فاصله طبقاتی دهک های مختلف افزایش یافت/پرچم فقرزدایی بالاست؟

بررسی آمارهای موجود حکایت از افزایش فاصله طبقاتی بین خانوارهای جامعه ایرانی دارد و مطابق گفته کارشناسان اقتصادی رکود حاکم بر بازار،بیکاری و عدم توزیع مناسب ثروت در بین مردم دلایلی هستند که به گسترش فقر و محرومیت در کشور دامن زدند.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ سال ها پیش بود که اصطلاح شهروند درجه 2 و 3 نقل و نبات محافل سیاسی شد و دست مایه انتقاد جناح های مختلف به یکدیگر قرار گرفت. ماجرا از سیاست های نادرست مدیریتی آب می خورد، یعنی تصمیماتی که به جامعه القا می کرد ثروتمند می تواند و رشد می کند و فقیر چون نمی تواند، نباشد! از این رو می توان گفت بحث فقر و محرومیت ریشه در تصمیمات دولت ها دارد.

سال گذشته بود که پدیده ای عجیب با تیتر "گورخوابی" روی صفحه نخست سایت ها و روزنامه ها عرض اندام کرد و عکس هایی از آوارگی مردم جنوب تهران، تا حدود زیادی مایه شرمساری مقامات و ملت شد که این موضوع بازتاب های گسترده ای در فضای مجازی و حقیقی داشت و اعتراضات به جایی رسید که حتی رئیس جمهور در جواب نامه ای از سوی هنرمندان گفت گور خوابی از فقر، برای مردم و دولت قابل تحمل نیست.

مبارزه با فقر، فساد و تبعیض به عنوان اولویت نخست کشور مطرح بوده و جزو سیاست های بالادستی محسوب می شود که مانند برخی از سیاست های بالادستی دیگر مورد بی مهری قرار می گیرد، البته تا کنون تلاش های زیادی هم جهت نابودی فقر صورت گرفته اما هر بار با چالش های گوناگونی مواجه شده است. نبود برنامه جامع و مصوبی که بتواند تمامی زمینه‌ها و ریشه‌های فقر را مورد توجه قرار دهد از جمله معضلات موجود در راستای عدم موفقیت در نابودی فقر است، بنابراین اولین موضوعی که می تواند زمینه نابودی فقر را فراهم کند، داشتن برنامه و پایبندی به اجرای برنامه‌های مصوب نظام است.

در همین ارتباط، حجت الله عبدالملکی کارشناس اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز درباره عملکرد دولت یازدهم در راستای فقرزدایی گفت: آمارهای موجود و نیز روند زندگی مردم در کشور نشان دهنده این است که فقر در کشور به صورت نسبی در مقایسه با دولت های قبل در وضعیت نامساعدی قرار دارد.

او در ادامه افزود: ضریب جینی در دولت یازدهم با افزایش 2 تا 4 درصدی همراه بود که این امر به معنای افزایش فاصله طبقاتی در کشور طی دوران 4 ساله دولت یازدهم بوده است.

عبدالمکی اظهار داشت: براساس شواهد موجود به صورت نسبی فقر نسبت به غنی شدن افراد افزایش داشته و از طرف دیگر طی چند سال اخیر درآمد افراد شاغل در بخش خصوصی به دلیل رکود حاکم در کشور هیچ گونه افزایش نداشت که این امر باعث بیکاری افراد و افزایش میزان فقر در کشور شده است.

این کارشناس اقتصادی خاطر نشان کرد: تمام عوامل دست به دست هم داد تا بسیاری از افراد قدرت خرید خود را از دست دهند و فقر مطلق و نیز فقر نسبی در کشور تشدید شود.

به گفته او، فقر نسبی به معنای شکاف طبقاتی در جامعه و فقط مطلق به عنوان توانایی افراد در خرید نیازهای اساسی توسط افراد جامعه مطرح می شود.

