تاثیر  مصرف فست‌فودها با سرطان/ بیشترین علت بروز سرطان سینه

محمد اسماعیل اکبری فوق تخصص غدد و سرطان، با حضور در سیزدهمین قسمت از برنامه «مطب مجازی» به سوالات مخاطبان پاسخ داد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از فارس، این خبرگزاری در راستای ارتقای سطح دانش سلامت مردم و برای حفظ و مراقبت از سلامت جسمی و روانی در جامعه و همچنین پیشگیری و آموزش شناخت برخی علایم و مشکلات زمینه‌ای بیماری‌ها، مطالب آموزشی و مصاحبه‌هایی را با بهره‌گیری از بهترین پزشکان کشور که هر هفته مهمان برنامه «مطب مجازی» هستند، منتشر می‌کند.

پروفسورمحمد اسماعیل اکبری فوق تخصص جراحی غدد و سرطان از دانشگاه جانزهاپکینز آمریکا و استاد ممتاز‌ دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، رئیس مرکز تحقیقات سرطان و رئیس انجمن آموزش پزشکی «ج. ا. ا» برای پاسخگویی به سوالات مخاطبان مهمان سیزدهمین قسمت از برنامه « مطب مجازی » خبرگزاری فارس بود.

در ادامه مشروح پرسش و پاسخ‌ها را می خوانید:

محمد اسماعیل اکبری: در حقیقت باید دانست این دنیا فانی است و هریک از انسان‌ها روزی دنیا را ترک خواهند کرد اما استراتژی مرگ انسان ها متفاوت است بعضی ها با سرطان، برخی با بیماری های قلبی و تصادفات جان خود را از دست می‌دهند اما باید گفت این موضوعات تماما روشی برای رسیدن به مقصود و خالق انسان‌ها است مرگ پایان راه نبوده بلکه آغاز راه است.

به‌دلیل نوع شغلم مجبورم زیاد از فست‌فودها استفاده کنم و با توجه به ارتباط مصرف این نوع غذاها و بروز سرطان نگرانی دارم برای پیشگیری از بروز سرطان چه روشی پیشنهاد می کنید؟

صراحتا در قرآن آمده است کلو من طیبات من رزقناکنم هر آنچه از طیبات برای شما روزی قرار دادیم مصرف کنید بنابراین محدودیت مصرف در مواد غذایی طبیعی وجود نخواهد داشت، اما مشکلی که وجود داردزیاده روی در مصرف غذاها است.

باید توجه داشت وقتی از فست فودها صحبت می‌شود این غذاها طبیعی نیست و در فرایند تولید و پخت آن دستکاری‌هایی صورت گرفته است. مصرف غذاهای طبیعی اصولا هیچ ضرری برای انسان ندارد و فست فودهاغذاهای فراوری شده بوده و از مواد غذایی طبیعی تهیه می‌شوند.

کسی که مستمر در حال مصرف فست‌فودها است یعنی به طور مداوم درحال صدور دستور نامناسب به سلول‌های بدن بوده و در ابتدا ایمن سلولها مقاومت می کنند و در نهایت تسلیم می‌شوند که این موضوع باعث گرفتاری فرد می‌شود یا که این دستورها در ژنتیک فرد ذخیره شده و برای آیندگان ایجاد مشکل و بیماری خواهد کرد. باید توجه داشت میزان کم مصرف فست‌فودها مشکلی نداشته اما میزان زیاد آن بدون شک مضر خواهد بود.

لذا به مخاطبان عزیز توصیه می‌شود در صورتی که مجبور به استفاده از فست‌فودها است در سایر وعده‌های غذایی خود از میوه‌ها و سبزی‌ها استفاده کند تا بتواند میزان آنتی اکسیدان فیبر بدن را جبران کند.

در خصوص کم کاری و پرکاری تیروئید توضیح دهید؟ آیا کم کاری یا پرکاری تیرویید مادر ارتباطی با کم بینایی یا نابینایی فرزند خواهد داشت؟

در پاسخ به این سوال ابتدا لازم است توضیحاتی در خصوص غده تیرویید داده شود، تیرویید غده کوچکی است که در قسمت جلوی گردن قرار گرفته و وظیفه آن ترشح هورمون‌هایی است که عامل اصلی متابولیسم بدن هستند کمبود این هورمون‌ها به معنای کم کاری و زیاد بودن آن‌ها به معنای پرکاری این غده است.

چاقی بی دلیل، ورم چشم، یبوست دائمی، کم تحرکی و اختلال در هوشیاری و یادگیری از جمله نشانه های کم کاری این غده هستند.

چاقی بی دلیل، ورم چشم، یبوست دائمی، کم تحرکی و اختلال در هوشیاری و یادگیری از جمله نشانه های کم کاری غده تیروئید هستند.

