عملیات مانده یابی چاه ۴۴۸ میدان نفتی مارون با موفقیت انجام شد

عملیات مانده یابی در چاه شماره ۴۴۸ میدان نفتی مارون با تلاش کارکنان مدیریت تعمیر، تکمیل و خدمات فنی چاههای شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب با موفقیت انجام شد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شرکت ملی نفت ایران، این عملیات به دنبال مانده گذاری مجرابند (PSP) به همراه ابزار نصب کننده آن در این چاه و درخواست مهندسی بهره برداری شرکت نفت و گاز مارون مبنی بر انجام عملیات مانده یابی صورت گرفت.

در این عملیات پس از تلاش زیاد، در مرحله اول ابزار نصب کننده مجرابند از چاه خارج شد که به دلیل حساسیت مجرابند و نیز نیاز به طراحی دقیق وسایل مانده یابی همچنین کاهش احتمال مانده گذاری مجدد، بعد از طراحی وسایل مختلف مانده یابی و شبیه سازی این عملیات در کارگاه آزمایش واحد درون چاهی، با تلاش مجاهدت گونه و ایثارگرانه همکاران عملیات و تعمیرات درون چاهی اداره خدمات فنی چاه ها در گرمای بالای 50 درجه، مانده درون چاه (مجرابند)، با موفقیت کامل از چاه خارج شد.

برنامه ریزی، طراحی و اجرای این عملیات از آن جهت اهمیت دارد که با این کار ارزشمند از تعمیر چاه با دکل و هزینه های میلیاردی آن جلوگیری به عمل آمد.

این عملیات همانند کوه یخی بود که فقط 20 درصد آن (شامل جلوگیری از توقف تولید چاه، هزینه های آماده سازی محوطه چاه، استقرار دکل تعمیراتی، مواد مصرفی گل حفاری و شیمیایی، تجهیزات سرچاهی و درون چاهی) قابل مشاهده، و 80 درصد آن (شامل جلوگیری از صدمات سازنده ناشی از وزن و نوع سیال حفاری و جلوگیری از تغییر شرایط سنگ و سیال مخزن، احتمالاتی از قبیل عدم امکان مانده یابی و اجبار به باز کردن پنجره و حفاری کج، از دست دادن سازندهای مختلف و موارد غیر قابل پیش بینی در عملیات که همگی منجر به کاهش ضریب تولید از مخزن در بازه زمانی ده ها ساله می شود) غیر قابل مشاهده است.

برای اجرای این عملیات گروه هایی از مدیریت خدمات ترابری و پشتیبانی، شرکت بهره برداری نفت و گاز مارون و کارگاه مرکزی مدیریت تعمیرات تجهیزات صنعتی و ماشین آلات فرآیندی همکاری داشته اند.

402

کد خبر: 826005

وب گردی

وب گردی