افزایش ۵۵ درصدی ترانزیت ریلی بار در کشور از ابتدای امسال

معاون بهره‌برداری و سیر و حرکت راه‌آهن از افزایش ۵۵ درصدی ترانزیت بار ریلی در کشور خبر داد و گفت: در سیستان و بلوچستان ۱۰۰ درصد حمل گندم تولیدی از طریق ریل انجام می‌شود.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ ابراهیم محمدی در نشست خبری اظهار کرد:‌ به ازای هر تن باری از روی جاده به ریل هدایت می‌شود بر اساس استانداردهای اروپایی به ازای هر تن کیلومتر 80 تومان به سود اقتصاد ملی است. سال گذشته 27 میلیارد تن کیلومتر بار از طریق ریل جابجا شده است.

او با بیان این‌که امسال برنامه داریم که 43 میلیارد تن کیلومتر در راه‌آهن جابجا شود، تصریح کرد: در حمل‌ونقل ریلی نقاط مرزی هدف ماست و می‌توانیم علاوه بر کمک به اقتصاد ملی، محرومیت‌های این قبیل مناطق را برطرف کند.

او با اشاره به مباحث مربوط به ترانزیت، گفت: ترانزیت شاخص اساسی در بحث توسعه است، با این کار ایران را در اقتصاد کشور دیگر شریک می‌کنیم و این مسئله باعث می شود که کشور هدف در حفط امنیت کالا کمک کند.

معاون بهره‌برداری و سیر و حرکت راه‌آهن با بیان این‌که سهم راه‌آهن از ترانزیت سالانه حدود 1.5 میلیون تن است،‌ بیان کرد: در حوزه ترانزیت ریلی امسال حدود 55 درصد رشد داشته‌ایم و از ابتدای سال 4 توافق‌نامه با کشورهای حوزه CIS برای ارتقای شاخص‌های حمل‌ونقل ریلی داشته‌ایم.

محمدی با یادآوری این‌که نشست های متعددی با اتاق‌های بازرگانی ایرانی داشته‌ایم، افزود: برای فعال کردن قطار آلماتی-پاکستان تلاش‌هایی صورت گرفت و قرار شده دومین جلسه این مسئله برای حل مشکلات بار و کانتینر در دستور کار قرار گیرد.

او با بیان این‌که نرخ حمل کانتینر کیلومتر قزاقستان-ترکمنستان- ایران یکسان شده است، اظهار کرد: چینی‌ها ابتدا قیمت‌ها را قبول کردند اما در ادامه اعلام کردند که قیمت حمل بار در داخل کشور چین گرانتر است و باید کارهایی را انجام دهیم تا بتوانیم بار صادراتی را از طریق این مسیر ریلی (قزاقستان-ترکمنستان- ایران ) منتقل کنیم.

او با بیان این‌که با ترکیه در حوزه بار به توافقات خوبی دست خواهیم یافت در پاسخ به پرسش تسنیم مبنی بر این‌که سال گذشته و امسال چه میزان ترانزیت ریلی انجام شده است، گفت: میزان ترانزیت تا 17 مردادماه امسال از طریق ریل به 475 هزار تن رسیده است،‌این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته 309 هزار تن ترانزیت بار ریلی در کشور داشتیم.

معاون بهره‌برداری و سیر و حرکت راه‌آهن با بیان این‌که سال گذشته مجموعا 1.2 میلیون تن بار ترانزیتی از طریق ریل جابجا شد، اظهار کرد: پیش بینی می‌شود این رقم به 1.8 میلین تن تا پایان سال جاری افزایش یابد و فکر می‌کنیم با توجه به افزایش بار ترانزیتی در نیمه دوم سال بتوانیم به هدف سالانه 3 میلیون تن تا پایان امسال نزدیک شویم.

محمدی با اشاره به این‌که در حوزه بار داخل حدود 12.5 درصد در مقایسه با مدت مشابه رشد داشته ایم، افزود:‌نسبت به پارسال در حوزه مواد معدنی 10 درصد و کانتینری نیز 7 درصد رشد داشته‌ایم. همچنین از 132 هزار تن حمل گندم در داخل از طریق ریلطی سال گذشته تا 17 مرداد ماه امسال به 333 هزار تن دست یافته ایم. در سیستان و بلوچستان 100 درصد حمل گندم ریلی شده و به زودی در قزوین نیز پایانه حمل تخلیه گندم راه‌اندازی می‌شود.

منبع: تسنیم

401

کد خبر: 826328

وب گردی

وب گردی