پیشنهاد «بیمه اجباری» برای ساختمان‌های مسکونی و پرتراکم

دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران گفت: بعد از تجربه تلخ زلزله استانبول در ترکیه و حادثه پلاسکو در ایران، پیشنهاد شده تا ساختمان‌های مسکونی و پرتراکم مشمول بیمه اجباری شوند.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز به نقل از وزارت راه و شهرسازی، پیروز حناچی در کنفرانس ملی ساخت و ساز در مناطق لرزه‌خیز، با اشاره به اینکه حاشیه‌نشینی با افزایش بی‌رویه قیمت زمین ارتباط مستقیمی دارد، افزود: مناطق زلزله‌خیز شهر تبریز، ارتباط مستقیمی در آسیب‌پذیری با مناطق حاشیه‌نشینی دارد و شدت و ضعف توسعه مناطق حاشیه‌نشینی وابسته به شیوه مدیریت شهری است.

او به وضعیت ناپایداری در مدیریت شهری اشاره کرد و گفت: طبق مطالعات صورت گرفته بر وضعیت مالی شهرداری‌ها، ۷۹ درصد بودجه شهرداری کلان‌شهرهای کشور به صورت مستقیم و غیرمستقیم به ساخت‌وسازها تعلق می‌گیرد؛ با این منظور که ما شهر را برای اداره کردن شهرمان می‌فروشیم. این پیام روشنی است تا بگوییم ما نیازمند تغییر و فضای کیفی در شهرها هستیم.

او در اصل قرار دادن پایداری معماری بومی در مقابل زلزله و مطالعات هوشمند را برای رفع معضل مناطق روستانشین و حاشیه‌نشین مؤثر دانست.

حناچی وجود دستگاه‌های هوشمند در مناطق بحرانی زلزله‌خیز را از واجبات امداد و نجات یک کشور اذعان داشت و تأکید کرد: وجود دستگاه‌های هوشمند که همواره آماده مناطق بحرانی زلزله‌خیز در کشور باشد، یک موضوع بسیار مهمی است که خوشبختانه لایحه‌ای تحت عنوان امداد و نجات و مدیریت بحران در حال حاضر در مجلس شورای اسلامی مطرح است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه داشتن بیمه اجباری یکی از روش‌های بالا بردن کیفیت ساختمان‌ها در دنیا است، اظهار داشت: بعد از تجربه تلخ زلزله استانبول در ترکیه و حادثه پلاسکو در ایران، پیشنهاد شد تا ساختمان‌های مسکونی و پرتراکم مشمول بیمه اجباری شوند.

دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران با تصریح اینکه ما با پدیده شرایط عدم زیست پذیری در شهرها مواجه هستیم، تأکید کرد: پاسخگویی به شفافیت و یافتن پاسخ علمی مناسب برای اداره امور شهری دو اصل کنترل‌کننده در نظام مدیریتی شهری هستند.

401

کد خبر: 826144

وب گردی

وب گردی