تحقیقات پژوهشگر تاجیک درباره ایران کتاب شد

نخستین جلد از تحقیقات پژوهشگر تاجیکستانی درباره تاریخ ادبیات و فرهنگ فارسی به خط سریلیک در تاجیکستان منتشر شد.

به گزارش ایسکانیوز از بنیاد سعدی، «آثار ایران‌شناسی» به قلم پژوهشگر تاجیکستانی، پروفسور میرزا ملااحمد است، که عمر خویش را صرف پژوهش در زمینه تاریخ ادبیات و فرهنگ فارسی - تاجیکی کرده و تا کنون بیش از 60 جلد کتاب و 550 مقاله از وی منتشر شده است.

این کتاب با پیشنهاد و مقدمۀ حجت‌الله فغانی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان از سوی پژوهشگاه فرهنگ فارسی - تاجیکی و انستیتو زبان و ادبیات رودکی آکادمی علم‌های جمهوری تاجیکستان منتشر شده است.

ایران‌شناسی یک زمینه گسترده میان‌ رشته‌ای است، که به مفهوم عمومی، آن شامل مطالعات‌ زبان، تاریخ، ادیان و فرهنگ اقوام ایرانی‌تبار است و از لحاظ جغرافیایی به مرز و بوم ایران امروز محدود نمی‌شود، بلکه دربرگیرنده تمام مناطقی‌ است، که میراث ایران کهن را دارا هستند.

رواج ایران‌شناسی ، صرف نظر از جامع بودن یا نبودن این تعبیر، که برخی آن را محدود و نارسا می‌دانند و به جای آن تعبیر مطالعات‌ ایرانی را پیشنهاد کرده‌اند، از قرن 19 میلادی مصطلح شده و در یک تعریف عمومی و فراگیر، عبارت است از شناخت جامعه ایرانی و تحولاتی، که از آغاز تا امروز داشته است.

اثر حاضر حاوی 46 عنوان مقاله است که به موضوعات و مسائل گوناگون ایران‌شناسی اختصاص دارد و توسط میرزا ملااحمد در 552 صفحه به خط سریلیک چاپ شده است.

502

کد خبر: 825811

وب گردی

وب گردی