خانه بچاری آبادان از فهرست آثار ملی خارج شد

سرپرست ادارات میراث فرهنگی آبادان و خرمشهر گفت: خروج خانه بچاری این شهر از فهرست آثار ملی خواسته مالک آن بوده است. 

به گزارش ایسکانیوز سجاد پاک گهر در گفت و گو با خبرنگار مهر افزود: این بنای تاریخی جزو املاک میراث فرهنگی آبادان نیست و ملک شخصی به شمار می رود.

وی اظهار کرد: مالک این بنا، در شکوائیه ای به دیوان عدالت اداری خواهان خروج ملک اش از فهرست آثار ملی شد که با این درخواست موافقت و حکم مربوطه نیز صادر شد.

به گفته سرپرست ادارات میراث فرهنگی آبادان و خرمشهر، پیشنهاد این اداره در تعویض ملک مذکور با زمینی معادل ارزش آن در منطقه ای دیگر از شهر به مالک، به دلیل عدم موافقت مالک با مبلغ پیشنهادی که ارزش واقعی آن است، مورد موافقت قرار نگرفت، مالک نرخی بالاتر از قیمت واقعی می خواست که تامین و پرداخت آن از عهده میراث فرهنگی خارج بود.

پاک گهر افزود: در زمان حاضر در حال رایزنی و مذاکره با سازمان منطقه آزاد اروند برای مداخله در این موضوع و تامین اعتبار لازم برای خرید خانه بچاری هستیم که امید است به نتیجه برسد.

وی با بیان اینکه با شهرداری نیز برای تملک و حفظ این بنا وارد مذاکره شده ایم، اظهار کرد: البته اگر نهاد یا ارگانهای دیگر نیز بتوانند این بنا را به تملک خود درآورند امکان ثبت دوباره آن در فهرست آثار ملی وجود دارد.

به گزارش مهر، خانه بچاری یک بنای دو طبقه و با طراحی خاص، چوب بری های زیبا و حالت ایوانی است که می توان با احیای آن کاربری های متنوعی تعریف و به تبع آن اشتغال و درآمد ایجاد کرد، این خانه با قدمتی حدود ۱۰۰ سال، ۱۵ سال پیش در فهرست آثار ملی کشور به شماره ۹۹۶۸ قرار گرفت، این ملک تاریخی در ابتدای خیابان دبستان و روبروی سینما نفت قرار دارد.

900

کد خبر: 825277

وب گردی

وب گردی