پاسخ سفارت ایران به اتهامات تلوزیون تاجیکستان

سفارت جمهوری اسلامی ایران در دوشنبه ادعاهای بی اساس مطرح شده در فیلمی که روز سه شنبه ۱۷ مرداد از تلویزیون تاجیکستان بخش شد را تکذیب و اعلام کرد که از این اتفاق متاسف است.

به گزارش سرویس سیاسی ایسکانیوز،دراین بیانیه که منتشر شد آمده است: تردیدی نیست که تهیه کنندگان این فیلم موفق به تخریب پیوندهای فرهنگی تمدنی و دوستی تاریخی دو ملت ایران و تاجیکستان نخواهند شد. ادعاهای مطرح شده در این فیلم از سوی اعتراف کنندگان محبوس و به نقل از کسانی است که قید حیات نیستند و بالطبع نمی تواند اعتباری داشته باشد.

سفارت ایران تاکید کرده است: حافظه تاریخی ملت شریف تاجیکستان خوب به یاد دارد و فراموش نخواهد کرد که جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از بانیان و تضمین کنندگان اصلی صلح تاجیکستان و میزبان مذاکرات طرف های درگیر چه نقش سازنده ای برای پایان دادن به جنگ های داخلی این کشور در دهه ۹۰ میلادی ایفا کرد.

در قسمت دیگری از این بیانیه یادآوری شده است: جمهوری اسلامی ایران پیشگام ساخت تاسیسات زیربنایی نظیر تونل راهبردی استقلال (انزاب) و نیروگاه برق سنگ توده ۲ ، بیمارستان ابن سینا در تاجیکستان بوده و ارائه خدمات پزشکی هلال احمر و امداد رسانی به خانواده های کم بضاعت و بی سرپرست یا بد سرپرست تاجیک از سوی کمیته امداد امام خمینی (ره) ایجاد مراکز ورزشی ترمیم ابنیه تاریخی، آموزش جوانان تاجیک در مراکز دانشگاهی کمک به مراکز علمی و دانشگاهی تاجیکستان، تاسیس و تجهیز ده ها مراکز آموزشی فنی و حرفه ای در سطح جمهوری و صدها اقدام از این نوع، از دیگر اقدامات ایران بوده که مفهومی جز کمک به تحکیم ثبات و توسعه و کمک حفظ استقلال و امنیت پایدار تاجیکستان و استحکام پایه های دولت آن ندارد.

در این بیانیه تصریح شده است: مبارزه ایران با تروریسم برای همگان آشکار است و ایران خود از نخستین و بزرگترین قربانیان تروریسم است.

سفارت ایران تاکید کرده است: عملکرد جمهوری اسلامی در عرصه های میدانی مبارزه با تروریسم چون آفتاب برای همه جهانیان آشکار است.

در این بیانیه آمده است: پخش این فیلم های مغرضانه بعد از سفر اخیر وزیر انرژی و ذخایر آبی و رئیس تاجیکی کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی و فرهنگی دو کشور به تهران برای شرکت در مراسم تحلیف ریاست جمهوری اسلامی ایران به نمایندگی از رئیس جمهوری تاجیکستان بیانگر آن است که برخی گرایشات و محافل تحمل عادی شدن روابط و تقویت دوستی بین دو کشور را ندارند.

سفارت جمهوری اسلامی ایران بر این باور است که اقدامات تفرقه اندازانه در چارچوب خواست و منافع دو ملت نیست و از سوی کسانی دنبال می شود که مناسبات برادرانه ایران و تاجیکستان هم فرهنگ و همزبان را برنمی تابند.

وزارت امور داخلی تاجیکستان مدعی شده است: ایران عامل قتل چندین چهره سرشناس تاجیک، از جمله «صفرعلی کینجه‌یف» رئیس پیشین شورای عالی و حدود ۲۰ افسر پایگاه ۲۰۱روسیه در سالهای ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۰ میلادی در جریان جنگ های داخلی این کشور است.

به گزارش بخش تاجیک تارنمای آزادی این وزارتخانه هشتم اوت (۱۷ مرداد) در فیلم مستند ۴۵ دقیقه‌ای ادعا کرد، که این قتل ها با سرمایه ایران و با دستور عبدالحلیم نظرزاده، معروف به «حاجی حلیم»، صورت گرفته و هدف از کشتار کینجه‌یف افزایش بدبینی مردم علیه حکومت بود.»

303

منبع: مهر

کد خبر: 824909

وب گردی

وب گردی