این بیماری به آسانی قابل تشخیص بوده و همچنین در مواقع زیادی با مصرف یک قرص در روز براحتی درمان می‌شود.

اما اینکه آیا کم کاری تیرویید ارتباطی با نابینایی و کم بینایی کودک ارتباط دارد یا خیر باید گفت: خداوند بشر رابه‌گونه‌ای خلق کرده است که مسیر بقای این غده در مادر و جنین متفاوت است یعنی سیکل مستقل تیرویید جنین از چهل روزگی بوجود می اید و ارتباطی با مادر ندارد اما هورمون های مادر کم یا زیاد وارد خون نوزاد می‌شوند و ناچار است به آن عکس العمل نشان دهد لذا گاهی غده تیروئید نوزاد بزرگ یا کوچک خواهد شد، اما بطور کلی ارتباطی بین این موضوعات وجود ندارد.

در خصوص پرکاری تیرویید و نشانه های آن توضیح دهید؟

در پرکاری تیرویید سوخت و ساز بدن بالا می‌رود و انسان لاغر می شود عرق کردن زیاد تپش قلب خستگی عضلانی از جمله نشانه های آن هستند و اگر در سنین جوانی شاهد بودیم فردی بسرعت درحال لاغر شدن است معمولا یکی از فاکتورها پرکاری تیرویید است.

درمان پرکاری سخت تر از کم کاری است، پس از تشخیص پزشک برای بیمار دارو تجویز می‌شود و اگر فرد با دارو بهبود نیافت از مواد رادیواکتیو نیز استفاده خواهد کرد و اگر بیمار بهبود نیافت لازم بعمل جراحی خواهد بود.

اما بطور کلی این بیماری قابل علاج بوده و اگر زود و بموقع تشخیص داده شود مشکلی برای فرد ایجاد نخواهد شد و درصرتی که این بیماری دیر تشخیص داده شود ممکن است بیماری های قلبی برای فرد در پی داشته باشد.

افرادی که از قرص های تیروئید استفاده می‌کنند باید بور مداوم و تا پایان زندگی مصرف قرص ها را ادامه دهند؟

کم‌کاری تیروئید معمولاً به دو صورت مادرزادی و اکتسابی بروز می‌کند و افرادی که بیماری آنها به صورت مادرزادی است معمولاً باید تا پایان عمر از قرص‌های تجویز شده استفاده کنند همچنین 90 درصد افرادی که بیماری آنها به صورت اکتسابی می‌باشد نیز باید تحت‌نظر پزشک به استفاده از این داروها بپردازد.

موارد خاصی نیز وجود دارد که کم‌کاری تیروئید ناشی از التهاب آن بوده که در این مواقع توصیه می‌شود با دستور پزشک به مصرف دارو بپردازند زیرا ممکن است پزشک معالج تشخیص دهد که دوز داروها را کم یا زیاد کند اما اگر پزشکی به بیماری توصیه کرد که باید مصرف قرص را تا پایان زندگی ادامه دهد بیمار باید روزانه یک عدد قرص را مصرف کند.

مادر بنده به دلیل اینکه به سرطان سینه مبتلا بوده‌اند اکنون در حال شیمی‌درمانی است و به دلیل عوارض شیمی‌درمانی با دردهای شدید معده مواجه می‌شود برای پیشگیری از این مشکل چه روشی را توصیه می‌کنید؟

سرطان سینه یکی از شایع‌ترین نوع سرطان‌ها در زنان دنیا است که خوشبختانه قابل درمان بوده و باید گفت که از هر 100 هزار نفر تنها 30 نفر به این بیماری مبتلا می‌شوند و لازم است افراد جامعه نگرانی زیادی در این خصوص نداشته باشند.

سرطان سینه یکی از شایع‌ترین نوع سرطان‌ها در زنان دنیا است که خوشبختانه قابل درمان بوده و باید گفت که از هر 100 هزار نفر تنها 30 نفر به این بیماری مبتلا می‌شوند و لازم است افراد جامعه نگرانی زیادی در این خصوص نداشته باشند

اصولاً برای درمان این نوع سرطان از سه روش استفاده می‌شود که روش درمانی اصلی آن جراحی بوده و هیچ روش دیگری نمی‌تواند جای آن را بگیرد. به طوری که در جراحی سرطان سینه تومور به طور کامل از بدن بیمار خارج می‌شود اما روش‌های رادیوتراپی و شیمی‌درمانی نیز برای درمان این سرطان استفاده می‌شود.

نباید در خصوص روش‌های شیمی‌درمانی توقع زیادی برای درمان بیمار داشت اگر چه مصرف این داروها بسیار بالاست اما انتظار علاج از آنها نباید بالا باشد.

