کریمی: درخواست انتقال آب از سد سیروان به استان مرکزی به وزیر نیرو ارائه می‌شود

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی گفت: ارائه درخواست اختصاص بخشی از منابع آبی سد سیروان در غرب کشور به استان مرکزی در دستور کار است و پیشنهاد آن از طرف مجمع نمایندگان استان مرکزی به وزیر نیرو ارائه خواهد شد.

به گزارش ایسکانیوز؛ علی‌اکبر کریمی در حاشیه بازدید از سد کمال صالح، خط انتقال و تصفیه خانه این سد که به همراه دیگر نماینده اراک، خنداب و کمیجان در مجلس و نماینده شازند انجام شد، عنوان کرد: سد کمال صالح که برای تامین آب اراک و شهرستان شازند احداث شده و ۶۰ درصد جمعیت استان را به لحاظ تامین آب شرب و بخشی از صنعت پوشش قرار می‌دهد، مطمئن‌ترین منبع آب شرب در استان به شمار می‌رود.

او با اشاره به اینکه سد کمال صالح از نظر تامین آب در بلندمدت منبع حیاتی استان مرکزی به شمار می‌رود، گفت: احداث این سد اقدام بسیار مهمی بوده است و با وجود آن که مدت زمان زیادی صرف احداث این پروژه شد، اما اگر این سد نبود در شرایط کنونی احتمال بروز مشکلات جدی وجود داشت.

کریمی با بیان اینکه خط انتقال طولانی این پروژه برای آبرسانی به شهر اراک مشکلات خاص خود را به همراه داشت، بیان کرد: با توجه به تکمیل خط انتقال و تکمیل نشدن رینگ شمالی و جنوبی آبرسانی به شهر اراک، امکان بهره برداری کامل از آب سد در حال حاضر وجود ندارد و امید است که تکمیل پروژه به زودی انجام شود.

او تصریح کرد: امید است اعتباری که در سفر ریاست جمهوری به استان مرکزی در این حوزه مصوب شد تخصیص یافته و ۲۴ میلیارد تومانی که امسال در نظر گرفته شده و مقرر شده که به صورت کامل تخصیص یابد نیز محقق شود و عملیات باقی مانده در کمترین زمان ممکن انجام شود.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر کیفیت آب و حفظ آن گفت: آب سد کمال صالح به صورت طبیعی کیفیت قابل قبولی دارد، از سویی باید با حفاظت محیطی و فیزیکی بیشتر مانع بروز مشکلات ناشی از فاضلاب روستاهای منطقه شد تا نیاز اراک و شازند نیز بدون دغدغه تامین شود.

او اظهار کرد: آب به عنوان یک مسئله حیاتی در کشور مطرح است و در شرایط کنونی و با پیشرفت رو به جلوی کشور، حساسیت موضوع آب روز به روز افزایش می‌یابد، امروز نیز همه به مسئله آب به عنوان اصلی ترین چالش کشور اذعان دارند، به همین دلیل ایجاد ذخایر و منابع آبی مناسب و مطمئن برای تامین آب شهروندان و فعالیت غیرشرب امری مهم است. در استان مرکزی از محل سدهای استان و حتی سدهای خارج از استان مانند سد کوچری منابع آبی تامین شده است.

کریمی با بیان اینکه با توجه به نیاز آبی در بلندمدت باید به فکر منبع آبی جدید بود و با توجه به فرآیند اداری، قانونی و اجرایی این گونه عملیات‌ها باید از امروز برای تامین آب آینده چاره اندیشید، تاکید کرد: یکی از گزینه‌های پیش ‌روی استان مرکزی انتقال آب از سد سیروان در غرب کشور است. منطقه غرب بیشترین منابع آبی کشور را داراست و بخش عمده‌ای از آن منابع آبی مرزی است که از کشور خارج می‌شود، در شرایط کنونی اولویت اول کشور در مهار آب‌ها بحث کنترل آب‌های مرزی است.

او تصریح کرد: از سد سیروان خط انتقال آب به همدان در نظر گرفته شده است و در پی آن هستیم که پیشنهادی از سوی مجمع نمایندگان استان به وزیر نیرو ارائه شود تا بتوان تخصیص آبی از محل سد سیروان صورت گیرد و شهرستان‌های کمیجان و خنداب را پوشش داده و منبع مطمئنی برای استان در بلندمدت باشد.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: تامین آب و مصرف آن هرکدام دو مسئله جداگانه مهم است، نباید از کنترل و مصرف بهینه آب که با این هزینه گزاف تامین می‌شود، دور شد. امروز در کشورهای اروپایی که منابع آبی مناسبی در اختیار دارند، آب شرب به صورت بسته‌بندی استفاده می‌شود و کمتر کشوری در دنیا مانند ایران آب شرب را با این حجم در اختیار قرار می‌دهد.

او افزود: بخش عمده‌ای از آب موجود در کشور به دلیل فرسودگی شبکه انتقال هدر می‌رود و از سوی دیگر نیز مصارف غیر شرب از آب تصفیه شده انجام می شود. اسراف در مصرف آب به بلایی در کشور تبدیل شده است که با توجه به کمبود شدید آب در کشور باید در این حوزه تجدید نظر شود.

کریمی اضافه کرد: برای جداسازی آب غیرشرب از شرب باید اقدامات لازم صورت گیرد و با توجه به هزینه‌های تصفیه باید قیمت مناسبی برای آب تعریف شود تا قیمت تمام شده آب برای دولت کاهش یابد.

منبع: ایسنا

402

کد خبر: 825560

وب گردی

وب گردی