دانشگاه آزاد اسلامی؛ اولویت اول انتخاب رشته داوطلبان

امروز به جایی رسیده‌ایم که قبولی در کنکور مطرح نیست و دواطلبان جوان می‌توانند دانشگاه‌ موردنظر خود را با در نظر گرفتن همه شرایط انتخاب کنند در این بین دانشگاه آزاد اسلامی؛‌ بزرگترین دانشگاه حضوری جهان به خاطر ویژگی‌های منحصر به فرد خود یکی از انتخاب‌های آینده‌سازان این مرز و بوم است.

به گزارش ایسکانیوز، امروز دیگر فقط قبولی در کنکور مطرح نیست، اکنون به جایی رسیده‌ایم که دواطلبان می‌توانند دانشگاه‌های موردنظر خود را انتخاب کنند و در این میان بیشتر کیفیت دانشگاه‌ها مطرح است چراکه پذیرش دانشجویان در دانشگاه‌های سراسری و آزاد اسلامی به بیش از 100 درصد رسیده است و دیگر کسی نیست که به خاطر نبود ظرفیت نتواند به دانشگاه برود.

دانشگاه آزاد اسلامی یکی از دانشگاه‌هایی است که هر ساله به خاطر ویژگی‌های خاصش دانشجویان زیادی را در مقاطع مختلف پذیرش می‌کند. این دانشگاه حدود 400 مرکز و واحد دانشگاهی در اقصی نقاط کشور دارد و 37.3 درصد کل دانشجویان کشور را در خود جای داده است. همچنین در بخش تحصیلات تکمیلی 53 درصد دانشجویان کل کشور در این دانشگاه درس می‌خوانند و این آمار کما فی‌سابق افزایش تولید علمی در این دانشگاه را نوید می‌دهد. در دانشگاه آزاد اسلامی از کل دانشجویان 34.5 درصد در مقاطع تحصیلات تکمیلی و 65.5 درصد در مقطع کاردانی و کارشناسی تحصیل می‌کنند.

دانشگاه آزاد با داشتن 5 میلیون و 825 هزار فارغ‌التحصیل، سهم 50 درصدی از کل دانش‌آموختگان دانشگاه‌های ایران را به خود اختصاص داده است. یعنی از هر 2 نفر فارغ‌التحصیل دانشگاهی یک نفر دانشگاه آزادی است. در حال حاضر نیز دانشگاه آزاد یک میلیون و 550 هزار دانشجوی مشغول به تحصیل دارد.

نسبت استاد به دانشجو در دانشگاه آزاد اسلامی نصف دیگر دانشگاه‌هاست

در دانشگاه آزاد اسلامی 68 هزار استاد به دانشجویان درس می‌دهند که 32 هزار نفر آنها عضو هیات علمی تمام وقت و نیمه وقت این دانشگاه هستند به این ترتیب نسبت استاد به دانشجو به صورت غیرهمگن (یعنی با احتساب اساتید تمام وقت) یک به 48 و به صورت همگن (با احتساب تمام اساتید مشغول به تدریس در دانشگاه) یک به 36 است، در حالی که در کل دانشگاه‌های کشور نسبت استاد به دانشجو یک به 64 است. نسبت استاد به دانشجو در دوره دکتری در دانشگاه‌ آزاد اسلامی نیز همین‌قدر با دانشگاه‌های دیگر تفاوت دارد به طوریکه در دوره دکتری تخصصی در کل دانشگاه‌های کشور، به ازای یک استادیار به بالا 2.17 دانشجوی دکتری تخصصی وجود دارد، در دانشگاه‌های دولتی این نسبت 1 به 2.4 است و در دانشگاه آزاد اسلامی 1 به 1.8 است. البته در این میان ناگفته نماند که 56 درصد اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد استادیار به بالا هستند و 16 درصد اعضای هیات علمی بورسیه دکتری و تنها 28 درصد مربی از آنها مربی هستند.

