۱۰ ابرچالش نظام بانکی ایران

کارشناسان بانکی بر این باورند که نظام بانکی از مشکلاتی همچون مطالبات معوق، عملیات صوری بانک‌ها، نرخ سود بالای تسهیلات و سرمایه‌های بلوکه شده بانکی رنج می‌برد.

به گزارش ایسکانیوز؛ غلامحسین مصباحی‌مقدم در نشست بانکداران خبره، از شناسایی ۱۰ چالش اساسی اقتصاد ایران خبر داد و گفت: سود بانکی صدای همه را درآورده و یکی از چالش‌های اصلی اقتصاد ایران به شمار می‌رود ضمن اینکه در کنار آن معوقات بانکی و بدهی‌های معوق، نرخ کفایت سرمایه بانک‌ها و عدم اصلاح قانون بانکداری، از جمله دیگر چالش‌ها به شمار می‌رود.

۱۰ ابر چالش بانکی اقتصاد ایران

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: صوری عمل کردن بانک‌ها در اجرای عقود مبادله‌ای و مشارکتی در کنار افزایش بیش از حد شعب بانکی و مؤسسات اعتباری، یکی از چالش‌های جدی پیش‌روی نظام بانکی و اقتصاد ایران است که سرمایه بانک‌ها را بلوکه نموده است.

او تصریح کرد: قوه مقننه می‌تواند کمک بزرگی برای حل مشکلات بانکی داشته باشد؛ البته قانون بانکداری نیز نیازمند اصلاح جدی بوده که هنوز هیچ اقدامی در مورد آن انجام نشده است.

انتظار ۵ ساله مجلس برای لایحه بانکداری دولت

رحیم زارع عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت: پنج سال است که منتظر دولت هستیم تا لایحه بانکداری را به مجلس ارائه بدهد، اما متأسفانه این اقدام صورت نگرفت و مجلس، خود دست به کار شد.

او افزود: بانک مرکزی با چالش مؤسسات غیرمجاز مواجه است ولی چون ابزار قانونی در اختیار نداشت، نتوانست به خوبی ایفای نقش کند؛ در حالی که اگر لایحه اصلاح نظام بانکی را پیش از این به مجلس ارائه می‌کرد، به این شکل با چالش مؤسسات غیرمجاز مواجه نمی‌شد.

زارع خاطرنشان کرد: باید چالش‌های بانکی اقتصاد ایران را شناسایی و راهکارهایی برای کاهش نرخ سود تسهیلات ارائه داد تا اقتصاد ایران بتواند با منابع مناسب، تأمین مالی شود و این در شرایطی است که اکنون هزینه تأمین مالی در کشور بسیار بالا است و همین امر، تولیدکنندگان را با مشکل مواجه کرده است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی معتقد است که دولت و نظام بانکی نتوانسته از فرصت برجام استفاده لازم را ببرد، چرا که هنوز دستاورد قابل توجهی نصیب سیستم بانکی نشده و بانک‌ها قیمت تمام شده پول را بالا برده و کل اقتصاد را دچار مشکل کرده‌اند.

او ادامه داد: هم‌اکنون کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، کمیته پولی و بانکی تشکیل داده تا قانون بانکداری را از ماده اول آن، یک به یک مورد بررسی قرار دهد.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به افزایش سرمایه بانک‌ها در بودجه سال ۹۶ گفت: این اقدام در بودجه سال ۹۷ هم ادامه خواهد داشت و هنوز دولت و مجلس کاری که در شأن بانک‌ها بوده، انجام نداده‌اند.

همچنین بهروز نعمتی سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: باید مشکلات نظام بانکی را حل کرد تا تولیدکنندگان بتوانند با شرایط بهتری ادامه کار دهند و این در شرایطی است که هم‌اکنون سیاستگذاران، تولیدکنندگان و سیاستمداران همگی از نظام بانکی گلایه‌مندند و بانک مرکزی و بانک‌ها هم می‌گویند که دولت برای آنها مشکل‌آفرینی می‌کند.

