکیب شوند، پالسی با طول زمانی بسیار کوچک به دست خواهد آمد. در این حالت، در جاهایی که بیشینه‌های این مدها روی یکدیگر قرار می‌گیرند تداخل سازنده رخ داده و پالسی با توان قله بالا و پهنای زمانی بسیار کوچک به دست می‌آید.
قفل مدی روشی در اپتیک است که با آن می‌توان پالس‌های لیزری فوق کوتاه با پهنای زمانی در مرتبه پیکوثانیه 10 − 12 و فمتوثانیه تولید کرد. پایه این روش، القای یک رابطه فازی ثابت میان مدهای کاواک لیزری است. تداخل میان این مدها، به تولید قطاری از پالسهای لیزری فوق کوتاه می‌انجامد. به لیزرهایی که بر پایه این روش کار می‌کنند، لیزرهای قفل مدی یا لیزرهای قفل فازی گفته می‌شود.
در مواردی که مدهای تداخل کننده با یکدیگر به طور غیرهم فاز تداخل کنند، مدها به یکدیگر قفل نمی‌شوند و خروجی لیزر به صورت موج پیوستهٔ بسیار نویزی در خواهد آمد.
بر اساس این گزارش، ستاد توسعه فناوری‌های لیزر، فوتونیک و ساختارهای میکرونی معاونت علمی، با رویکرد شکل‌دهی به بازار لیزر، جهت‌دهی به سامانه‌ای از عرضه‌کنندگان و همچنین تأمین و تخصیص منابع و مشروعیت بخشی به فناوری لیزر فوتونیک و ساختارهای میکرونی در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مشغول به کار است.

کد خبر: 824579

وب گردی

وب گردی