غفلت 12ساله در بخش سرمایه‌گذاری فناوری ارتباطات / باید تهدیدها را به فرصت تبدیل کرد

وزیر پیشنهادی ارتباطات دولت دوازدهم گفت: فضای مجازی فرصت و تهدید را با هم دارد و باید از فرصت‌ها استفاده کرد و تهدیدها را دفع کرد که این امر مورد توجه مسئولان نظام و دولت قرار دارد.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ محمدجواد آذری جهرمی وزیر پیشنهادی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت دوازدهم اظهار کرد: در کشور در حال توسعه در بخش It میزان درصد اشتغال فناوری اطلاعات در مجموع در کشورهای در حال توسعه ۱.۸۷صدم درصد است. این شاخص در سال ۹۴ حدود ۲ دهم درصد است. مجموع شغل‌های ایجاد شده در حوزه فناوری اطلاعات که در سال 94، 50 هزار شغل بود در سال 95 با همه مشکلاتی که وجود داشت به 100 هزار شغل رسید یعنی دو برابر آن چیزی که بود افزایش یافت.

او با بیان اینکه در حوزه فناوری اطلاعات پتانسیل‌های زیادی وجود دارد افزود: در این موضوع امکان رشد بالایی در کشور وجود دارد و اگر تلاش کنیم می‌توانیم فرصت‌هایی ایجاد کنیم تا ثروت ملی کشور افزایش یابد و از طرفی رفاه مردم و سطح زندگی آنها بالا برود.

آذری جهرمی تصریح کرد: حوزه فناوری و ارتباطات پتانسیل خوبی در بخش توسعه اقتصادی کشور دارد بنابراین سرمایه گذاری در این حوزه می‌تواند به رونق این بخش کمک قابل توجهی نماید. اگر مسیر سرمایه‌گذاری را درست انتخاب کنیم اتفاقاتی حاصله علاوه بر سبب افزایش ثروت ملی رفاه مردم را نیز به دنبال خواهد داشت.

وزیر پیشنهادی ارتباطات دولت دوازدهم ادامه داد: تحقق این امر نیازمند مقدماتی بود که 12 سال درباره آن غفلت صورت گرفته بود که بخشی از شرایط تحقق این امر نبود سرمایه‌گذاری و بخشی از آن به خاطر مقابله با تکنولوژی بود.

آذری جهرمی تصریح کرد: در ابتدای کار دولت با این تاخیر مواجه بودیم. همچنین با چالش‌های دسترسی در مناطق مختلف کشور مواجه شدیم.

آذری جهرمی تاکید کرد: توسعه دسترسی در ابتدای کار دولت با چالش‌ها و محدودیت‌هایی حتی در حوزه فقهی مواجه بود اما دولت تاثیرگذاری این حوزه را می‌دانست و رهبر معظم انقلاب نیز به دکترین این امر توجه داشتند.

وزیر پیشنهادی ارتباطات تصریح کرد: فضای مجازی فرصت و تهدید را با هم دارد و باید از فرصت‌ها استفاده کرد و تهدیدها را دفع کرد که این امر مورد توجه مسئولان نظام و دولت قرار دارد.

او افزود: در روایات نیز به امر توجه شده است که از دری که فقر وارد شود دین خارج می‌شود. این حوزه می‌تواند از نظر مالی و اقتصادی به مردم کمک کند و حتی فرهنگ را نیز در جامعه توسعه دهد.

او با بیان اینکه در کپی‌رایت هم یکی از مشکلات این حوزه است گفت: قانون کپی رایت متعلق به سال 1348 است که در تجارت الکترونیک تطبیق داده شده است که می‌توان از آن استفاده کرد، اما وقتی به محاکم قضایی مراجعه می‌شود متوجه می‌شویم این قانون کفایت لازم را ندارد.

آذری جهرمی با بیان اینکه ما باید سیاست‌ها را تغییر دهیم گفت: پست بانک را باید تبدیل کنیم به بانک حمایت کننده از این عرصه که البته در این زمینه اتفاق خوبی در مجلس افتاد و 1.5 میلیون دلار از صندوق ارزی برای توسعه مناطق روستایی اختصاص یافت و پست بانک هم بانک عامل آن شد.

او نخستین برنامه خود را شناخت حوزه فناوری و ارتباطات عنوان کرد و گفت: ساختار مخابراتی کشور به گونه ای است که از زمان آقای غرضی ایجاد شده است باید تحولات اساسی در این بخش صورت گیرد. همچنین اصلاح نظام امور مالیاتی است که بایدمورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد.

جهرمی همچنین گفت: باید نقشه راه فناوری و ارتباطات در کشور تدوین شود شبکه ملی اطلاعات پاورپوینت نیست باید نگاهها به این بخش تغییر پیدا کند. همچنین در بخش تولیدی به صورت ویژه هدفگذاری کرده و از صنایع خاص در کشور حمایت کنیم.

آذری جهرمی از اصلاح تعرفه ها در بخش فناوری ارتباطات خبر داد و گفت: امروزه بنابرآمارهای جهانی اقتصاد مقرون بودن سرویس است نه به ارزان بودن آن.

وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: دولت در برنامه‌های انتخاباتی به مردم قول داده که سالانه 900 هزار شغل ایجاد کند و تعهد کرده در برنامه ششم که 100 هزار شغل از این 900 هزار شغل در حوزه ICT خواهد بود که این امر محقق نخواهد شد، مگر با فعالیت بخش خصوصی در حوزه تجهیزات مخابراتی و این در حوزه تجهیزات مخابراتی، تولید و صادراتی و خدمات بخشی خصوصی محقق می‌شود.

او با بیان اینکه شاهبیت برنامه اصلی ما انقلاب دیجیتال است گفت: ما می‌خواهیم با نگاه فرصت محور به آن نگاه کنیم و کشور و مردم را برای استفاده از این فرصت‌ها توانمند کنیم.

آذری جهرمی با بیان اینکه یکی از مهمترین مشکلات ما این است که بازار دسترسی مناسب نداریم، گفت: در برخی از مناطق شهری و در بسیاری از مناطق روستایی و کمتر برخوردار دسترسی‌ها مطلوب نیست که تعهد داده‌ایم، متوسط سرعت سرویس‌های خانگی را حداقل به 20 مگابایت برسانیم.

402

کد خبر: 825951

وب گردی

وب گردی