مغفول ماندن دانش مدیریت در اجرای پروژ‌ه‌های نفتی/ تعامل با بازارهای بین‌المللی باید ساماندهی شود

رئیس کمیته صادرات و توسعه بازار انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت با بیان اینکه در اجرای پروژه‌های کلیدی در صنعت نفت متناسب با دانش روز حرکت نکردیم گفت: برای رسیدن به اهداف چشم‌انداز توسعه‌ای در این صنعت باید دانش مدیریتی به روز شود.

حسن کاظمی رئیس کمیته صادرات و توسعه بازار انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت در گفت و گو با خبرنگار ایسکانیوز اظهار کرد: اقتصاد مقاومتی و سیاست های کلی که مطرح شد فرصتی برای تحقق حماسه اقتصادی در ایران است. شرط لازم این است که سیاست های ابلاغی که به صورت تعصب و غرور ملی همانطور که در ژاپن بعد از جنگ جهانی دوم به خرج دادند استفاده می شد به صورت جزیره ای و براساس استنباط و برنامه های جداگانه محقق نمی شود بایستی در این زمینه ستادی تشکیل شود.

او تصریح کرد: اساسا مقاومت دارای دو پارامتر متفاوت است مثل فنری مقاوم دارای خواص متفاوت است و خواص این فنر، فنریت و تاب آوری که در علم مکانیک گفته می شود که دارای ضریبی ارتجاعی است و ضریبی ثابت دارد.

کاظمی تاکید کرد: اگر یک شوک مالی بر اقتصاد ایران وارد شود ما باید بخشی از این شوک را بدون هیچ تغییری در سیاست ها جذب کنیم و بخشی هم ناچار می شویم مقداری اقتصاد و سیاست یا بخش خصوصی بتواند خود را جمع کند. نگاه مکانیکی برای اینکه بتوانیم ضرایب را تقویت کنیم قاعدتا در شاخص‌های محورهای اقتصادی سیاسی و اجتماعی این شفافیت برنامه ها را روشن کنیم تا بتوانیم این ضرایب تاب و تحمل و ضرایب ارتجاعی را بالا ببریم.

رئیس کمیته صادرات و توسعه بازار انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت تصریح کرد: در بخش اقتصادی هنوز تکالیف بخش خصوصی و تعاون خیلی روشن نیست ما در حال حاضر در عدم شفافیت فعالیت های بخش خصوصی مشکل داریم. همچنین در ارتباط با فضای کسب و کار و قوانین هنوز به طور کامل شفاف نیست. این در حالی است که این مقوله در حوزه های وزارت صنعت و معدن و وزارت نفت روشن شده ولی سایر قوا هنوز توجهی به این امر ندارد. در نظام مالی و بانکی هنوز ابهامات زیادی وجود دارد و مسئولان براساس دستورالعمل ها و آیین نامه ها تبعیت نمی کنند تا جایی که بانک ها صندوق‌داری می کنند اما بانکداری نمی کند. در رابطه با صادرات پویا هنوز خیلی روشن نیست که چه حمایتی لازم است که انجام شود صادرات از مواد غذایی شروع شده تا خدمات فنی و مهندسی، ولی نوع حمایت ها در عمق به هیچ وجه شفاف نیست.

کاظمی ادامه داد: در نحوه استراتژی و تعامل بازار بین الملل هیچ ساماندهی خاصی نداریم به تازگی معاونت اقتصاد و وزارت امورخارجه تشکیل شده مدعی شدیم که این را به بخش خصوصی واگذار کنیم تا بخش خصوصی رایزن وزارت امور خارجه باشد.

او ادامه داد: ما در هرحال بیش از 100 میلیارد دلار سرمایه گذاری سالانه در صنعت نیاز داریم که کمتر از 50 میلیارد دلار مربوط به نفت و انرژی و مابقی در بقیه حوزه ها و طرحهای عمرانی دیگر است ولی به هیچ وجه از ظرفیت ها و توانمندی های سرمایه گذاری خارجی نمی توانیم استفاده کنیم. با یک فضای غبارآلود و با ریسک مواجه هستیم که قاعدتا باید یک میلیون شغل ایجاد می کنیم برای ایجاد هر شغل پایدار تقریبا 20 میلیون تومان به اضافه 20 هزار دلار سرمایه داخلی و خارجی هزینه نیاز است مگر اینکه یکایک سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و به طور فراگیر با عزم ملی بپردازیم.

کاظمی ادامه داد: طی این 38 سال بعد از انقلاب آنچنان درگیر فعالیت درونی خودمان بودیم و در واقع به دنبال شناسایی دشمن و دشمن ستیزی بودیم از دانش روز مدیریت برای تعامل دنیا کمتر بهره بردیم بسیاری از نخبگان کشور از ایران رفتند و اقتصاد به گونه ای دچار روزمرگی شده است. سطح دانش و مهارتی تصمیم سازان در بخش دولتی و بخش خصوصی اعم از تشکل ها و بنگاه ها، اتاق بازرگانی در بخش تصمیم‌سازی در ارگان دولتی در مجلس و همه آن‌هایی که دست اندرکار استراتژی توسعه پایدار ایران بودند ضعیف و آن چنان مشهود است ما تبدیل به یک فعالیت روزمره شدیم. هم اکنون مسایلی وجود دارد چرا ما باید در این شرایط چه مالی و بانکی و نیروی انسانی کارآمد، آمایش سرزمینی وضعیت سیاسی دچار نقص زیادی هستیم. چرا باید بیش از ده‌ها پروژه نیمه تمام داشته باشیم 40 تا 50 هزار میلیارد تومان است. ما در این شرایط پروژه های نیمه تمام را استارت زدیم ولی از 5 درصد تا 95 درصد انحراف داریم. تقریبا همه مشکل داشتند قاعادتا می‌گویند حاکمیت کجای قضیه بوده است.

کاظمی در پاسخ به این سوال که کدام بخش در اجرای این موضوع کوتاهی کرده است گفت:در پاسخ می‌توان گفت هر دو طرف(بخش دولتی و خصوصی ) مقصر است چرا که در این ماجرا بیشتر به موضوع، حاکمیتی نگاه می کنند؛ بنابراین این امر مهم نیاز به آموزش بخش خصوصی و دولتی در دانش مدیریت برای اجرای پروژهها دارد تا بتوانیم منابع مالی و حتی نیروی انسانی کارآمد داشته باشیم. متاسفانه در بسیاری از امور به طور جامع و سیتاماتیک مهارت نداریم.

او خاطرنشان کرد: چرا باید پروژه های ما عمدتا ناتمام بماند و طرح هایی که به اتمام رسیده انحراف هزینه داشته باشد، بایستی در این زمینه تدابیری اندیشیده شود.

402

کد خبر: 824671

وب گردی

وب گردی