او ادامه داد: در دنیای امروز که نرخ سود بانکی «لایبور به علاوه سه تا پنج درصد» است، بانک‌های ایرانی نمی‌توانند با این نرخ سود بالای بانکی، ادامه حیات داشته باشند و بنابراین چاره‌ای ندارند که با شرایط کنونی ادامه حیات دهند.

نعمتی معتقد است: نظام بانکی، خود را از مجموعه اقتصاد جدا کرده و در برنامه خود کمتر این تعامل را لحاظ کرده است؛ این در شرایطی است که اقتصاد ایران و از جمله نظام بانکی باید به سمت خصوصی‌سازی واقعی پیش رود تا بتوان ثمرات آن را مشاهده کرد، در حالی که هم‌اکنون حتی بانک‌های خصوصی شده نیز خصولتی هستند و به هیچ عنوان نمی‌توان نام آنها را «بانک‌های خصوصی» گذاشت.

سخنگوی هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: رئیس مجلس ۲۰ ابر چالش کشور را شناسایی کرده و در راهبردهای خود، به آن توجه نموده است که از این ۲۰ چالش، ۱۲ چالش اقتصادی و پولی و بانکی هستند.

نظام بانکی بیمار را شوک‌زده نکنیم

همچنین حسین محمد پورزرندی هم در این نشست گفت: امروز شرایط بانکداری در ایران بسیار دچار مشکل است و مردم نیز اعتماد خود به نظام بانکی را از دست داده‌اند و این در شرایطی است که در همه جای دنیا اعتماد حرف اول را در عملیات‌های بانکی می‌زند؛ دلیل این مشکل هم در ایران آن است که تحریم سال‌های سال نظام بانکی را از حرکت بر اساس اصول و قواعد بین‌المللی دور داشته و یک بیماری را برای بانک‌ها به وجود آورده است.

او افزود: به نظام بانکی که بیمار است، نباید به یکباره شوک وارد کرد و یا آن را کُتک زد، بلکه باید اجازه بدهیم این بیمار به حالت عادی برگردد.

پورزرندی با ابراز گلایه نسبت به رفتار یکسان دولت با بانک‌های خصوصی و دولتی گفت: دولت آنچه را که به نظام بانکی دولتی دیکته می‌کند، برای خصوصی‌ها نیز در نظر می‌گیرد، در حالی که شرایط بانک‌های دولتی و خصوصی یکسان نیست.

در اقتصاد پاروزن می‌خواهیم نه دادزن

همچنین در این نشست آلبرت بغوزیان کارشناس ارشد مسائل بانکی با بیان اینکه هم‌اکنون افراد بسیاری در نظام بانکی اظهارنظر می‌کنند و فریاد می‌زنند، گفت: اکنون نظام بانکی ایران به دادزن نیاز ندارد، بلکه ما پاروزن‌هایی می‌خواهیم که بتوانند قایق نظام بانکی را به سلامت به ساحل برسانند.

او افزود: باید جهات مختلف راه را بررسی و کانالیزه کرد تا به سمت هدف مشخص حرکت کنیم.

این کارشناس ارشد مسائل بانکی تصریح کرد: انجمن بانکداران خبره می‌تواند درد را شناسایی و درمان کند، چرا که در هر دوره مدیریتی دولت‌ها، برخی مسائل مطرح شده اما به سرانجام نرسیده است.

همچنین امیرحسن قربانی عضو هیأت مؤسس انجمن بانکداران خبره نیز گفت: توجه انجمن بانکداران خبره به سرمایه انسانی و تغییرات شکل گرفته در اقتصاد ایران است تا بتوانند بهبود لازم در عملیات بانکداری را داشته باشند.

او افزود: علیرغم تغییرات شگرف دهه‌های اخیر در اقتصاد و نظام بانکی در دنیا، به نظر می‌رسد ایران نیز باید گام‌های جدی بردارد که در این راستا فراهم آوردن وسایل مشارکت همه‌جانبه تمامی افراد صلاحیت‌دار در تعیین سرنوشت حرفه بانکداری و علوم بانکی و سعی و اهتمام در جهت نشان دادن نقش اساسی و اصولی حرفه بانکداری در اقتصاد کشور، این انجمن تشکیل شده است.

منبع:مهر

402

کد خبر: 825210

وب گردی

وب گردی