افزایش مدت بازپرداخت وام مسکن، در رونق بازار تاثیر چندانی ندارد

دبیراجرایی سازمان نظام مهندسی و ساختمان کشور گفت: طرح مسکن مهر جزو سیاست های آخوندی نبود، بنابراین نمی توان مقصر اصلی در ناکامی مسکن مهر را آخوندی و وزارت راه و شهرسازی دانست.

مجربی کرمانی در گفت و گو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز درخصوص احتمال افزایش سه ساله در مدت بازپرداخت وام مسکن گفت: اگر شرایط اخذ وام به صورتی باشد که متقاضیان مسکن به سمت وام های در نظر گرفته شده بروند می توان گفت که این طرح تا حدودی مثبت است اما براساس تجربیات به دست آمده تاثیر چندانی را در رونق بازار مسکن ایجاد نخواهد کرد.
او در ادامه بیان کرد: میزان وام پرداختی و نیز تسهیلات در دولت آخوندی 8 برابر شد اما تاثیری را در بخش مسکن ایجاد نکرد و این حوزه همچنان در رکود ماند.
مجربی کرمانی ارزیابی خود از عملکرد آخوندی، وزیر راه و شهرسازی در دولت یازدهم را اینگونه بیان کرد: عملکردمثبت وزارت راه و شهرسازی و آخوندی در بخش مسکن به دلیل ثبات قیمت قابل تحسین است و تا حدودی در این دوران آرامش نسبی در بازار مسکن حاکم بود.
او خاطرنشان کرد: علی رغم تلاش های بی دریغ وزارت راه و شهرسازی در این حوزه، همچنان مسکن در رکود به سر می برد و ساخت و ساز رونق پیدا نکرد، بنابراین دولت دوازدهم باید برنامه هایی را در دستور کار قرار دهد که کمکی در راستای بهبود وضع مسکن و رونق به این بازار باشد.
به گفته او، در صورت ورود رونق به بازار مسکن تلاطمی در این بازار ایجاد و قیمت ها با تغییراتی همراه خواهد شد که باید تصمیماتی جهت کنترل این تغییر و تاثیرات آن در بازار اتخاذ شود.
مجربی کرمانی اظهار داشت: براساس صحبت های انجام شده توسط رئیس جمهور، مسکن برخلاف دیگر بازارها همچنان از رکود خارج نشده و می توان گفت که بخش عمده ای از رونق اقتصادی ایران وابسته به رونق بازار مسکن است.
دبیراجرایی سازمان نظام مهندسی و ساختمان کشور گفت: برای بهبود وضع بازار مسکن باید تمام سیاست ها در کنار یکدیگر قرار گیرند این در حالیست که اکنون سیاست های موجود مقابل یکدیگر قرار گرفتند و باعث رکود این بخش شدند.
او به عملکرد سازمان نظام مهندسی اشاره کرد و افزود: تا کنون حمایتی که شایسته سازمان نظام مهندسی باشد از سوی مسئولان انجام نشده و احساس می شود که سازمان نظام مهندسی باید براساس سیاست های کلی تقویت شود.
مجربی کرمانی با اشاره به بی توجهی های دولت یازدهم به مسکن مهر اظهار داشت: مسکن مهر از نظر آخوندی و بسیاری از مسئولان طرحی بود که مطالعه ای در مورد آن انجام نشده بود و به دلیل عدم وجود زیرساخت ها با شکست مواجه شد.
دبیراجرایی سازمان نظام مهندسی و ساختمان کشور عملکرد آخوندی درخصوص مسکن مهر را مثبت ارزیابی کرد و گفت: طرح مسکن مهر جزو سیاست های آخوندی نبود بنابراین نمی توان مقصر اصلی در ناکامی مسکن مهر را آخوندی و وزارت راه و شهرسازی دانست.
او با اشاره به مسکن اجتماعی گفت: به دلیل مشغله های موجود در وزارت راه و شهرسازی و عدم بودجه لازم، این طرح اجرایی نشد اما درکل می توان گفت مسکن اجتماعی طرح مثبتی است که در صورت اجرایی شدن می تواند کمکی برای افراد کم درآمد جامعه باشد.
مجربی کرمانی با تاکید بر اینکه باید اقداماتی جهت تعدیل بازار مسکن صورت گبرد، گفت: مشکل موجود در بخش مسکن، عرضه و تقاضا است که تحت نظر دولت و بخش خصوصی انجام نشده است بنبابراین وام های ارائه شده کمکی در بهبود وضع مسکن ایجاد نمی کند و زمانی که بخش خصوصی به بازاری ورود پیدا می کند، بیشتر نظریات و تصمیمات آن باید از طریق بخش خصوصی صورت گیرد.

دبیراجرایی سازمان نظام مهندسی و ساختمان کشور در پایان تصریح کرد: طی چند وقت گذشته آخوندی اعلام کرد که دولت تمایل چندانی جهت ورود به بخش خصوصی ندارد بنابراین بخش خصوصی باید سیاست های خود در بخش مسکن را بهبود بخشد.

401

کد خبر: 825922

وب گردی

وب گردی