گیلان نخستین استان کشور است که طرح تنفس جنگل در آن اجرا می شود

استاندار در دیدار رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: گیلان نخستین استان کشور است که طرح تنفس جنگل در آن اجرا می شود.

به گزارش ایسکانیوز، محمدعلی نجفی در این دیدار که برخی از معاونین سازمان‌ جنگلها، مراتع و آبخیزداری، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار، رئیس سازمان جهاد کشاورزی و مدیر کل منابع طبیعی نیز حضور داشتند با قدردانی از سفرهای مستمر استانی مهندس جلالی و سرکشی از بخش‌های مختلف افزود : منابع طبیعی در فرآیند توسعه‌ی استان هماهنگی، همراهی و همدلی خوبی با مجموعه‌ی مدیریت استان دارد.
وی بر لزوم جلوگیری از تخریب جنگل تأکید و تصریح کرد : منابع زیست محیطی و جنگل به عنوان یک سرمایه‌ی ارزشمند متعلق به نسل‌های آینده است و باید در حفظ آن کوشا باشیم.
نماینده عالی دولت در گیلان گفت: گیلان نخستین استان کشور است که طرح تنفس جنگل در آن اجرا می شود
نجفی گفت:آغاز اجرای طرح تنفس جنگل و توقف بهره‌برداری از جنگل در گیلان از امروز به عنوان اولین استان در کشور مهم است.
وی اظهار داشت: آغاز اجرای این طرح در گیلان نشان می دهد مردم گیلان و سازمان‌های مردم نهاد درخصوص مسائل زیست محیطی و منابع جنگلی زبانزد و در کشور پیشتاز هستند.
وی خاطر نشان کرد: از منابع جنگلی در صورت ضرورت با رعایت مسیر قانونی فقط در بخش توسعه‌ی استان باید بهره‌مند شویم.
استاندار گیلان به سرمایه‌گذاری بیش از هزار میلیارد تومان بخش خصوصی در بخش تولید MDF و HDF در گیلان اشاره کرد و افزود: در تأمین مواد اولیه این کارخانجات بسیار حساس هستیم و باید به سمت زراعت چوب هدایت شوند.
وی آغاز 3 طرح بزرگ زراعت چوب به مساحت 840 هکتار در 3 شهرستان گیلان را بسیار مطلوب دانست و گفت: تا تحقق این 3 طرح باید واردات چوب برای تأمین نیازهای استان روان سازی شود.
نجفی بر لزوم همکاری بیش از پیش مردم در حفاظت از جنگل و نیز مدیریت پسماند تأکید کرد و گفت : تا زمانی که در بخش‌های مختلف مردم همکاری نداشته باشند نتایج مثبتی را نمی‌توانیم شاهد باشیم.
وی به حضور سالیانه بیش از 30 میلیون مسافر و گردشگر در گیلان اشاره کرد و اظهار داشت : برای جلوگیری از هرگونه تخریب جنگل و نیز مدیریت پسماند نیازمند فرهنگ سازی هستیم.
نماینده عالی دولت در گیلان و تلاش‌های بسیار در صدور مجوز ادامه‌ی فعالیت احداث سدشفارود اشاره و خاطر نشان کرد: علیرغم اینکه مردم منطقه و فعالان محیط زیستی به نیاز تأمین آب شرب، کشاورزی و صنعتی اشراف داشته اما فرهنگ والای حفاظت از منابع جنگلی خودجوش وجود دارد.
در این دیدار معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور با قدردانی از روحیه‌ی خدمت، تدبیر و حمایت‌های بسیار استاندار گیلان در مسائل زیست محیطی و منابع جنگلی گفت : در گیلان علیرغم اقدامات توسعه‌ای که با جدیت در حال پیشرفت است اما در حفظ منابع جنگلی جدیت بالایی وجود دارد که قدردان شخصیت‌هایی همچون دکتر نجفی هستیم.
خداکرم جلالی و افزود: از امروز بهره‌برداری از جنگل‌ها در گیلان متوقف شده و فقط در مقاطعی که ضرورت داشته باشد انجام می‌شود.
وی اظهار داشت: به منظور جلوگیری از پیامدهای احتمالی و تسویه با مجریان گذشته و اجرای این طرح مبلغ 4 میلیارد تومان به گیلان اختصاص پیدا کرده است.
رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به اینکه مجریان موفق را برای مراقبت از جنگل حفظ می‌کنیم گفت: باتوجه به ظرفیت‌‌های توسعه‌ای گیلان و احداث کارخانجات تولید مواد سلولزی آمادگی لازم برای همکاری‌های استراتژیک و اساسی وجود دارد.
وی توسعه‌ی زراعت چوب را بسیار ضروری دانست و افزود : گیلان در حال حاضر با 60 هزار هکتار زارعت چوب یک سوم از حجم زراعت چوب کشور را در اختیار دارد.
وی اظهار داشت: باتوجه به رفع موانع موجود پارک جنگلی 450 هکتاری لاکان از روزشنبه به صورت رسمی به شهرداری واگذار می‌شود.

901

کد خبر: 824850

وب گردی

وب گردی