آخرین آمار صادرات فرآورده‌های نفتی از طریق مرزهای خاکی کشور

مدیر صادرات و واردات شرکت ملی پخش فراورده های نفتی از صادرات یک میلیون و ۳۶۲ هزار تن متریک فرآورده نفتی از طریق مرزهای خاکی کشور خبر داد و درمورد ارزش مالی آن گفت:ارزش صادرات محصولات در سال ۹۵، ۹ میلیون و ۱۶۳ هزار دلار بوده است.

به گزارش ایسکانیوز؛ علیرضا رجب‌پور درمورد رسالت شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی توضیح داد: بر اساس رسالت شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی این شرکت موظف است در زمینه تامین نیاز داخل فعالیت کند اما برای اینکه رابطه خود را با کشورهای همسایه تقویت کند، مازاد تولید خود را به کشورهای همسایه صادر می‌کند. در این راستا فرآورده‌های نفت گاز، نفت سفید، سوخت هواپیما و گاز مایع به کشورهای عراق، پاکستان، افغانستان و ارمنستان به صورت مستقیم از مرزهای خشکی و از طریق تانکر نفت‌کش صادر می‌شود.

او در مورد میزان صادرات فرآورده‌های نفتی در دولت یازدهم و در طی سال ۱۳۹۲ تا چهار ماهه نخست سال ۱۳۹۶ اظهار کرد: در طی چهار سال فعالیت دولت یازدهم به طور کلی یک میلیون و ۳۶۲ هزار تن متریک فرآورده صادر شد که به صورت مستقیم بوده و به تجار کشورها مخصوصا افغانستان و عراق فروخته شده است.

مدیر صادرات و واردات شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به فروش بانکرینگ توسط شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفت: از سال ۹۲ تا چهار ماهه نخست سال ۹۶، ۱۰ میلیون و ۳۰۵ هزار تن متریک به صورت بانکرینگ بوده که سوخت کشتی های غول‌پیکر در دریا را تامین کرده و شامل فرآورده‌های نفت گاز و نفت کوره می‌شود. این فرآورده‌ها با قیمت‌های بین‌المللی به شرکت‌های بانکرکننده فروخته شده است.

رجب‌پور در ادامه با اشاره سوآپ فرآورده‌های نفتی اظهار کرد: سال‌های ۱۳۹۲، ۱۳۹۳ و ۱۳۹۴ فرآورده‌های نفت گاز، نفت کوره و گاز مایع از طریق بنادر شمالی شامل نکا و انزلی و از کشورهای ازبکستان، ترکمنستان و روسیه وارد کشور شده و از طریق بنادر جنوبی صادر شده است. مجموعه سوآپ در این سه سال ۴۲۰ هزار تن بوده است.

او در مورد ارزش ریالی فرآورده‌های صادر شد توضیح داد: قیمت فرآورده‌ها در سال‌های مختلف متفاوت بوده است. بر اساس آخرین قیمت‌ها در سال ۱۳۹۵ ارزش دلاری صادرات ۹ میلیون ۱۶۳ هزار دلار و ارزش ریالی صادرات در سال ۱۳۹۵ به کشورهای همسایه ۳ هزار ۳۰۷ میلیارد ریال بوده است.

مدیر صادرات و واردات شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با تاکید بر اینکه آمار مذکور متعلق به صادرات فرآورده از طریق نفتکش و جاده‌ای بوده است، گفت: نفت گاز و نفت کوره از طریق دریا به بازارهای بین‌المللی صادر می‌شود که طبق آمار سال ۱۳۹۵ میزان این صادرات روزانه ۶۰ میلیون لیتر بوده است اما صادرات فرآورده‌ها از طریق دریا جزو وظایف شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی حساب نمی‌شود.

منبع: ایسنا

402

کد خبر: 824595

وب گردی

وب گردی