ترانزیت بیش از سه میلیون تن کالا از مرزهای فعال کشور

طی ۴ ماهه ابتدای سال ۹۶، بیش از۳ میلیون و ۷۱هزار تن کالا از ۳۲ مرز فعال زمینی و آبی کشور ترانزیت شد که نسبت به مدت مشابه در سال قبل ۳ / ۱۵ درصد افزایش داشته است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روابط‌عمومی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، رضا نفیسی مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل نقل بین المللی این سازمان با اعلام این خبر، افزود:در پی اقدامات انجام شده از سوی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در زمینه توسعه و بهبود زیرساخت‌های حمل و نقل و تقویت کریدورهای ترانزیتی از مسیر جمهوری اسلامی ایران، هماهنگی با سازمان‌های ذیربط و برنامه‌ریزی و فعال نمودن مناسبات ترانزیتی و حمل و نقلی با کشورهای منطقه، همچنین تعامل و همکاری بخش خصوصی فعال در حوزه حمل و نقل بین‌المللی در کشور طی مدت مذکور از مجموع کالاهای ترانزیت شده، ۸۶۰ هزار تن را مواد نفتی و ۲ میلیون و ۲۰۹هزار تن را مواد غیرنفتی تشکیل داده‌اند که عمده‌ترین بخش مواد غیرنفتی کالاهایی نظیر مازوت، انواع پارچه، پنبه، قطعات اتومبیل، محصولات کشاورزی و مواد غذایی بوده است.

مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین المللی افزود: در مدت زمان مذکور، از میان مرزهای کشور بندر شهیدرجایی با یک میلیون و ۱۱۷ هزار تن معادل ۴ / ۳۶ درصد فعال‌ترین مرز در زمینه ترانزیت ورود کالا به شمار می‌رود. پس از آن مرزهای پرویزخان با ۵ / ۱۸ درصدو بازرگان با۸ / ۱۰درصد در رده‌های بعدی قرار دارند.

نفیسی بیشترین حجم تردد کامیون‌های حامل بار ترانزیتی را از مبدأ عراق به مقصد امارات اعلام کرد.

او خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران به دلیل موقعیت استراتژیک و ژئوپلتیک خود به عنوان چهار راه ترانزیتی آسیا و اروپا دارای پتانسیل‌های کافی برای افزایش ترانزیت کالا و مسافر از طریق شیوه‌های گوناگون حمل و نقل است.

نفیسی اعلام کرد: تلاش و فعالیت بخش خصوصی وتشکل های صنفی درحوزه حمل‌ونقل بین المللی درکنار اقدامات گسترده‌ حاکمیتی و تجهیز امکانات و زیرساخت‌ها، فراهم آوردن تسهیلات گسترده در بخش‌های مختلف حمل و نقل با انجام سرمایه‌گذاری‌های لازم، اقدام تمام سازمان‌های دولتی در حرکتی هماهنگ به منظور رفع موانع و تسهیل امر ترانزیت می‌تواند در بهره‌برداری اثربخش از موقعیت جغرافیایی و منحصر به فرد ترانزیت مؤثر باشد.

401

کد خبر: 825440

وب گردی

وب گردی