مردم آگاه باشند، مسئولین اقدام کنند؛ آیا اوپل در ایران نمایندگی دارد؟ + سند

تا پیش از آغاز به کار دولت یازدهم، عملاً واردات خودرو منطبق بر حساب‌وکتاب نبود. درواقع هرکسی می‌توانست به لطف داشتن کارت بازرگانی، پای خارجی‌ها را به ایران باز کند؛ اما بعد از روی کار آمدن حسن روحانی و به‌ویژه نهایی شدن برجام، سروسامانی به این اوضاع داده شد.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ پیش از آن، بر اساس دستورالعمل‌های پیشین وزارت صنعت، معدن و تجارت، شرکت‌هایی که قصد داشتند در قالب نمایندگی برندهای خارجی فعالیت کنند، می‌توانستند با عقد قرارداد با یک «واسطه» اقدام به واردات کنند. در ادامه با اخذ گواهی‌های مربوطه از مرکز اصناف و مجوزهای سازمان استاندارد و محیط‌ زیست راهی سازمان توسعه تجارت برای ثبت سفارش خودروشان می‌شدند. در غیر این‌صورت اجازه فعالیت و در حقیقت واردات به آن‌ها اعطا نمی‌شد.

این دستورالعمل در ظاهر باعث نظم بازار وارداتی‌ها شد ولی از سویی دیگر هم‌چنان با معضلاتی روبه‌رو بود. بسیاری از واردکنندگان با توجه به مدت اعتبار مجوز فعالیت خود، معتقد بودند که ممنوعیت ثبت سفارش، مستلزم تغییر مقررات واردات خودرو و همچنین دستورالعمل نحوه صدور گواهی فعالیت نمایندگی‌ها و عاملیت‌های فروش است و تنها با بخشنامه نمی‌توان مجوز قانونی واردکنندگان را باطل کرد. در شرایطی که نمایندگی‌های رسمی در دوران تحریم مجبور به واردات خودرو از کشورهای ثالث بودند که وزارت صنعت، معدن و تجارت همراه با توافق هسته‌ای و لغو تحریم‌ها شرکت‌های مذکور را تشویق به اخذ نمایندگی از شرکت‌های مادر کرد.

مسئولان این وزارتخانه بارها در اظهارات خود تأکید کردند که در راستای ساماندهی بازار وارداتی‌ها، شرکت‌های واردکننده باید به سمت اخذ نمایندگی از شرکت‌های مادر سوق پیدا کنند. هرچند شرکت‌های مذکور حتی تا پیش از لغو تحریم‌ها به‌دنبال اخذ نمایندگی رسمی بودند، اما ظاهراً شرکت‌های مادر عجله‌ای برای ارائه نمایندگی به ایرانی‌ها ندارند. گواه این ادعا نیز به شرکت‌هایی بازمی‌گردد که سال‌ها است از کشور ثالث به دلیل تحریم‌ها اقدام به واردات خودروهایی از برندهای مطرح اروپایی می‌کنند، اما هنوز در لیست انتظار دریافت مجوز از کمپانی مادر قرار دارند.

درست در چنین شرایطی است که شرکتی به اسم «ساپرا موتور» می‌آید و ادعای نمایندگی OPEL را مطرح می‌کند. این در حالی است که طبق اسناد موجود، وزارت صنعت، معدن و تجارت گواهی فعالیت نمایندگی را به آن اعطا کرده است. باید ماجرا را از کمی قبل‌تر بررسی کنیم؛ یعنی زمانی‌که فعالیت اوپل این برند آلمانی در ایران در اوج تحریم‌ها از طریق واسطه‌هایی صورت می‌گرفت. ازآنجایی‌که جنرال‌موتورز بزرگ‌ترین خودروساز آمریکا سهام‌دار اصلی این برند آلمانی بود،‌ امکان تهیه قرارداد رسمی طرف ایرانی با این شرکت مقدور نبود و سرانجام طبق دستورالعمل گفته‌شده، فعالیت عرضه‌کننده برند اوپل در ایران، ملغی شد.