کمک 8 پله‌ای دانشگاه آزاد اسلامی به بهبود علمی جمهوری اسلامی ایران

برای آنکه بتوان بررسی اجمالی از ویژگی‌های خاص دانشگاه آزاد اسلامی داشت و برای اینکه در صدر این ویژگی‌ها موضوع کیفیت قرار گیرد در توضیح آن باید گفت که رتبه دانشگاه آزاد اسلامی در رنکینگ پایگاه ESI از رتبه 750 در سال‌های گذشته به 131 رسیده است و براساس آمار پایگاه اسکوپوس و web of science رتبه اول کشور را دارد. به گفته مجتبی علوی فاضل،‌ سخنگوی دانشگاه آزاد اسلامی تاثیر علمی ایران در جهان به خاطر وجود دانشگاه آزاد به 16 رسیده و این در حالی است که رتبه علمی ایران در جهان بدون نقش دانشگاه آزاد 24 است.

همچنین گزارش‌ها از دانشگاه آزاداسلامی نشان می‌دهد که این دانشگاه 104 مجله مورد تایید وزارتین علوم و بهداشت و 25 مجله نمایه شده بین‌المللی در web of science و اسکوپوس دارد.

افزایش رشد تولیدات علمی دانشگاه آزاد در سال‌های اخیر

امروز تولیدات علمی در دانشگاه‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، چراکه این تولیدات است که به دانشگاه اعتبار می‌بخشد و می‌تواند آن را به سمت موفقیت یا شکست سوق دهد. سخنگوی دانشگاه آزاد اسلامی همچنین درباره تولیدات علمی دانشگاه آزاداسلامی می‌گوید که «45 درصد کل تولیدات علمی دانشگاه از سال 1982 تا 2013 یعنی در 30 سال تاسیس دانشگاه آزاد بوده، این درحالی است که تولیدات این دانشگاه از سال 2013 تا 2017 یعنی در 4 سال اخیر 55 درصد شده است.»

مطمئنا رشد تولیدات دانشگاه به دلیل به بلوغ رسیدن دانشگاه، داشتن دانشجویان تحصیلات تکمیلی و رشد اعضای هیات علمی بوده است.

تولیدات دانشگاهی وقتی باارزش می‌شود که بتواند توجهات بین‌المللی را به خود جلب کند و به چیزی که قبلا درباره موضوعی به دست آمده بیافزاید. براساس گزارش‌ها؛ دانشگاه آزاد تا پایان سال 95 در پایگاه اسکوپوس 72 هزار مقاله و در پایگاه web of science پنجاه‌ویک هزار مقاله ثبت کرده است.

فعالیت 106 واحد فناور و شرکت دانش‌بنیان در دانشگاه آزاد اسلامی

امروزه اقتصاد دانش‌بنیان در دانشگاه‌ها جزو اولویت‌هاست و دیگر فقط درس‌خواندن در دانشگاه مطرح نیست، کارآفرینی فازغ‌التحصیلان به یک اصل مهم و ضروری در دانشگاه‌ها تبدیل شده است و اگر دانشگاهی نتواند در این زمینه اقدام مناسبی انجام دهد مورد توجه نیست. دانشگاه آزاد اسلامی در این زمینه نیز فعال بوده و دانشجویان و فارغ‌التحصیلان و اساتید این دانشگاه تا پایان سال 95 توانستند، 3 هزار و 444 طرح برون‌دانشگاهی انجام دهند. اکنون دانشگاه آزاد اسلامی 109 مرکز رشد، 105 مرکز پژوهشی، هزار و 106 واحد فناور و شرکت دانش‌بنیان دارد که 82 درصد این تعداد مربوط به 4 سال اخیر است. همه اینها در حالی است که اکنون نیز 279 طرح اقتصاد دانش‌بنیان در حوزه اقتصادی و سرمایه‌ای در این دانشگاه در دست اجرا است.

ساها ابتکاری پیشرفته برای ارائه خدمات آزمایشگاهی در دانشگاه آزاد اسلامی

برای اینکه پژوهش دانشجویان و پژوهشگران درست و علمی باشد به تجهیزات پیشرفته نیاز است. خدمات آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی در طرحی به نام سامانه آزمایشگاه‌های همکار آزاد «ساها» دنبال می‌شود. در طرح ساها 6 هزار و 678 آزمایشگاه، 3هزار و 384 کارگاه و 137 هزار و 689 تجهیزات آزمایشگاهی و کارگاهی ثبت شده است که از این تعداد 2هزار و 800 تجهیزات جزو تجهیزات پیشرفته پژوهشی محسوب می‌شوند. همچنین حدود 14 هزار خدمت آزمایشگاهی و کارگاهی در دانشگاه آزاد به پژوهشگران و دانشجویان ارائه می‌شود.

