پهپاد پستی فعلاً مجوز تهران را ندارد/ رتبه پنجاهم ایران در میان شرکت های پست جهان

مدیر عامل شرکت پست ایران گفت: هم‌اکنون پهباد پستی توسط پژوهشگاه فضایی ساخته شده که تا سقف 5 کیلوگرم امکان جابجایی کالا را دارد.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ حسین مهری معاون وزیر و مدیر عامل شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران، در نشست خبری که به مناسبت روز ملی شدن پست اظهار کرد: امسال نخستین سالی است که اساسنامه شرکت ملی پست بعد از تصویب مجلس محترم شورای اسلامی و شورای نگهبان ابلاغ شد تا این مجموعه نیز همگام با سایر شرکت های زیر مجموعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در مسیر بهره گیری از فناوری های روز دنیا گام برداشته و با ایجاد زیرساخت های لازم، بستری مناسب را به منظور ارائه خدمات نوین و همسو با نیازهای جامعه ارائه و با کسب توفیقات گوناگون تنفس در فضای رقابتی جامعه را محقق نماید.

او تصریح کرد: در تصویری دیگر می توان تصویب اساسنامه را به عنوان ترسیم خط مشی جدیدی برای صنعت پست کشور تعریف نمود که مسئولیت های خطیری را در جرگه ارتباطی کشور برای این مجموعه فراهم نموده است.

مهری تاکید کرد:با توجه به تغییرات به وجود آمده ارائه خدمات سه بعدی(مالی،فیزیکی و تکنولوژی) شده است. کلیه محصولات وارده و صادره بین‌المللی در این مجموعه تعریف شده است. همچنین دو اپراتور ظرف یکسال مجوز داده شده است.

مدیر عامل شرکت ملی پست افزود: حصور در مجامع بین‌المللی، ایجاد زیرساخت برای بخش خصوصی، هوشمند سازی مکان از جمله کارهایی است که در اساسنامه ذکر شده است.

او ادامه داد: خدمات پایه پستی برای تمام ایرانیان با قیمت استطاعت پذیر مهیا شده است. همچنین کلیه خدمات سرویس های پستی برای مناطق غیر برخوردار و روستایی که قادر نباشند این خدمات را ارائه دهند بنابراین ما به دنبال عملیاتی کردن آن هستیم. اجرای این طرحها یک سرآغاز جدید برای شرکت ملی پست ایران است.


مهری تاکید کرد: برای نخستین بار اتحادیه جهانی پست برای ارزیابی کشورهای عضو تشکیل شده بود. در این ارزیابی سه میلیارد مرسوله پستی واحد سنجش قرار گرفت. همچنین در بین 170 کشور ارزیابی شده ایران رتبه 50 به خود اختصاص داد. بنابراین، در نظر داریم که در سال 2017 رتبه خود را ارتقاء دهیم.


مدیر عامل شرکت ملی پست ایران از برگزاری 18 کنگره و اتحادیه و همکاری با آسیا و اقیانوسیه خبر داد و گفت: این کنگره مورد استقبال اعضای کنگره قرار گرفتند که در این کنگره 150 شرکت حضور داشتند.


مهری ادامه داد: و همچنین دستورالعمل ترانزیت برای ارایه کار نقش پررنگی داشت و ما به عنوان رئیس کنگره در این اتحادیه حضور داشتیم. همچنین در رتبه جهانی ایران پیشتاز بوده است و این نشان می‌داد که ایران در عرصه جهانی بازیگر موفقی است.


او تاکید کرد: ما برای رسیدن به اهداف مورد نظر خود 3 پروژه را همسو با اقتصاد مقاومتی مصوب کردیم که دو تا از این پروژه‌ها در اولویت‌کاری قرار دارد.


مدیرعامل شرکت ملی پست افزود: پروژه جی نفع، استاندارسازی، نشانی و ساماندهی یکپارچه، پروژه لجستیک و تجارت الکترونیک از جمله موضوعاتی هستند که مورد توجه قرار گرفت.


