تصمیم خلق‌الساعه عراق در ممنوعیت واردات 4 محصول کشاورزی و زیان تجار ایرانی

رئیس اتحادیه صادرکنندگان محصولات کشاورزی گفت: عراق از هفته گذشته واردات 4 محصول هندوانه، خربزه، گوجه‌فرنگی و سیب‌زمینی از ایران را بدون اطلاع قبلی ممنوع اعلام کرده است.

به گزارش ایسکانیوز؛ سیدرضا نورانی با اعلام اینکه عراق از هفته گذشته واردات 4 محصول کشاورزی از ایران را ممنوع اعلام کرده است،خاطرنشان کرد: گمرک زرباطیه عراق بدون اینکه از قبل اطلاعیه‌ای داده باشد واردات هندوانه،‌ خربزه، گوجه‌فرنگی و سیب‌زمینی ایران را به عراق ممنوع کرده است. این در حالی است که برخی صادرکنندگان این 4 محصول یا محصول‌ها را پشت مرز رسانده بودند و یا محصول در حال آماده‌سازی و ارسال بوده است که به دلیل فسادپذیر بودن محصول کشاورزی دچار ضرر و زیان شده‌اند.

او با اشاره به اینکه طبق قوانین تجارت برای ممنوعیت واردات کالاها باید یک ماه قبل با تعیین تاریخ محدودیت اعلام شود، تصریح کرد: این مسئله از سوی عراقی‌ها قبلاً هم تکرار شده است. عراق ثبات و قوانین مشخصی برای واردات محصولات کشاورزی ایران ندارد و هر زمان که بخواهد واردات را ممنوع و سردرگمی را برای صادرکنندگان ایجاد می‌کند.

نورانی به صادرکنندگان توصیه کرد: قبل از صادرات هر محصولی به عراق ابتدا از گمرکات این کشور استعلام گرفته تا از محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها مطلع شده و دچار خسارت نشوند.

او در مورد علت این امر برای ممنوعیت 4 محصول هم گفت: گفته می‌شود به دلیل تولید همین محصولات در عراق و تأمین نیاز کشورشان مانع از واردات از ایران شده‌اند.

منبع:فارس

402

کد خبر: 825286

وب گردی

وب گردی