بنزین وارداتی بالاتر از حد استاندارد است/ ورود بنزین بی‌کیفیت به کشور ممنوع

رئیس کانون جایگاهداران سوخت کشور با اشاره به اینکه شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی بنزین وارداتی را مطابق با معیارهای خود در مبادی ورودی کنترل و ارزیابی می‌کنند گفت: تاکنون گزارشی مبنی بر ورود بنزین آلوده داده نشده است.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ مقوله بنزین وارداتی و اینکه استاندارد هست یا نه باز هم مورد توجه قرار گرفته است تا جایی که چندی پیش نیره پیروزبخت رئیس سازمان استاندارد با تاکید بر اینکه با سختگیری‌ بیشتری واردات بنزین را کنترل می‌کنیم گفت: با استخراج نتایج آزمایش واردات بنزین متوجه شدیم بنزین وارداتی توزیع شده در دو کلان شهر دارای مشکل بوده و بنزین یک کلانشهر خارج از استاندارد بود.

عباس کاظمی معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران درباره ادعای عرضه بنزین غیراستاندارد وارداتی در برخی شهرها، اظهار کرد: در هشت کلانشهر کشور، بنزین یورو 4 و پاک عرضه می شود که البته در برخی شهرها مانند شیراز و مشهد، بخشی از نیاز سوخت با بنزین یورو 4 و بخشی نیز توسط بنزین معمولی تامین می شود البته می توان این نکته را متذکر شد که بنزین معمولی که توزیع می شود، غیراستاندارد نیست و از همه استانداردهای لازم برخوردار است.

ناصر رئیسی‌فرد رئیس کانون جایگاهداران سوخت کشور در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ در پاسخ به این که آیا بنزین وارداتی غیراستاندارد است؟ گفت: معیاری برای سنجش بنزین در جایگاهها نداریم و در کشور کسی صلاحیت اظهار نظر در این زمینه را ندارد و مابراساس بنزینی که وارد کشور می‌شود طبق برنامه آن را در جایگاه‌ها توزیع می کنیم.

وی تصریح کرد: در همین راستا نمایندگان کنترل کیفیت از طرف شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی براساس معیارهای خود بنزین را ارزیابی می کنند و بعد از اینکه تایید شد اجازه توزیع در جایگاهها صادر می‌شود.

رئیسی‌فرد تاکید کرد: بنابراین آنچه که قابل گفتن است در مبادی ما واحدهای کنترل کیفیت وزارت نفت مستقر هستند و فرآورده را قبل از تحویل ابتدا نمونه‌گیری می‌کنند بعد اجازه انتقال بنزین از طریق تانکرهای دریایی و زمینی به خطوط لوله و جایگاهها می‌دهند. اگر دستکاری صورت گیرد بنده در جریان نیستم این را می توانم بگویم که شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران در مبادی ورودی و تمامی مبادی که بنزین وارد می شود نماینده کنترل کیفیت دارد و بنزین را آزمایش میکنند اگر براساس معیارهای خودشان مورد سنجش نباشد اجازه تخلیه صادر نمی کنند.

گفتنی است ایران، بخشی از نیاز به بنزین را از محل واردات، تامین می کند، اما با برنامه ریزی های انجام شده، پس از راه اندازی کامل پالایشگاه ستاره خلیج فارس، نه تنها واردات بنزین متوقف خواهد شد، بلکه ایران به صادر کننده بنزین نیز تبدیل می شود.

هم اکنون ایران از بین پنج فرآورده اصلی نفت، صادرکننده چهار فرآورده نفتی شامل گازوئیل، نفت سفید، نفت کوره و گاز مایع بوده و در شرایط فعلی، تنها بخشی از بنزین مورد نیاز کشور از محل واردات تامین و توزیع می شود.

402

کد خبر: 825459

وب گردی

وب گردی