تولیدکنندگان خُرد پتروشیمی سامان می‌گیرند/ بورس کالا مراقب باشد

نایب رییس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی می گوید: مجوز خرید مازاد محصولات پتروشیمی به افرادحقیقی باید آسان اما با احراز شفافیت داده شود.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ احسان باقریان، نایب رییس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی در توضیح اینکه منظور از افراد حقیقی در طرح امکان خرید مازاد محصولات پتروشیمی توسط افراد حقیقی در بورس کالا، چیست، گفت: منظور تولیدکنندگان خردی هستند که حجم تولیدشان کم بوده و مجوز فعالیت به نام فرد حقیقی دریافت کرده اند و در سیستم بهین یاب ثبت نام نشده اند و رویه خریدشان همانند شرکت های حقوقی نیست. اما همین تولیدکنندگان خرد برای تولید محصولات خود به مواد اولیه نیازدارند که می توانند به این روش آن را تامین کنند.

او ادامه داد: برای اینکه نیاز به خوراک این بخش تامین شود، بورس کالا تصمیم به اجرای چنین اقدامی گرفته که البته روش شفافی برای پاسخ به این نیاز است.

باقریان حرکت بورس به سمت تامین نیاز این بخش از تولیدکنندگان و فعالان صنعت پتروشیمی را از محاسن این طرح بر شمرد و افزود: چنین روشی موجب جذب حداکثری فعالان این صنعت به حضور فعال در بازار و چرخه تولید می شود. از سویی دیگر بنگاه های خرد نیز به صحنه آمده و فعالیت خود را ادامه می دهند به این ترتیب برای محصولات مازادی که مشتری ندارد نیز، تقاضای مطلوب ایجاد می شود.

این فعال بخش خصوصی به لزوم وجود ضوابط کارآمد در راستای نظارت حداکثری بر روند اجرای این طرح اشاره کرد و گفت: بورس کالا به عنوان مجری این طرح باید نظارت ویژه بر شرایط صدور مجوز برای این افراد داشته باشد. به این ترتیب که تناسب درخواست مجوز و نوع فعالیت فرد حقیقی محرز شود. از سویی دیگر به دلیل تازگی این طرح پیشنهاد می شود دوره استفاده از مجوز کوتاه باشد تا از عدم ورود این مواد به بازارهای موازی (دست دوم) اطمینان حاصل شود.

به گفته او، مجوز باید آسان اما با احراز شفافیت داده شود. به نظر می رسد بهتراست این روش برای یک مدت کوتاه انجام شود تا بازتاب های آن مورد تحلیل قرار گرفته و میزان خطا به حداقل کاهش یابد. این روش تهیه مواد اولیه برای تولیدکنندگان این صنعت می تواند این واحدها را مجبور کند تا بر اساس استاندارهای تایید شده به فعالیت بپردازند.

حامد سلطانی نژاد، مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران به تازگی درباره امکان حضور افراد حقیقی در معاملات محصولات مازاد پتروشیمی گفته بود:در راستای بهبود روند معامله محصولات پتروشیمی و فرآورده های نفتی در بورس کالای ایران، افزایش شفافیت معاملاتی، عرضه منظم و تعادل هر چه بیشتر عرضه و تقاضا، برخی محدودیت ها که از سال ۱۳۸۹ تاکنون برای خریداران و مصرف کنندگان خرد حقیقی جهت خرید محصولات و فرآورده های عرضه شده در این بازار اعمال شده بود، به تدریج با توجه به شرایط بازار حذف خواهد شد.

او تصریح کرده بود: با توجه به این که در خصوص برخی کالاها در بورس کالا مازاد عرضه وجود دارد، با مصوبه هیات پذیرش بورس کالای ایران تصمیم بر این شد تا خریداران حقیقی محصولات پتروشیمی و فرآورده های نفتی که اطلاعاتشان در سایت بهین یاب ثبت نشده و سهمیه ای برای آنها لحاظ نمی شود، ولی مصرف کننده محصولات عرضه شده در بورس کالا هستند نیز بتوانند از کانال رینگ پتروشیمی بورس کالا نیاز مصرفی خود را تامین کنند. به این ترتیب در گام اول در عرضه هایی که در روزهای غیر بهین یابی انجام می شود خریداران حقیقی می توانند اقدام به ثبت سفارش و خرید محصول نمایند.

منبع: مهر

402

کد خبر: 826354

وب گردی

وب گردی