پیش نویس تدوین تفاهم نامه شهرداری تهران با بغداد

شهردار بغداد در دیدار با محمدباقرقالیباف ضمن ابراز رضایت از بازدید تهران و میهمان نوازی شهروندان پایتخت اظهارکرد: رابطه بین ایران و عراق رابطه جدیدی نیست و سالها و قرن هاست که این دو کشور همسایه با هم رابطه دارند و امیدواریم این ارتباط روز به روز بهتر از قبل شود.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از مهر , ذکری محمد علوش با بیان اینکه در سالهای اخیر تعاریف بسیارزیادی از پیشرفت پایتخت ایران شنیده بودیم، گفت: با توجه به شرایطی که در حال حاضر بغداد دارد به همکاری و ارتباط با کشورهای همسایه خصوصا ایران نیاز مبرم داریم. در واقع هدف از سفر من به تهران توافق نامه ای است که قبلا درباره اش صحبت شده و متاسفانه تاکنون فعال نشده است. من جزییات توافق میان تهران و بغداد را بررسی کردم. معتقدم بهتر است این توافق به شکل موضوعی تر مورد توجه قرار بگیرد و انشاالله تفاهم نامه خواهرخواندگی میان تهران و بغداد منعقد شود.

علوش با تاکید بر ضرورت تشکیل کمیته ای مشتمل بر کارشناسان شهرداری تهران و بغداد به منظورتدوین پیش نویس جدید تفاهم نامه عنوان کرد: امیدواریم با این اقدام تفاهم نامه به زودی امضا و بعداز آن در مرحله اجرا قرار بگیرد.

برگزاری هفته فرهنگی ایران دربغداد و هفته فرهنگی عراق در تهران

شهردار بغداد ادامه داد: بلافاصله پس از بازگشت به عراق اسامی افرادی که از سوی شهرداری ما قرار است در این کمیته حضور داشته باشند را معرفی می کنیم تا به شکل تخصصی موضوع پیگیری شود. ضمن اینکه امیدواریم در قالب این تفاهم نامه امکان برگزاری هفته فرهنگی ایران دربغداد و هفته فرهنگی عراق در تهران امکان پذیر شود.

بهره مندی از تجربیات تهران در حوزه های مترو و پسماند

وی دربخش دیگری از سخنانش به دومشکل اصلی شهر بغداد پرداخت و گفت: مساله مترو و سیستم جمع آوری زباله درحال حاضر از عمده ترین مشکلات شهرداری بغداد به حساب می آید که دراین زمینه ما اطلاعات خوبی درباره آخرین دستاوردهای شهرداری تهران به دست آورده ایم تا بتوانیم از تجربیات این شهر استفاده کنیم.

تهران شهری پیشرفته و زیباتر از تصوراتم است

علوش با بیان اینکه برای اولین بار است که به ایران آمده است، به تجربه خود از بازید از تهران پرداخت و عنوان کرد: تهران بیشتر ازآنکه تصور می کردم زیباست و از نظر سازندگی بسیار پیشرفته است. درواقع با اینکه این شهر ظاهرا شرقی است اما بسیار پیشرفته تر از آن چیزی است که در ذهن داشتم. ضمن اینکه شهروندان تهرانی بسیار مهمان نوازند.

وی با اشاره مساله مترو در بغداد عنوان کرد: متاسفانه تا کنون فرصت ایجاد مترو در این شهر فراهم نشده است. البته دولت ما با سفارت خانه های چند کشور دراین خصوص صحبت کرده است تا با همکاری آنها و انجام مطالعات لازم پروژه مترو در پایتخت عراق اجرا شود. ضمن اینکه از شهرداری تهران تقاضا داریم تا تجربیات خود در این زمینه را دراختیار ما قرار دهد.

علوش گفت: نکته ای که در خصوص متروی بغداد وجود دارد این است که نمی خواهیم این پروژه به صورت دولتی اجرا شود تلاش ما این است که با وجود سرمایه گذار و شرکت ها وموسسات معتبر هزینه ساخت مترو تامین شود.

شهردار بغداد در ادامه به موضوع جایگاه زن در شهرداری پایتخت عراق پرداخت و گفت: موضوعی که سبب شد نخست وزیر یک زن را به عنوان شهردارانتخاب کند این است که خانم ها اهل تدبیر هستند. البته شهرداری عراق تا سال ۲۰۱۴ بودجه زیادی داشت اما به دلیل کاهش قیمت نفت و ورود داعش درعراق شهرداری ناگهان با مشکل بودجه که ازسوی حکومت به این سازمان تعلق می گرفت مواجه شد. تحت این شرایط ما مجبور شدیم تا بودجه موردنیاز را از منابع خود تامین کنیم به همین منظور باید به گونه ای عمل می کردیم که هم به مردم خدمت کنیم هم هزینه ها را مدیریت کنیم. کارکنان هم با این موضوع به خوبی کنار آمدند و درحال حاضر منابع ما سال به سال بهتر می شود.

