تحقیقات پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات در حوزه محیط زیست کتاب شد

کتاب «جامعه و تغییرات آب و هوا» نوشته صادق صالحی و زهرا پازوکی نژاد در راستای طرح های تحقیقاتی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات در حوزه محیط زیست، تدوین و منتشر شد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایرنا، در معرفی کتاب «جامعه و تغییرات آب و هوا» آمده است: کتاب، اولین اثر فارسی در این زمینه است که جنبه‌های مهم و جامعه‌شناختی پدیده تغییرات آب‌ و هوا را تحقیق کرده است و با توجه به خلأ‌های پژوهش جامعه‌شناختی مسائل زیست‌ محیطی در ایران از جمله تغییر آب‌ و هوا و بیان اهمیت علم جامعه‌شناسی محیط‌ زیست، ضمن شناسایی وضع موجود به برنامه‌ریزان، درصدد فراهم ‌ساختن بستری مناسب برای معرفی علل اجتماعی کم‌رنگ‌ بودن بحث‌های اجتماعی تغییر آب ‌و هوا در ایران است.
کتاب یاد شده با تاکید بر انسان‌ساخت بودن مسائل محیط زیستی که امروز دامن جامعه بشری را فرا گرفته است، بهره‌گیری از دانش جامعه‌شناختی را عامل درک، تبیین و حل مشکلات محیط زیستی قلمداد می‌کند.
صادق صالحی و زهرا پازوکی نژاد، پژوهشگران این اثر معتقدند که جامعه‌شناسی با بررسی و تجزیه و تحلیل ابعاد انسانی و اجتماعی پدیده تغییر آب‌ و هوا می‌تواند سهم عوامل اجتماعی در ایجاد پیامدهای این تغییر و نهایتا تخریب محیط‌ زیست را نشان دهد.
آنان همچنین بر این نظرند که شناخت ابعاد آسیب‌پذیری اجتماعی تغییر آب ‌و هوا می‌تواند به برنامه ‌ریزی آینده برای مدیریت بحران‌های تغییر آب ‌و هوا کمک کند.
«تغییر آب‌ و هوا و جامعه‌شناسی»، «تغییرات آب‌ و هوا و آسیبهای اجتماعی»، «انکار اجتماعی تغییر آب‌ و هوا»، «تغییر آب‌ و هوا، دو راهی، اجتماعی و مخاطره جمعی»، «تغییر آب ‌و هوا و پذیرش اجتماعی نوآوری‌های زیست‌محیطی»، «سیاست‌های اجتماعی مقابله با تغییر آب‌ و هوا» و «تغییر آب ‌و هوا و سیاست‌های اجتماعی مقابله با آن در ایران» عناوین فصلهای اول تا هفتم این کتاب است.
کتاب «جامعه و تغییرات آب و هوا» در 487 صفحه با شمارگان 300 نسخه و به قیمت 240 هزار ریال و با همکاری شورای اجتماعی کشور از سوی انتشارات پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر شده است.

705

کد خبر: 826289

وب گردی

وب گردی