کاهش شش درصدی میزان شکایت از قضات دادگستری

دادستان انتظامی قضات از کاهش ۶ درصدی شکایت از قضات دادگستری در سال ۹۵ خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز، حجت‌الاسلام و‌المسلمین محمد موحدی‌آزاد در آئین تجلیل از قضات برگزیده دادگستری استان البرز با تاکید بر مسئولیتی که همه در قوه قضائیه برای مقابله با شکل‌گیری خصوصیات منفی دارند، اظهار داشت: عمده این مسئولیت برعهده نظارت و ارزشیابی قضات و حفاظت اطلاعات قوه‌قضائیه است که با اقدامات خود می‌توانند زمینه و شرایط بروز استعدادهای قضات را فراهم کنند.

وی در ادامه با تبیین اقدامات انجام شده در راستای تقویت نظارت و ارزشیابی قضات، افزود: افزایش تعداد نماینده‌ها در استان‌ها، تقویت حضور و ارزشیابی در استان‌ها، تشویق همکاران قضایی، توسعه بازرسی‌های پنهان، انسجام‌دهی به برنامه‌های نظارتی، ارتباط مستمر با مسئولان قضایی استان‌ها و تسریع در رسیدگی به تخلفات پیگیری شده است.

دادستان انتظامی قضات کشور بیان کرد: در راستای سیاست تشویقی اعمال شده در سال 95 حدود 5700 نفر از همکاران قضایی تجلیل شدند که از این تعداد سهم استان البرز 134 قاضی بود که مورد تشویق قرار گرفتند.

وی از کاهش 6 درصدی در میزان شکایت از قضات در سال 95 خبر داد و تصریح کرد: صدور آرای مستدل و مستند توسط قضات می‌تواند علاوه بر افزایش مقبولیت رای در طرفین دعوا، در پرورش روحیه عدالتخواهی در جامعه تاثیر فراوانی داشته باشد.

احمد فاضلیان رئیس کل دادگستری استان البرز در این مراسم اظهار داشت: در سه ماهه نخست سال 96 تعداد 119 هزار پرونده ورودی و 117 هزار پرونده مختومه به محاکم استان البرز ثبت شده است.

رئیس کل دادگستری استان البرز در این نشست با اشاره به انجام بازرسی‌های دقیق که توسط قوه قضائیه از دستگاه قضایی استان انجام شده گفت: در این بازرسی‌ها که می‌تواند تضمین کننده وجود فضایی سالم و با کمترین ایراد برای خدمات‌رسانی به مردم باشد عملکرد دستگاه قضایی و آرای قضات دادگستری استان توسط هیئت اعزامی مورد بررسی قرار گرفتند.

وی افزود: نتیجه بررسی انجام شده منجر به تجلیل هیئت نظارت و ارزشیابی قوه قضائیه از 23 تن از قضات استان البرز شد.

عالی‌ترین مقام قضایی استان البرز در ادامه با اشاره به اقدامات مختلفی که در دادگستری استان البرز برای حل مشکلات و بهینه‌سازی خدمات‌رسانی به مردم انجام شده عنوان کرد: استان البرز اکنون دارای 567 پست قضایی است که تنها 299 پست آن متصدی دارد و 47 درصد پست‌ها بلاتصدی است، در حوزه اداری نیز با اینکه 2020 پست مصوب داریم 1300 پست بلاتصدی مانده است که به معنای کمبود 64 درصدی در کادر اداری است و جبران این کاستی، فشار زیادی را به مجموعه وارد می‌کند.

وی ادامه داد: در ماه‌های اخیر و پایان سال قبل با پیگیری‌های انجام شده تعدادی از قضات به مجموعه اضافه شدند و مقرر شده تا پایان سال نیز با نگاه ویژه به کادر اداری، بخشی از کمبود نیرو جبران شود.

رئیس کل دادگستری استان البرز تعداد پرونده‌های وارده در سال 95 به کلیه محاکم استان را 507 هزار عنوان کرد و توضیح داد: در این مدت به 503 هزار پرونده رسیدگی شد که آمار بیانگر افزایش 5 درصدی در ورودی پرونده‌ها به نسبت سال 94 و افزایش 6 درصدی در تعداد پرونده‌های خروجی است، در سه ماهه نخست سال نیز تعداد 119هزار پرونده ورودی و 117 هزار پرونده مختومه ثبت شده است.

وی با تشریح اقدامات انجام شده برای افزایش بهره‌وری در مجموعه دادگستری استان البرز بیان کرد: افزایش چارت در بخش اداری و قضایی به صورت جدی پیگیری شده است تا جایی که با توجه به تغییرات اندک از ابتدای استان شدن، تعداد پست‌های قضایی 60 درصد و تعداد پست‌های اداری 55 درصد رشد یافته است.

فاضلیان تشکیل کمیته اتقان آرا در استان البرز برای اولین بار در کشور را یکی دیگر از مهمترین اقدامات استان عنوان کرد و ادامه داد: برای این کمیته اساسنامه‌ای با محوریت معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم استان تدوین و در آن شاخص‌های رای برتر تدوین شده است و در این کمیته که متشکل از هیئتی از قضات مجرب است آرای کیفری و عمومی مورد بررسی قرار گرفته و بر اساس نقاط ضعف آن‌ها راهکار ارئه می‌شود.

وی به اجرای طرح سلامت کارکنان در استان البرز اشاره کرد و گفت: این طرح برای اولین بار در کشور با کمک معاونت منابع انسانی و دانشگاه علوم پزشکی با هدف توجه به سلامتی جسمی و روانی همکاران اجرایی شده و بر اساس مطالعات مدون پیش خواهد رفت.

عالی‌ترین مقام قضایی استان البرز توجه به سلامت اداری را یکی از مهمترین اولویت‌های استان عنوان کرد و توضیح داد: مهمترین سرمایه دستگا قضایی اعتماد مردمی است و در مقابل هر عمل یا فردی که به این اعتماد صدمه وارد کند می‌ایستیم.

وی گفت:بر اساس نظرسنجی‌ که صداوسیمای استان در پایان سال 95 داشته 70 درصد مردم از عملکرد دستگاه قضایی استان ابراز رضایت کرده‌اند که دستاورد مهمی برای این مجموعه است همه سختی‌ها را برای همکاران در بخش‌های مختلف به شیرینی تبدیل می‌کند.

901

کد خبر: 824702

وب گردی

وب گردی