مهری به گزارش وضعیت چهار ماهه ترافیک پستی اشاره کرد و گفت: کل ترافیک شبکه پستی کشور از 179 میلیون مرسوله نسبت به مشابه قبل ارسال 191 میلیون مرسوله بوده که حدود 7 درصد رشد به نسبت مشابه نشان می‌دهد. همچنین، بیشترین حجم را در حوزه بسته و امانت که با حدود 1/37 درصد بوده، اختصاص داده است همچنین جهتگیری از پست نامه به صرف کالا و اسناد است.


او ادامه داد: در مرسولات عادی، 1/8 درصد و سرویس پیشتاز 7/3 درصد رشد داشته اما در برخی از سرویس‌ها مخصوصا سرویس ویژه با منفی یک درصد و پست سفارشی 6/5 درصد کاهش را نشان می‌دهند که در مجموع می‌توان گفت حدود 7 درصد رشد در ترافیک پستی شاهد بودیم.


مهری تصریح کرد: سیاست دولت و شرکت ملی پست این است که بیشتر با برون سپاری از توان بخش خصوصی به اشکال مختلف استفاده کند. شاخص‌هایی که برای کنترل کیفیت هوشمند است همگی از طریق رهیاب و به صورت آنلاین کنترل می‌شوند. به طوری که کنترل ماشین‌های حمل و نقل به سیستم هوشمند مجهز هستند.

او درباره تعیین تکلیف فعالیت شرکت ‌ای خصوصی فعال در حوزه پست از جمله اپلیکیشن‌های ارسال بسته و پیک‌های موتوری گفت: طبق مقررات تا یکسال پس از ملی شدن شرکت ملی پست، یک یا دو اپراتور پستی خصوصی باید وارد بازار شوند.

مهری گفت: اخیراً شرکت پستی پیباکس مجوز فعالیت پستی گرفته که طبیعتاً رقابت در این حوزه بین ما و بخش خصوصی وجود خواهد داشت، اما به دنبال هم‌افزایی نیز هستیم.

او گفت: فعالان پستی در بخش خصوصی ظرف یکسال یا باید با یکی از اپراتورهای جدید پستی کار کنند یا از شرکت پست مجوز بگیرند که چون تا این لحظه هنوز اپراتورهای جدید پستی کاملاً وارد نشدند، فعلاً در این باره اعمال مقررات نمی‌شود، اما درنهایت، فعالان بخش خصوصی حتماً باید این فعالان یا باید زیر چتر یکی از اپراتورهای دارای مجوز باشند یا اجازه فعالیت نخواهند داشت.

مهری همچنین از نهایی شدن موضوع پهباد پستی برای جابجایی کالا خبر داد و گفت: تفاهم‌نامه پژوهشگاه فضایی با شرکت ملی پست دارای 5 بند است که یکی از آنها ساخت پهباد پستی است.

او گفت: هم‌اکنون پهباد پستی توسط پژوهشگاه فضایی ساخته شده که تا سقف 5 کیلوگرم امکان جابجایی کالا را دارد.

مدیرعامل شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: به دلیل محدودیت‌های ویژه تهران، هنوز نتوانسته‌ایم مجوز پرواز این پهباد در تهران را اخذ کنیم، از این رو، برنامه پرواز این پهباد بین کیش و بندرعباس در حال پیگیری است.

او در پاسخ به این سؤال که پیش از این یک پهباد پستی توسط دانشکده پست و مخابرات ساخته شده بود و مورد استفاده قرار نگرفت، گفت: پهباد جدید ساخته شده توسط پژوهشگاه فضایی، کامل‌تر و به روزتر است و پژوهشگاه فضایی در این زمینه تخصص دارد.

400

کد خبر: 826265

وب گردی

وب گردی