اگر تقسیم‌بندی برای بیماران سرطانی علاج یافته انجام دهیم 49 درصد آنها توسط روش جراحی، 40 درصد توسط رادیوتراپی و جراحی و تنها 11 درصد با استفاده از داروهای شیمی‌درمانی بهبود یافته‌اند اما مشاهده می‌کنیم که همچنان میزان مصرف داروهای شیمی‌درمانی در این بیماران بالا است.

در خصوص روش‌های شیمی‌درمانی باید گفت که این داروها سلول‌های بیمار و سالم را نمی‌توانند از یکدیگر تشخیص دهند که این موضوع باعث بروز عوارض درمانی از جمله التهاب دستگاه گوارش، اسهال شدید و غیره می‌شود که این عارضه‌ها نشان‌دهنده تأثیرگذاری دارو و بهبود یافتن بیمار خواهد بود. در زمانی که این عارضه‌ها مشاهده شد باید به دنبال درمان‌های محافظتی باشیم که این داروها نیز باید با تشخیص و درخواست بیمار انجام شد، هر چند درمان قطعی برای این نوع عوارض وجود ندارد.

بیشترین علت بروز سرطان سینه در بانوان چیست؟

در بروز تمام سرطان‌ها از جمله سرطان سینه عامل ژنتیک تأثیر بسیاری دارد اما در مواقعی مشاهده می‌کنیم که در یک نسل چندین نوع سرطان مشاهده می‌شود که این موضوع به معنای ارثی بودن این بیماری نیست و فقط 5 تا 6 درصد علت سرطان‌های سینه موضوع ژنتیک است.

بیشترین دلیل ابتلا به سرطان سینه موضوعات فردی است و هنوز دلیل قانع‌کننده‌ای برای بیان علت دقیق این بیماری وجود ندارد.

ازدواج نکردن، ازدواج کردن و باردار نشدن، باردار شدن و شیر ندادن به نوزاد و یا کم شیر دادن از جمله عواملی هستند که می‌توانند خطر ابتلا به این نوع سرطان را افزایش دهند. به همین دلیل معمولاً به خانم‌ها توصیه می‌شود که شیر دادن به نوزاد را تا 18 الی 24 ماه ادامه دهند.

ازدواج نکردن، ازدواج کردن و باردار نشدن، باردار شدن و شیر ندادن به نوزاد و یا کم شیر دادن از جمله عواملی هستند که می‌توانند خطر ابتلا به این نوع سرطان را افزایش دهند

چاقی، استعمال دخانیات و قلیان در بانوان نیز استعداد ابتلا به این نوع سرطان را بالا می‌برد و باید دانست که مصرف هر قلیان به اندازه 40 نخ سیگار می‌تواند به بدن ضرر برساند.

مصرف هورمون‌ها چقدر می‌تواند در بروز سرطان‌ها موثر واقع شود؟

یکی دیگر از عوامل خطر ابتلا به سرطان سینه مصرف هورمون‌ها هستند که متأسفانه در مواقعی مشاهده می‌کنیم افراد به بهانه نرم شدن پوست، ریزش مو و شادابی چهره از این هورمون‌ها استفاده می‌کنند که این موارد از نظر علمی اثبات نشده است.باید یادمان باشد که مصرف هورمون‌ها، دخالت در ساختار فیزیولوژی بدن است که می‌تواند عوارض بسیار شدیدی در پی داشته باشد.

مصرف غذاها و چربی‌های حیوانی مانده، استفاده نکردن از سبزی و میوه‌های تازه و همچنین کمبود ریزمغذها و ویتامین‌ها می‌تواند خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد.

آیا مسایل معنوی می‌تواند در پیشگیری و بهبود سرطان‌ها موثر واقع شود؟

یکی دیگر از عوامل مهمی که در کشور ما به عنوان بالاترین عامل بروز سرطان شناخته شده است عوامل روانی هستند به دلیل اینکه درصد بسیار کمی از بانوان ایرانی سیگار و قلیان استعمال می‌کنند اما استرس و افسردگی در زنان ایرانی بسیار شایع است.

یکی از اصلی‌ترین دلیل ایجاد این استرس وضعیت ارتباط مناسب با همسر است معمولاً کسانی که در زندگی شکست خورده و طلاق گرفته‌اند و یا با همسر خود رابطه مناسبی ندارند بیشتر در معرض ابتلا به سرطان قرار دارند. باید توجه داشت خلق‌های افسرده و مضطرب نیز ریسک ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد.

مسائل معنوی یکی از مهمترین و بزرگترین عوامل کاهش‌دهنده بروز سرطان محسوب می‌شود به طوری که در تحقیقات ما برای اولین بار در دنیا مشخص شد که معنویت و معناگرایی بیان ژن‌ها را عوض می‌کند و می‌تواند از یک فرد افسرده یک فرد بسیار شاد بسازد که باید این موضوع بسیار مورد توجه واقع شود.

705

کد خبر: 825789

وب گردی

وب گردی