جزئیات برنامه‌های وزیر پیشنهادی نیرو

وزیر پیشنهادی نیرو در دولت دوازدهم گفت: تعادل بخشی به درآمدها و هزینه های صنعت برق با رعایت حقوق مصرف کنندگان و بخصوص کم مصرف ها جزو برنامه های من در صورت تصدی وزارت نیرو است.

به گزارش ایسکانیوز، حبیب الله بیطرف وزیر پیشنهادی رئیس جمهور برای تصدی وزارت نیروی دولت دوازدهم گفت: هم اکنون درآمد و هزینه‌های صنعت برق متعادل نیست و یکی از برنامه های من با رعایت حقوق مصرف کنندگان تعادل بخشی به این دو مورد است.

او افزود: بهره برداری از ۲۰ هزار مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی و افزایش بهره وری و بازدهی تولید در شبکه سراسری برق، افزایش ظرفیت تولید از منابع تجدید پذیر نیرو از جمله باد و خورشید، توسعه منابع شبکه انتقال، فوق توزیع و توزیع برق و ارتقای متوسط راندمان حرارتی نیروگاهها به ۴۰ درصد در سال چهارم دولت دوازدهم از جمله برنامه های من در این بخش است.

بیطرف با اشاره به تلفات نسبتا زیاد برق در شبکه توزیع گفت: تک رقمی کردن این شاخص و همچنین استفاده از فناوری های نوین دنیا در استفاده از شبکه توزیع برق برای انتقال دیتا و اطلاعات، بهبود الگوی مصرف و کاهش شدت مصرف انرژی و حمایت از تولید کنندگان داخلی برای ارتقای استاندارد محصولات خود و صادرات آن به دیگر کشورها از جمله برنامه های من در صورت رای اعتماد نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواهد بود.

به گفته بیطرف، کمبود سرمایه گذاری، حمایت نشدن بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در بخش برق و وجود بدهی صنعت برق به پیمانکاران و تولید کنندگان از چالش های عمده ی صنعت برق به شمار می رود.

او افزود: هم اکنون ۷۷ هزار مگاوات ظرفیت منصوبه برق در کشور ایجاد شده و هزاران کیلومتر خطوط انتقال برق جزو سرمایه های عظیم بخشی است که هم اکنون و در سال ۱۳۹۵ بیش از ۲۸۹ میلیارد کیلووات ساعت برق تولید کرد و باید از این سرمایه ی عظیم و نیروی انسانی این بخش بخوبی حراست شود.

وزیر پیشنهادی رئیس جمهور برای تصدی وزارت نیرو همچنین با اشاره به چالشهای صنعت آب در کشور گفت: در کشور ۳۷۰ سد مخزنی با ظرفیت ۵۲ میلیارد متر مکعب آب وجود دارد که برای توزیع ۶۰ درصد حجم مخزن ها برای مصارف کشاورزی که مطابق استانداردهاست نیازمند ۴ میلیون هکتار شبکه ی آب رسانی هستیم درحالیکه حدود ۲.۲ میلیون هکتار آن ایجاد شده است و بقیه در حال ساخت است.

او افزود: در بخش منابع زیر زمینی ، ظرفیت ۴۵ میلیارد متر مکعب آب در سال را داریم که متاسفانه در سالهای گذشته بدلیل حفر چاهها میزان برداشت بیشتر از آن بوده و یکی از برنامه های مهم من تعادل بخشی به سفره های آب زیر زمینی کشور است.

او افزود: حدود ۱۰۰ میلیارد متر مکعب آب در سال مصرف می شود که نود درصد آن در بخش کشاورزی ، ۸ درصد آن در بخش شرب و بهداشتی و ۲ درصد آن در بخش صنعتی است که باید راندمان بخش کشاورزی که هم اکنون ۳۰ تا ۳۵ درصد است و همچنین بخش شرب با وضعیت کم آبی کشور متعادل شود.

بیطرف کاهش سالانه ۶ میلیارد متر مکعب آب در بخش کشاورزی را یکی از مهمترین برنامه های خود با همکاری وزارت جهاد کشاورزی دانست و گفت: این امر از طریق توجه به فناوری های نوین و از جمله کشت گلخانه ای، آبیاری نوین و تزریق اعتبارات و تسهیلات لازم به کشاورزان امکان پذیر است.

او اجرای طرح احیا و تعادل بخشی به منابع آب زیر زمینی ، تسریع در اجرا و تکمیل برنامه مهار آبهای مرزی، اجرای مهار آبهای سطحی، تامین حقابه زیست محیطی و تالابهای کشور، ارتقای شاخص بهره مندی مردم از فاضلاب، جلوگیری از آلودگی منابع آبی و ارتقای کیفیت آن و نیز تامین پایدار آب شرب در شهرها و روستاها ، توسعه منابع آبی غیر متعارف بخصوص شیرین سازی آب دریاها، ساماندهی بسترو حریم رودخانه ها و سواحل، تثبیت حقابه کشور از آبهای مرزی و مشترک، مشارکت در تهیه و اجرای طرح های تغییر اقلیم ، اصلاح ساختار اقتصاد آب و توسعه تحقیقات و فناوری های نوین در مدیریت مصرف و ارتقای بهره وری را از جمله رئوس برنامه های خود در مدیریت وزارت نیرو دانست.

بیطرف تصریح کرد: قائل به این هستم که مدیریت آب، مدیریتی چند وجهی و یکپارچه است و باید از تامین و استحصال منابع آب تا بهره برداری و مصرف باید بصورت یکپارچه مدیریت شود چراکه موضوعی است که با امنیت ما گره خورده است و باید در این زمینه از تجربیات جهانی در زمینه مدیریت آب استفاده کنیم.

او تصریح کرد: ایران در منطقه ای خشک و نیمه خشک واقع شده که متوسط بارش های ان کمتر از یک سوم بارش های متوسط جهانی است و سالانه حدود ۲۴۲ میلیمتر بارش داریم درحالیکه ۲۰ سال قبل، ۲۵۲ میلیمتر بارش داشتیم که این امر با توجه به موضوع جهانی تغییر اقلیم و همچنین افزایش جمعیت در ایران، نشان دهنده تهدیدی است که در حال تبدیل شدن به بحران است و تنها با یک مدیریت درست و منطقی می توان بر آن فائق آمد.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

401

کد خبر: 825763

وب گردی

وب گردی