آن‌طور که از شواهد برمی‌آید، شرکت ساپرا موتور گواهی فعالیت خود را دریافت کرده است. ولی این به‌معنی صلاحیت آن‌ها برای پیش‌فروش نیست. اتفاقی که با اقدام قاطعانه دولت روبه‌رو شد. سازمان حمایت با انتشار اطلاعیه‌ای به‌صراحت اعلام کرد که پیش‌فروش خودروهای اوپل از سوی شرکت ساپرا موتور غیرمجاز است. این خبر با تکذیب مدیران شرکت فوق همراه شد. درحالی‌که در تصاویری که در شبکه‌های مجازی و وب‌سایت رسمی آن منتشر شده بود، لیست قیمت پیش‌فروش با تحویل 90 روزه به چشم می‌خورد. البته شرکت بعد از اقدام دولت این اطلاعیه‌ها را از سایت خود حذف کرد و عملاً همه‌چیز را منکر شد!

اخذ گواهی فعالیت نمایندگی به‌طرفیت کمپانی که به‌تازگی از مالک آمریکایی‌اش جدا شده و به زیرمجموعه پژو-سیتروئن درآمده است، محل ابهامات بسیاری است. طبق سندی که از سوی یکی از مدیران ارشد OPEL‌ به دست خبرنگار ایسکانیوز رسیده، این شرکت هیچ برنامه‌ای برای فعالیت در ایران ندارد و هیچ همکاری نیز در این قلمرو جغرافیایی معرفی نکرده است. بنابراین وزارت صنعت، معدن و تجارت و مرکز اصناف و امور بازرگانان چگونه رابطه مستقیم ساپرا موتور با اوپل را وثوق یافته‌اند؟

این را هم بدانید بد نیست که رئیس هیات‌مدیره شرکت فوق، پیش‌تر مدیریت شرکتی را برعهده داشت که ادعا می‌کرد نماینده رسمی AUDI در ایران است. این ادعا به‌سرعت با اعتراض و شکایت آئودی به خاموشی گرایید و فعالیت این آلمانی دیگر نیز هم‌چنان در محاق رفت. هرچه هست مردم نیاز دارند که از صحت‌وسقم خودروهایی که در بازار عرضه می‌شوند،‌ مطلع شوند. در حقیقت مردم به اقدامات نهادی اطمینان کرده و دل بسته‌اند که خود آن‌ها را انتخاب کرده‌اند. از سویی دیگر خرید خودرویی که وضعیت خدمات پس از فروشش هنوز از سوی مسئولین امر تأیید نشده، بار دیگر موجب به‌وجود آمدن موجی از معضلات و بی‌اعتمادی دوباره به خودروهای خارجی می‌شود.

- در پایان توجه شما را به 7 نکته جالب و عجیب جلب می کنیم:

1 – نامه به سازمان توسعه تجارت برای ثبت سفارش. این نامه ربطی به گواهی نمایندگی مستقیم ندارد. به تایپ غلط نام OPEL‌ و هم‌چنین اشاره مستقیم به مارک آمریکای موتور آن دقت کنید.

2 – این همان بخشنامه پیش‌فروشی است که ساپرا موتور آن را کتمان می‌کند.

3 – این تصویر فعلی سایت ساپرا موتور است.

4 – اطلاعیه صریح سازمان حمایت مبنی بر غیرقانونی بودن پیش‌فروش ساپرا موتور.

5 – مدیرعامل بهار خودرو،‌ رئیس هیئت‌مدیره شرکت ساپرا موتور؛ هر دو شرکت با ابهام‌های فراوان در فعالیت.

6 – سایت اوپل برای مردم ایران بسته است. آن‌وقت به یک شرکت ایرانی نمایندگی مستقیم اعطا کرده است!

7 در بخش خاورمیانه کمپانی اوپل، اثری از اسم ایران نیست.

400

کد خبر: 826184

وب گردی

وب گردی