فراهم‌کردن فضای آموزشی مناسب برای تحصیل دانشجویان

دانشگاه آزاد اسلامی اکنون 20 میلیون مترمربع فضا دارد که 11 میلیون متر مربع فضای مسقف آموزشی و پژوهشی است. به این ترتیب نسبت سرانه فضا به دانشجو بیش از 7 متر مربع به ازای هر نفر است. این در حالی است که نسبت فضا به دانشجو در دیگر دانشگاه‌های کشور 5 متر مربع است. یکی از ماموریت‌های مهم حوزه عمرانی احداث شهرک‌های "شفا" است، این شهرک‌ها برای استقرار مراکز رشد و شرکت‌های دانش‌بنیان احداث می‌شود. از 56 تقاضای احداث طرح شفا در 31 استان کشور به 41 طرح مجوز داده شده که 18 طرح در حال اجرا است.

بومی‌گزینی سیاست مهم دانشگاه آزاد اسلامی برای کاهش ناهنجاری‌ها

با وجود 400 واحد و مرکز دانشگاهی در دانشگاه آزاد اسلامی، این دانشگاه به دنبال بومی‌گزینی است و کمتر سیاست مهاجرت دانشجویان به نقاط مختلف کشور را دنبال می‌کند. در حال حاضر در مقطع کاردانی 96 درصد، کارشناسی و دکتری حرفه‌ای 91 درصد، کارشناسی ارشد 72 درصد و دکتری تخصصی 50 درصد بومی‌گزینی از سوی دانشگاه آزاد عملیاتی شده است.

علت مهاجرت‌ها هم البته یا تمایل خود دانشجویان است یا علاقه‌مندی به رشته‌های خاصی است که تامین هیات علمی در آن رشته‌ها دشوار است. دانشجویانی که تمایل به مهاجرت به نقاطی غیر از محل سکونت خود دارند باید بدانند که 27 هزار ظرفیت خوابگاهی در دانشگاه آزاد اسلامی وجود دارد و هیچ دانشجوی متقاضی در دانشگاه آزاد نیست که خوابگاه نداشته باشد با این وجود صد در صد تقاضاهای خوابگاه در دانشگاه آزاد اسلامی تامین می‌شود.

درخشش دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه علوم پزشکی

یکی از گروه‌های مهم برای دانشگاه‌ آزاد اسلامی گروه علوم تجربی و رشته‌های پزشکی است، به دلیل همین اهمیت، معاونت علوم پزشکی در این دانشگاه ماموریت‌های این حوزه را دنبال می‌کند. براساس گزارش‌ علمکرد این حوزه 29 مرکز تحقیقاتی، 50 دفتر توسعه آموزش پزشکی، 50 مرکز مهارت‌های بالینی مشغول به فعالیت هستند. همچنین 70 هزار دانشجو در رشته‌های علوم پزشکی تحصیل می‌کنند و 2هزار هیات علمی تمام‌وقت و نیمه‌وقت در حوزه پزشکی به دانشجویان خدمت علمی ارائه می‌دهند.

دانشگاه آزاد اسلامی 15 بیمارستان و هزار و 800 تخت بیمارستانی، 65 کلینیک سلامت در قالب طرح دانشگاه سالم در واحدهای دانشگاهی دارد و 7 بیمارستان دانشگاه رتبه اعتبار‌بخشی ملی کسب کرده است. دانشگاه آزاد مجوز برگزاری امتحانات جامع علوم پایه و پیش کارورزی دانشجویان پزشکی را از وزارت بهداشت دریافت کرده است. دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه علوم پزشکی در 8 دوره المپیاد دانشجویان علوم پزشکی کشور بیشترین مدال‌ها را در رده‌های طلا، نقره و برنز کسب کرده‌اند.

