بعد از گذشت 9 ماه نتایج میدان نفتی چنگوله به شرکت ملی نفت ارائه شد

بعد از گذشت حدود ۹ ماه، شرکت نروژی نتایج طرح مطالعاتی میدان نفتی چنگوله را به شرکت ملی نفت ایران ارائه کرد.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز؛ میدان نفتی چنگوله، یکی از میادین هیدروکربنی موجود در ساختمان زمین شناسی بلوک اناران در دماغه کوه‌های زاگرس، در امتداد مرز ایران و عراق و در قسمت جنوب غربی استان ایلام بین دو شهر مهران و دهلران بوده و سازنده بنگستان میدان چنگوله، به عنوان دومین میدان مهم منطقه ایلام، به شمار می‌رود. نفت درجای میدان چنگوله به میزان حدود ۴/۳ میلیارد بشکه و با درجه API حدود ۲۲ برآورد شده‌است. در خصوص فعالیت‌های اجرایی طرح، در بخش تحت الارضی حفاری دو حلقه چاه تولیدی جدید و تعمیر و تکمیل دو حلقه چاه موجود میدان در مرحله توسعه زودهنگام میدان چنگوله پیش بینی شده‌است. در بخش سطح الارضی احداث حداقل تاسیسات تولید زودهنگام شامل: تفکیک گر مرحله اول، پمپ‌های انتقال، تامین برق از طریق دیزل ژنراتور، حوضچه تبخیر، مشعل، خطوط لوله جریانی و تاسیسات سرچاهی در برنامه است.

جهت انتقال نفت میدان چنگوله در مرحله تولید زودهنگام به مقدار حدود ۱۵ هزار بشکه در روز از یک خط لوله ۸ اینچ به طول ۱۳۰ کیلومتر به مقصد دهلران استفاده شده است. براساس گزارش شرکت مهندسی و توسعه نفت با اجرای توسعه زودهنگام میدان چنگوله و ارزیابی پتانسیل هیدروکربنی میدان، می‌توان توسعه جامع این میدان نفتی را با هدف حصول تولید روزانه ۶۵ هزار بشکه نفت خام اجرایی کرد.

میدان چنگوله از میادین مشترک نفتی است که قرابت زیادی با میدان آذر دارد و تاکنون با محوریت مطالعه این میدان، سه تفاهمنامه بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت گازپروم‌نفت روسیه، شرکت ملی نفت تایلند (PTTEP) و شرکت دی‌ان‌او (DNO) نروژ امضا شده است و از بین این سه تفاهم‌نامه شرکت نروژی DNO امروز نتایج طرح مطالعاتی خود را ارائه کرد.

شرکت ملی نفت ایران و شرکت نروژی دی‎ان‎او (DNO)، در ۲۶ آبان‌ماه سال ۱۳۹۵، یادداشت‎تفاهمی (MOU) امضا کردند که بر مبنای آن، مطالعه میدان نفتی چنگوله در دستور کار این شرکت نروژی قرار گرفت.امروز بعد از گذشت حدود ۹ ماه، این شرکت نروژی نتایج طرح مطالعاتی این میدان را به شرکت ملی نفت ایران ارائه کرد.

پیش از این علی عباسی لرکی، مجری طرح توسعه میدان نفتی چنگوله اعلام کرده بود عملیاتی شدن این میدان در دو فاز تعریف شده است. در فاز یک‌ اجرای شش حلقه چاه در نظر گرفته شده است که دو حلقه چاه تعمیری و چهار حلقه چاه تولیدی جدید خواهد بود. همچنین تولید روزانه حدود ۱۵ هزار بشکه نفت از طریق این شش حلقه چاه در برنامه قرار گرفته است.در فاز دوم نیز با حفر ۱۳ حلقه چاه و برنامه زمانبندی حدود ۴۰ ماهه، ‌ به تولید ۳۵ هزار بشکه نفت خام در روز خواهیم رسید.در این ۲ فاز ۱۹ حلقه چاه با برنامه زمانبندی حدود ۸۰ ماه و تولید روزانه به میزان ۵۰ هزار بشکه نفت خام در نظر گرفته شده است.

با توجه به محرز بودن ارتباط ساختمانی میدان چنگوله با میدان آذر، چنگوله در چارچوب واگذاری عملیات توسعه از طریق قراردادهای جدید نفتی در اولویت قرار گرفته است.

پیش‎تر شرکت ملی نفت ایران اعلام کرده بود: با توجه به این که کمترین فاصله ناحیه قراردادی میدان چنگوله از مرز عراق در حدود ۱۰ کیلومتر است، به دلیل مشخصات ساختمانی میدان‎های چنگوله، آذر و بدره، اشتراک منابع هیدروکربوری میدان چنگوله با کشور عراق، از طریق میدان آذر امکانپذیر است.

افق‎های سروک بالایی و پایینی مخازن مورد نظر برای توسعه این میدان هستند و ناحیه قراردادی نیز مساحتی افزون بر ۱۱.۵ در ۲۳.۵ کیلومتر مربع را شامل می شود. ساختمان میدان چنگوله نیز تحت تاثیر زون‎های چین‌خورده و تراستی زاگرس بوده و به دلیل واقع شدن در مرز جنوبی گسل بالارود، دارای سیستم شکستگی، گسل و پیچیدگی‌های ساختمانی مختص به خود است.

402

کد خبر: 825552

وب گردی

وب گردی