اجرای دشوارترین بلاک‌های محور ریلی شمال-جنوب در سال جاری

معاون فنی و زیر بنایی راه آهن گفت: گام‌های مثبت و مهمی در جهت نوسازی و ارتقاء وضع کیفی و ایمنی سیر ناوگان ریلی در محور جنوب برداشته شده و تا کنون بخش قابل توجهی از محور مذکور مورد بازسازی قرار گرفته است.

به گزارش ایسکانیوز؛ به نقل از روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ایران؛ مازیار یزدانی با بیان اینکه محور جنوب یکی از مهمترین و قدیمی‌ترین محورهای مواصلاتی ریلی در مسیر شمال- جنوب است، گفت: این محور، بندرترکمن در شمال کشور را به بندر امام خمینی (ره) و خرمشهر در جنوب کشور وصل کرده و نقشی حیاتی در تکمیل زنجیره ارتباطی میان آب‌های سرد شمالی و آب‌های گرم خلیج همیشه فارس دارد.

او افزود: قدمت و شرایط هندسی مسیر در سال‌های اخیر بگونه‌ای نگران کننده بود که گاه برای حفظ شرایط حداقلی در آن به ناچار محدودیت‌هایی برای ترافیک عبوری (از جمله تقلیل سرعت‌های فراوان) تعیین می‌شد.

معاون فنی و زیر بنایی راه آهن اظهار داشت: این امر محور جنوب را علیرغم اهمیت فوق‌العاده آن به گلوگاهی تبدیل کرده بود که نه تنها نیازهای بهره‌برداری را پاسخگو نبود، بلکه ایمنی سیر ناوگان ریلی را نیز تحت‌الشعاع خود قرار می‌داد.

او اضافه کرد: از سوی دیگر وجود مشکلات فنی، اجرایی در کنار اهمیت و ترافیک بالای محور فوق، کار مرمت و بازسازی خط آهن را بسیار سخت و دشوار کرده بود بطوری که در طی ۸۰ سال گذشته علیرغم فرسودگی شدید مصالح روسازی و حجم بار عبوری، صرفا تعویض بخشی از روسازی خط شامل ریل و تراورس در سال ۱۳۳۵ و بهسازی مسیر نیز در سال ۱۳۷۸ انجام گرفت.

یزدانی خاطر نشان کرد: با تلاش همکاران در بخشهای مختلف، در سالهای اخیر گامهای مثبت و مهمی در جهت نوسازی و ارتقاء وضع کیفی و ایمنی سیر ناوگان ریلی برداشته شد و تا کنون بخش قابل توجهی از محور مذکور مورد بازسازی قرار گرفته است.

او گفت: اما در این بین وجود بخش های صعب‌العبور و با شرایط محیطی دشوار به لحاظ حجم بالای پل، تونل و قوسهای تند با شعاع زیر ۴۰۰ متر، سختی کار بازسازی در محور جنوب آن هم در شرایطی که بهره برداری از خط متوقف شده را دوچندان کرده است.

او یادآور شد؛ بلاک تنگ۷- تنگ۵ به طول حدود ۱۶ کیلومتر دشوارترین بلاکی است که علیرغم برخورداری از حدود ۱۱ کیلومتر تونل و ۵ کیلومتر قوس زیر ۴۰۰ متر با تلاش و همت بسیار و تمهیدات ویژه، بازسازی و در ششم مرداد ماه به اتمام رسید.

همچنین سه بلاک باقی مانده شامل بیشه- قارون، تنگ۵- تله زنگ و تله زنگ- شهبازان بطول ۴۵ کیلومتر که از دشوارترین و صعب العبورترین بلاک‌های این محور است در سال جاری برای بازسازی هدف‌گذاری شده است.

401

کد خبر: 825462

وب گردی

وب گردی