جزییات روند افزایشی تولید در بخش بالادستی نفت و گاز+آمار

بررسی اجمالی وضعیت تولید در بخش بالادستی نفت و گاز طی چهار سال گذشته حاکی از پیشرفت و افزایش دارد به طوریکه تولید نفت خام در نیمه اول سال ۱۳۹۲، ۲۷۲۶ بشکه در روز بوده در سال ۱۳۹۵ به ۳۸۰۰ بشکه در روز رسید. طبق اهدافی که توسط وزارت نفت در دولت دوازدهم تعریف شده، این روند افزایشی قرار است به قوت خود باقی بماند و تولید نفت خام تا سال ۱۳۹۹ به ۴۲۸۰ بشکه در روز برسد.

به گزارش ایسکانیوز؛ ظرفیت تولید نفت خام در نیمه اول سال ۱۳۹۲، ۳۸۴۱ بشکه در روز بود که این میزان در سال ۱۳۹۳ به ۳۸۵۱، در سال ۱۳۹۴ به ۳۷۰۰، در سال ۱۳۹۵ به ۴۰۳۰ بشکه در روز رسید. طبق برنامه ریزی‌های انجام شده ظرفیت تولید نفت خام در سال ۱۳۹۶ به ۴۱۱۵، در سال ۱۳۹۷ به ۴۲۲۰، در سال ۱۳۹۸ به ۴۴۴۰ و در سال ۱۳۹۹ به ۴۶۳۰ بشکه در روز خواهد رسید.

تولید نفت خام در نیمه اول سال ۱۳۹۲، سال ۱۳۹۳، سال ۱۳۹۴ و سال ۱۳۹۵ به ترتیب ۲۷۲۶، ۲۸۰۲، ۲۸۳۰ و ۳۸۰۰ بشکه در روز بوده است. این میزان در سال ۱۳۹۶ به ۳۸۷۰، در سال ۱۳۹۷ به ۳۹۶۰، در سال ۱۳۹۸ به ۴۰۰۰ و در سال ۱۳۹۹ به ۴۲۸۰ بشکه در روز خواهد رسید.

تولید میعانات گازی در نیمه اول سال ۱۳۹۲، ۳۷۸ هزار بشکه در روز بود که در سال ۱۳۹۳ به ۴۶۶ هزار بشکه، در سال ۱۳۹۴ به ۵۵۸ هزار بشکه و در سال ۱۳۹۵ به ۶۸۸ هزار بشکه افزایش پیدا کرد. این میزان در سال ۱۳۹۶ به ۹۰۰ هزار بشکه خواهد رسید و در سال‌های ۱۳۹۷، ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ در مرز ۱۰۰۰ بشکه در روز ثابت خواهد ماند.

تولید نفت خام و میعانات که در نیمه اول سال ۱۳۹۲، ۳۱۰۴ بشکه در روز بود در سال ۱۳۹۳ به ۳۲۶۸، در سال ۱۳۹۴ به ۳۳۸۸، در سال ۱۳۹۵ به ۴۴۸۸ بشکه در روز رسید. تولید نفت خام و میعانات در سال ۱۳۹۶، ۱۳۹۷، ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ به ۴۷۷۰، ۴۹۶۰، ۵۰۰۰ و ۵۲۸۰ بشکه در روز می‌رسد.

صادرات نفت خام و میعانات گازی (با احتساب خوراک پالایشگاه‌های داخلی جدید) در نیمه اول سال ۱۳۹۲، ۱۲۰۰ بشکه در روز بود که این میزان در سال‌های ۱۳۹۳، ۱۳۹۴ و ۱۳۹۵ به ترتیب به ۱۳۶۲، ۱۴۵۸ و ۲۲۱۸ بشکه در روز رسید. صادرات نفت خام و میعانات گازی در سال ۱۳۹۶ به ۲۷۰۲، در سال ۱۳۹۷ به ۲۹۴۰، در سال ۱۳۹۸ به ۳۰۷۲ و در سال ۱۳۹۹ به ۳۳۱۲ بشکه در روز خواهد رسید.

