برخورد با قاچاقچیان گلهای زینتی و باغبانی  از اول شهریور

معاون مدیریت بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان تهران: از ابتدای شهریور هم در باراندازهای گل در بازارهای گل امام رضا و شهید محلاتی و هم در سطح گل فروشی های شهر تهران با عرضه قاچاق گلهای زینتی و باغبانی برخورد می شود.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از خبرگزاری صداو سیما ، کوهستانی که امروز به اتفاق کارشناسان تعزیرات حکومتی استان تهران برای اطلاع رسانی طرح برخورد در بازار گل امام رضا حاضر شده بود در راستای اجرای قوانین و مقررات کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان تهران و تکلیفی که در این خصوص به وزارت جهاد کشاورزی به عنوان دستگاه کاشف ابلاغ شده است امروز به اتفاق مسئولان اداره کل تعزیرات استان، بازرسی و اصناف در این مکان حاضر شدیم و از همکاری بسیار خوب اتحادیه گل و گیاه استان تهران و مدیریت میدان گل امام رضا(ع) هم تشکر می کنیم.

وی گفت: برخی غرفه داران دانسته یا ندانسته اقدام به توزیع گل و گیاه زینتی قاچاق می کنند که چون این محصولات هویتی ندارد هم سلامت جامعه و هم تولید انرا به خطر می اندازد.

کوهستانی افزود: در طی دو ماه اخیر در جلسات متعدد در اتحادیه اطلاع رسانی هایی انجام شده است و امروز برای اتمام حجت به این بازار گل آمدیم و از ابتدای شهریور ماه با متخلفان به طور قانونی برخورد می شود.

وی گفت: براساس ماده 11 و 12 حفظ نباتات هر محصول و نهاده ای که غیر قانونی و قاچاق و بدون شناسنامه و هویت وارد کشور شود باید برابر قانون جمع آوری شود.

کوهستانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه این محصولات قاچاق از چه کشورهایی وارد می شود افزود: مبادی ورودی این محصولات از غرب کشور و همچنین از مسیر دریایی است و در همین خصوص با استان های مرزی نامه نگاری کردیم که حساسیت ها در این خصوص بیشتر شود.

این مقام مسئول در سازمان جهاد کشاورزی استان تهران در پاسخ به سوالی درباره نحوه واردات این محصولات قاچاق گفت: آن طور که شنیده ایم به شکل های مختلف و حتی در قالب کانتینر وارد می شود در هر صورت غیر قانونی است.

کوهستانی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا شاهد واردات بذر قاچاق هم هستیم، افزود: اگر کسی تمایل به واردات بذر داشت باید درخواست کند و مجوز آن زیر نظر موسسه تحقیقات جهاد و معاونت باغبانی داده می شود.

وی گفت: برخی از غرفه داران بازار گل ادعا می کنند که بونسای و کاکی بامبو را خودشان وارد کرده اند در حالی که ما به عنوان متولی بخش تولید در وزارت جهاد کشاورزی از این موضوع خبر نداریم و از نظر ما غیر قانونی است.

کوهستانی افزود: حتی ساز و کار واردات بذر هم مشخص است و باید مراحل قرنطینه آن طی شود.

در گشت تعزیراتی فروشنده ای بود که اقدام به فروش بونسای و بامبو می کرد که از 10 هزار تومان تا 100 هزار تومان بونسای ها را به فروش می رساند که وقتی مدارکی دال بر مجوز قانونی واردات ارائه کرد مسئولان جهاد کشاورزی حاضر در این بازار گل این مدارک را تأیید نکردند.

کوهستانی در ادامه خطاب به برخی از این غرفه داران گفت: بیش از 60 درصد غرفه داران بازار گل امام رضا (ع) تولید کننده هستند و ما به درخواست خود اینها اقدام به برخورد قاطع با گیاهان زینتی قاچاق می کنیم چرا که به ما اعلام کرده اند که واردات قاچاق تولیدشان را تهدید کرده است.

این مقام مسئول در سازمان جهاد کشاورزی استان تهران افزود: ما اقلیم های متفاوت در کشور و شرایط لازم برای صادرات و در بخش گل و گیاه و شاخه بریده و انواع گیاهان زینتی حرف برای گفتن داریم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا مسئولان مرزی در بحث واردات قاچاق این محصولات دچار تخلف نشده اند؟ گفت: بحث مسائل مربوط به گمرک و نحوه واردات آن در حیطه وظایف ما نیست و من دستگاه متولی تولید هستم و باید از تولید و اشتغال حمایت کنیم.

کوهستانی افزود: حرف ما این است که اگر قرار باشد بذری وارد شود باید با نظارت دستگاه متولی تولیدات که همان وزارت جهاد کشاورزی است باشد و حتی اگر نیاز باشد اندام گیاهی و یا بذر وارد شود اگر سلامت جامعه را تهدید نکند و تولید و اشتغال را به خطر نیندازد ما هم استقبال می کنیم به شرطی که از ما مجوز دریافت کنند.

705

کد خبر: 826047

وب گردی

وب گردی