ایران به ۷۲ کشور خرما صادر می‌کند/ پاکستان بزرگ‌ترین مشتری

آمار گمرک حاکی از آن است که ایران در چهار ماهه نخست سال جاری حدود ۸۰ میلیون دلار از انواع خرما را به ۷۲ کشور جهان صادر کرده است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ براساس آمار مقدماتی گمرک جمهوری اسلامی ایران از تجارت خارجی چهار ماهه نخست سال جاری ایران، در این مدت بیش از ۷۸ هزار تن انواع خرما به ارزش حدود ۸۰ میلیون دلار از ایران صادر شده است.

به این ترتیب می‌توان نتیجه گرفت که قسمت متوسط هر کیلوگرم خرمای صادراتی ایران در این مدت ۱.۰۲۳ دلار بوده که با در نظر گرفتن قیمت ۳۷۰۰ تومان برای دلار در این مدت، نرخ تقریبی هر کیلو خرمای صادراتی به حدود ۳۸۰۰ تومان می‌رسد.

براساس این گزارش، از مجموع ۸۰ میلیون دلار انواع خرمای صادر شده ایران به ۷۲ کشور جهان بیش از ۳۱ میلیون دلار آن از نوع خرمای مضافتی به صورت تازه یا خشک بوده است.

در همین مدت چهار میلیون و ۴۰۰ هزار دلار خرما از نوع شاهانی به صورت تازه یا خشک نیز به کشورهای مختلف صادر شده و پس از آن خرمای زاهدی به صورت تازه یا خشک با بیش از سه میلیون دلار بیشترین صادرات را در میان انواع خرما داشته است. این در حالی است که خرما از نوع استعمران به صورت تازه یا خشک در این مدت به میزان دو میلیون دلار صادر شده و خرمای کبکاب نیز در این مدت صادرات یک میلیون و ۶۰۰ هزار دلاری داشته است.

خرمای پیاروم به صورت تازه یا خشک نیز در چهار ماهه نخست سال جاری به کشورهای مختلف صادر شده که ارزش این صادرات به حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار دلار می‌رسد.

صادرات انواع خرماهای مذکور در حالی صورت می گیرد که در همین مدت حدود ۳۶ میلیون دلار خرما با عنوان تعرفه سایر خرمای غیرمذکور به صورت تازه یا خشک از ایران به سوی کشورهای مشتری خرمای ایران صادر شده است.

از سوی دیگر کشور پاکستان با خرید ۱۱ میلیون و ۴۶۲ هزار دلار خرما از ایران، تبدیل به بزرگ‌ترین مشتری خرمای ایران در این مدت شده و پس از این کشور، عراق در رتبه دوم قرار دارد که ۱۱ میلیون و ۸۹ هزار دلار خرمای ایرانی را از تاجران خریداری کرده است.

سومین مشتری بزرگ خرمای ایرانی، کشور هند است که ایران در این مدت توانسته ۱۰ میلیون و ۹۹۰ هزار دلار از انواع خرمای خود را به این کشور بفروشد.

ایران همچنین در همین مدت ۹ میلیون و ۲۹۴ هزار دلار خرما به ترکیه و شش میلیون و ۱۴۸ هزار دلار خرما به قزاقستان صادر کرده است که این دو کشور نیز در رده‌های بعدی مشتریان خرمای ایران قرار می‌گیرند.

افغانستان با خرید پنج میلیون و ۷۵۶ هزار دلار و امارات متحده عربی نیز با خرید سه میلیون و ۵۱۵ هزار تن خرما از ایران در رده‌های بعدی قرار می‌گیرند.

منبع: ایسنا

400

کد خبر: 825900

وب گردی

وب گردی