میزان تزریق گاز طبیعی در نیمه اول سال ۱۳۹۲، ۷۲ میلیون مترمکعب در روز بود که این میزان در سال ۱۳۹۳، ۱۳۹۴ و ۱۳۹۵ به ترتیب به ۷۲.۲، ۸۰ و ۱۲۵ میلیون مترمکعب در روز رسید. تزریق گاز طبیعی در سال ۱۳۹۶ به ۱۲۵، در سال ۱۳۹۷ به ۱۴۰، در سال ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ به ۱۵۰ میلیون مترمکعب در روز خواهد رسید.

سهم تولید نفت خام از میادین مشترک در نیمه اول سال ۱۳۹۲، ۳.۸ درصد، در سال ۱۳۹۳، ۱.۹ درصد، در سال‌های ۱۳۹۴ و ۱۳۹۵، ۹ درصد بوده است که این میزان در سال ۱۳۹۶ به ۶.۱۴ درصد، در سال ۱۳۹۷ به ۱۷ درصد و در سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ به ۲.۲۲ درصد خواهد رسید.

جزییات توسعه بالادستی بخش گاز

میزان تولید گاز غنی در سالهای ۱۳۹۲، ۱۳۹۳، ۱۳۹۴ و ۱۳۹۵ به ترتیب ۶۳۵، ۶۸۰، ۷۴۶ و ۸۹۶ میلیون مترمکعب در روز بود که این میزان در سال ۱۳۹۶ به ۱۰۱۰، در سال ۱۳۹۷ به ۱۱۰۱، در سال ۱۳۹۸ به ۱۱۷۸ و در سال ۱۳۹۹ به ۱۲۵۳ میلیون مترمکعب خواهد رسید.

تولید گاز غنی از پارس جنوبی که در سال ۱۳۹۲، ۲۶۷ میلیون مترمکعب در روز بود در سال ۱۳۹۳ به ۳۰۶، در سال ۱۳۹۴ به ۴۲۶ و در سال ۱۳۹۵ به ۵۱۶ میلیون مترمکعب در روز رسید و در سال ۱۳۹۶ به ۶۸۱ و در سال‌های ۱۳۹۷، ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ به ۷۵۰ میلیون مترمکعب در روز خواهد رسید.

تولید میعانات گازی در سال ۱۳۹۲، ۳۷۸ هزار بشکه در روز بوده که در سال ۱۳۹۳ به ۴۶۶، در سال ۱۳۹۴ به ۵۸۸، در سال ۱۳۹۵ به ۶۸۸ رسیده و در سال ۱۳۹۶ به ۹۰۰ هزار بشکه در روز خواهد رسید. میزان تولید میعانات گازی در سال‌های ۱۳۹۷، ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹، ۱۰۰۰ بشکه در روز خواهد بود.

میزان گاز پالایش شده در سال ۱۳۹۲، ۱۳۹۳، ۱۳۹۴ و ۱۳۹۵ به ترتیب ۱۶۳، ۱۸۷، ۲۱۸ و ۲۳۶ میلیارد مترمکعب در سال بوده که این میزان در سال ۱۳۹۶ به ۲۸۴، در سال ۱۳۹۷ به ۳۱۳، در سال ۱۳۹۸ به ۳۳۸ و در سال ۱۳۹۹ به ۳۵۷ میلیارد مترمکعب در سال می‌رسد.

میزان گاز فروخته شده داخلی (صنایع خانگی، تجاری و نیروگاه) که در سال ۱۳۹۲، ۱۵۰ میلیارد مترمکعب در سال بوده در سال ۱۳۹۳ به ۱۵۶، در سال ۱۳۹۴ به ۱۶۹، در سال ۱۳۹۵ به ۱۸۰ میلیارد مترمکعب در سال رسید و این میزان در سال‌های ۱۳۹۶، ۱۳۹۷، ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ به ترتیب به ۲۱۰، ۲۲۲، ۲۳۲ و ۲۵۰ میلیارد مترمکعب در سال خواهد رسید.

منبع: ایسنا

402

کد خبر: 825220

وب گردی

وب گردی