راهی برای کاهش خسارت سیلاب

دبیر کمیته مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران گفت: حوادث اخیر در سال‌های گذشته نیز تکرار شده است که با چند راهکار ساده می‌توان خسارات چنین حوادثی را کاهش داد.

به گزارش ایسکانیوز؛ بهروز صفا با بیان اینکه رودخانه جای امنی برای اتراق نیست، اظهار کرد: فصل تابستان به دلیل اینکه رودخانه‌ها خشک می‌شوند و آب چندانی در رودخانه جریان ندارد مردم بدون توجه به مسائل ایمنی در نزدیکی رودخانه‌ها ساکن می‌شوند، اما باید دانست که ظرفیت واقعی رودخانه آن میزان آبی که در آن قرار دارد نیست.

او ادامه داد: با ایجاد یک رگبار و بارش رودخانه پر از آب می‌شود که این مساله می‌تواند مشکلات متعددی را برای شهروندان به وجود آورد و این در حالی است که قبل از بروز هر یک از این حوادث سازمان هواشناسی هشدارهای جدی را می‌دهد.

دبیر کمیته مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران با بیان این که باران‌های هم رفتی غیرقابل پیش‌بینی دقیق هستند، عنوان کرد: ممکن است در یک روز آفتابی در بالادست بارندگی صورت بگیرد که این مساله برای افراد ساکن در پایین دست رودخانه مشکلاتی را به وجود آورد.

به گفته صفا به دلیل شیب بالا در کوهستان یک رگبار شدید می تواند منجر به حرکت رسوبات و سنگ ها به سمت رودخانه ها شود که این امرر موجب به ایجاد خسارات به افراد و ماشین‌ها می شود.

او با تاکید به این مساله که رودخانه محل تفریح نیست، بیان کرد: در هر صورت نباید شهروندان رودخانه ها و حاشیه آن ها را برای استقرار انتخاب کنند، چراکه این مساله در صورت جدی گرفته نشدن می‌تواند حوادث جبران ناپذیر جانی و مالی را به وجود آورد.

دبیر کمیته مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران یکی از موارد دیگری که موجب تشدید خسارات سیل می‌شود بحث سازه‌های داخل رودخانه عنوان و اظهار کرد: پل‌ها غیراصولی که ضوابط فنی در احداث آن ها ایجاد نشده و یا بهره برداری آن ها به نحو صحیحی انجام نمی شود عامل ایجاد سیل هستند به‌طوری که برخی از پل‌ها دهانه نامناسبی دارند. علاوه بر این نیز در نگهداری پل‌ها نیز تمامی نکات لازم رعایت نمی‌شود.

صفا ادامه داد: موضوع دیگر کنترل رسوب است، چرا که اگر این مساله جدی گرفته نشود سایر اقدامات نظیر لایه روبی رودخانه ها و پاکسازی دهانه پل ها بی فایده خواهد بود.

او تصریح کرد: مهم ترین مساله در زمان حاضر این است که مردم رودخانه‌ها را به عنوان محل استقرار خودشان به ویژه در تابستان که احتمال سیل های ناگهانی وجود داردانتخاب نکنند، لذا خواهش ما از مردم این است که تحت هیچ شرایطی رودخانه را برای شنا در نظر نگیرند تا شاهد خسارات جانی و مالی تاسف بار نباشیم.

منبع: ایسنا

402

کد خبر: 825608

وب گردی

وب گردی