عبدالملکی گفت: ایجاد و افزایش فقر در دولت یازدهم در نتیجه نگاه دولت به فقر به وجود آمده، بدین معنا که نوع دولت، لیبرالی است و در چهارچوب ادبیات لیبرالیسم، فقر و تشدید فقر بین افراد به عنوان معضلی به حساب نمی آید که بخواهند تلاش و تصمیمی جهت از بین بردن آن اتخاذ کنند.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به رویکرد دولت دوازدهم در نابودی فقر، اظهار داشت: دولت جدید به طور قطع باید روی توزیع درآمد و موضوع افزایش قدرت خرید خانواده ها کار کند.

او در ادامه خاطرنشان کرد: توزیع درآمد به سیاست های کلان اقتصادی مانند سیاست های پولی و بانکی برمیگردد و در افزایش قدرت خرید خانوارها باید کنترل قیمت کالاهای پراستفاده برای آنان بررسی شوند.

عبدالمالکی در پایان گفت: دولت یازدهم در زمینه افزایش قدرت خرید خانوارها باید ایجاد اشتغال و نیز تقویت تولید ملی را در دستور کار قرار دهد.

در ادامه آلبرت بغزیان، کارشناس اقتصادی به کنایه نسبت به عملکرد دولت یازدهم در فقرزدایی به خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز گفت: دولت بیش از آنکه عملکرد مثبتی را فقر زدایی داشته باشد نقش موثری را در فقیر زدایی و کاهش تعداد فقیران در کشور ایفا کرد، بدین معنا که بسیاری از فقیران طی دوران 4 سال فعالیت دولت یازدهم به دلیل اینکه فکری به حال آنها نشد، از بین رفتند.

او با تاکید بر اینکه از بین رفتن فقر مستلزم شناسایی فقرا و اتخاذ تصمیماتی در راستای مشکلات آنها است، افزود: بسیاری از مسئولان گمان می کردند که با هدفمند سازی یارانه ها و حذف بخشی از افراد پردرآمد از دریافت یارانه تاحدودی می توان نسبت به وضع موجود سر و سامان داد.

بغزیان به انواع مختلف خط فقر در جامعه تاکید کرد و اظهار داشت: در حال حاضر خط فقر در جامعه به صورت نسبی، مطلق و معیشتی است که دولت یازدهم بیشتر توجه خود را جهت از بین بردن فقر مطلق گذاشت، بدین صورت که با درنظر گرفتن حداقل درآمد اقدام به از بین رفتن فقر مطلق کردند اما تاکنون برنامه منسجمی جهت از بین رفتن فقر به صورت کامل ارائه نشده است.

به گفته این اقتصاددان، در ابتدا باید وزارت کار یا وزارت اقتصادی به عنوان متولی رفع فقر در جامعه معرفی شوند این در حالیست که تاکنون هیچ ارگانی به عنوان متولی که برنامه ریزی خاص جهت از بین رفتن فقر داشته باشد، وجود ندارد.

او خاطرنشان کرد: سیاست فقرزدایی و رفاهی در دولت یازدهم چندان متحول نشد که بتوانیم ادعا کنیم وضعیت فقیران در دولت یازدهم نسبت به دولت های قبل بهبود یافته است.

بغزیان با اشاره به شاخص هایی که باید جهت رفع فقر در دولت جدید مدنظر قرار گرفته شود، گفت: برخی از شاخص ها نشان دهنده افزایش برخی از درآمدها مانند درآمد سرانه است بنابراین باید رشد درآمد سرانه را باید به عنوان معیاری جهت کاهش فقر قرار داد و همچنین می توان ضریب جینی را بعنوان دیگر معیار رفع فقر قرار داد.

کارشناس اقتصادی اظهار داشت: خواسته ما از مسئولین علاوه بر ایجاد اشتغال برای افراد کم درآمد، بهبود وضعیت آنها از طریق کسب درآمد توسط افراد پردرآمد است.

او با تاکید بر افزایش میزان یارانه پرداختی به افراد کم درآمد گفت: در دولت یازدهم باید دید که وزارت کار تا چه میزان تلاش جهت بهبود وضع فقرا خواهد داشت اما تاکنون برنامه مکتوبی که خاصه فقرا و براساس شرایط ایران باشد ارائه نشده است.

401

کد خبر: 826268

وب گردی

وب گردی