ساخت 50 یادمان شهدا در دانشگاه آزاد اسلامی

دانشگاه آزاد با تاکید بر اسلامی‌بودن و اسلامی‌شدن شکل گرفته است، بنابراین حوزه فرهنگ اسلامی و ایرانی در این دانشگاه یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که دنبال می‌شود. براساس تازه‌ترین آمارها دانشگاه آزاد اسلامی 130 مسجد، 50 یادمان شهدای گمنام، 700 نشریه دانشجویی، 1800 کانون فرهنگی، ادبی، هنری و قرآن و عترت دارد. بیش از 2 هزار و 500 نفر از مفاخر کشور در این دانشگاه شناسایی شده‌اند و قرار است کار علمی و فرهنگی در این زمینه صورت گیرد. همچنین سند راهبردی گسترش زبان فارسی در دانشگاه آزاد اسلامی تدوین شده و دروس قرائت قرآن و وصایای حضرت امام (ره) برای ترویج اخلاق و ارزش‌های انقلابی و اسلامی به صورت رایگان به همه دانشجویان در همه مقاطع ارائه می‌شود.

فعالیت گسترده فرهنگی مذهبی دانشگاه آزاد اسلامی

دانشگاه‌ آزاد اسلامی 800 هزار نفر از دانشجویان بسیج فعال را جذب کرده است و در حال حاضر 220 هزار دانشجوی شاهد و ایثارگر با استفاده از تحصیلات ایثارگران در مجموعه خود جای داده است؛ با این حساب 14 درصد دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی از خانواده‌های شاهد و ایثارگر هستند. دانشگاه آزاد 70 درصد کل دانشجویان کشور در حوزه ایثار و شهادت را جذب کرده است. اما یکی از مهمترین و بزرگترین افتخارات این دانشگاه این است که 350 شهید تقدیم انقلاب کرده که 50 نفر از آنها شهدای مدافع حرم هستند.

حمایت کم‌نظیر دانشگاه آزاد اسلامی از دانشجویان ورزشکار

پویایی دانشجویان و دانشگاهیان یکی دیگر از اولویت‌های دانشگاه آزاد اسلامی است. این دانشگاه در لیگ‌های برتر کشور در 20 رشته ورزشی آقایان و خانم‌ها تیم حرفه‌ای دارد، این تیم‌ها در سال‌های اخیر 60 درصد مقام‌های قهرمانی را کسب کرده‌اند و 40 درصد نائب قهرمان یا مقام سوم شده‌اند، 240 هزار نفر از دانشجویان در فعالیت‌های ورزشی مشارکت دارند.

دانشگاه آزاد اسلامی یکی از بزرگترین حامیان ورزش کشور است. این دانشگاه همیشه از قهرمانان ملی، المپیک و ... حمایت کرده است و برای تحصیل آنها در چندین زمینه تسهیلات مناسبی را در نظر گرفته است.

در حوزه ورزش‌ حرفه‌ای برای دانشجویانی که در مسابقات ملی و بین‌المللی افتخارآفرینی می‌کنند تخفیف شهریه در نظر می‌گیرد. در حوزه ورزش‌های قهرمانی دانشگاه آزاد در بیش از 25 رشته هر سال جشنواره‌های مختلفی را به صورت درون واحدی، درون استانی و کشور برگزار می‌کند. در بخش ورزش همگانی نیز با توجه به برنامه‌هایی که بیشتر در واحدها برگزار می‌شود و با توجه به موقعیت استراتژیک آنها هر سال شاهد برگزاری اردوهای مختلف کوه‌پیمایی و صخره‌پیمایی و ... هستیم.

غیر از خدمات مذکور که از سوی معاونت ورزش این دانشگاه در سه بخش حرفه‌ای، قهرمانی و همگانی ارائه می‌شود، باشگاه فرهنگی ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان بزرگترین باشگاه ورزشی کشور از لحاظ سخت‌افزاری برای حمایت از ورزشکاران فعالیت می‌کند. این باشگاه در 21 رشته ورزشی (10 رشته بانوان و 11 رشته آقایان) با کیفیتی مناسب امکانات مطلوب ارائه می‌کند. این باشگاه برای آمادگی بیشتر ورزشکاران و حضور آنها در لیگ‌های مختلف در بخش‌های مختلف حمایت مالی، رفاهی و تمرینی فعالیت جدی دارد.

201

کد خبر: 824965

وب گردی

وب گردی