آتش سوزی در  ۲ هزار هکتار جنگل از ابتدای امسال

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌های و مراتع گفت: از ابتدای امسال وسعت آتش سوزی‌ها در حدود ۲ هزار هکتار بوده است.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از میزان، قاسم سبزعلی گفت: آتش سوزی جنگل ها از ابتدای امسال تا کنون در حدود 2 هزار هکتار بوده است که این وضعیت نسبت به سال پذشته کاهش آتش سوزی بین 50 تا 70 درصدی استان ها را نشان می دهد.

وی افزود: امسال تنها در خوزستان، رشد آتش سوزی داشتیم که این رشد در حدود 200 درصد است.

سبزعلی به علل آتش سوزی ها اشاره کرد و گفت: 95 درصد آتش سوزی ها عامل انسانی دارد که در این بین بین 50 تا 60 درصد آن ها سهوی و باقی عمدی است.

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل ها با اشاره به بازداشت حدود 20 نفر در رابطه با آتش سوزی عمدی گفت: قانون گذار برای آتش سوزی سهوی سه ماه تا سه سال و برای آتش سوزی عمدی سه سال تا 10 سال حبس به علاه جبران خسارت و جریمه در نظر گرفته است.

وی ادامه داد: وزش باد، خشکی و گرما عامل های افزایش و گسترش حریق هستند. ما در ایلام و کرمانشاه طی آتش سوزی های اخیر با وزش شدید باد و گسترش آنی حریق روبرو بودیم.

سبزعلی عامل دیگر را آتش زدن زمین های کشاورزی برای کشت مجدد دانست و گفت: بارها به کشاورزان در این باره تذکر داده و جریمه نیز درنظر گرفته شده است. با این حال این روند همچنان ادامه دارد.

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل ها با اشاره به اینکه در حال حاضر آتش سوزی گسترده ای در کشور در جریان نیست، گفت: روزانه حریق های پراکنده و محدودی در سطح کشور داریم که با آمادگی یگان، اهالی و انجمن های در دم اطفا می شوند.

وی ادامه داد: 135 میلیون هکتار وسعت اراضی ملی است که 82 درصد کشور را شامل می شود. در این بین 82 میلیون هکتار وسعت مراتع کشور است.

سبزعلی درباره امکانات اطفا حریق گفت: با توجه به وسعت، امکانات فعلی ما با نیاز واقعی تطابق ندارد. در دولت یازدهم حدود 100 میلیارد به طور ویژه هزینه شد ما با آن تجهیزات اطفا، دمنده و لباس ها و .. تهیه کردیم اما باز هم در این حوزه نیازمند امکانات هستیم.

وی مهمترین عامل را همکاری مردم دانست وگفت: بیش از هر چیز به همکاری مردم و فرهنگ سازی در حوزه آتش سوزی جنگل ها و مراتع نیاز داریم تا با اتفاقات کوچک و سهوی با آتش های گسترده مواجه نشویم.

701

کد خبر: 824911

وب گردی

وب گردی