علوش همچنین بیان کرد: البته از آنجا که بغداد سالهای سال در جنگ بود نیاز به بازسازی زیرساخت ها دارد واین مهم به طور حتم نیازمند کمک همسایه هاست.

درادامه شهردار تهران ضمن تقدیر از حضور شهردار بغداد در تهران اظهارکرد: شهرداری تهران همواره آمادگی همکاری با شهرداری بغداد را داشته است چرا که درایران شهرداری ها و دولت به مردم عراق علاقه مند هستند. ضمن تبریک به مناسبت پیروزی های اخیر ملت عراق و آزادسازی موصل باید این موضوع را مطرح کنم که مردم ما همواره مسائل کشور عراق را با حساسیت دنبال می کنند و پیوند عمیقی بین این دو کشور به لحاظ حضور زائران وجود دارد.

آمادگی شهرداری تهران برای همکاری با بغداد

وی با اشاره به بازگشت امنیت به عراق و پیروزی ملت عراق در مقابل تروریست ها گفت: درشرایط فعلی باید فعالیت های خدماتی و عمرانی در اولویت قرار بگیرد. شهرداری تهران هم امادگی دارد تا هر گونه کمک و همکاری را دراین خصوص انجام دهد و حتی اطلاع دارم گروه های تخصصی کارهای کارشناسی را به منظور این همکاری به طور کامل انجام داده اند.

شهردار تهران با اشاره به عدم امضا و اجرای تفاهم نامه میان بغداد و تهران عنوان کرد: خاطرم هست در گذشته حدود ۶ تا ۷ گروه تخصصی از بغداد به تهران آمدند و خدمات شهرداری از حیث فضای سبز، جمع آوری زباله ها، بوستان ها و... مصالحه کرده اند. حتی به یاد دارم که قرار شد در دو نقطه ساحلی دجله زیرساخت هایی برای ایجاد پارک و استفاده مردم فراهم شود. در این خصوص و موضوع رسیدگی به کاظمین تیم های اجرایی برای آغاز به کار به بغداد رفتند اما بعداز آن پیگیری صورت نگرفت.

قالیباف ادامه داد: شهرداری تهران و شرکت های وابسته به آن این آمادگی را دارند تا در اسرع وقت اقدامات مربوط به همکاری با بغداد را انجام دهند. اتفاقا من در سفر اخیر خود به عراق متوجه شدم که مردم این کشور بیش از هر زمان دیگری به خدماتی از این دست نیاز دارند.

وی با بیان اینکه مشکل عدم امضا و اجرای تفاهم نامه میان دو پایتخت به موضوعاتی از جانب عراق بازمی گردد، عنوان کرد: درخصوص اجرای تفاهم نامه بحث بر سر آن بود که با واسطه دولت باید این توافق صورت گیرد. من در سفرم به عراق در این خصوص با آقای مالکی صحبت کردم و آقای مالکی در سفر به ایران به من گفت مشکل در خصوص دولت حل شده و توافق قابل انجام است. این در حالی است که عملا اتفاقی درخصوص این تفاهم نیفتاد.

شهردار تهران درادامه در واکنش به اظهارات شهردار بغداد درخصوص عدم فعالیت مترو در این شهر تصریح کرد: در رابطه با مترو هم در گذشته صحبت هایی شد و ما شرکتی مشاور را به بغداد فرستادیم و طی ۲ ماه بررسی اولیه فنی صورت گرفت. من در آنجا متوجه شدم که شرکت فرانسوی سیستا در این خصوص در حال مطالعه است ما قریب به ۳۰ سال است که با این شرکت کار می کنیم و تجربیات خوبی در این زمینه داریم.

تهران جزو پنج، شش شهر پیشرو در دنیا در حوزه ساخت مترو است

قالیباف بابیان اینکه تهران جزو ۵ تا ۶ شهر پیشرو در دنیا در حوزه ساخت مترو است، یادآور شد: درحال حاضر بالغ بر ۳۰۰ کیلومتر مترو درشهر تهران داریم که بیش از ۲۰۰ کلیومتر آن در ده سال اخیر ساخته شده است. من فکر می کنم تهران الگوی مناسبی برای ساخت و تجهیز مترو در منطقه است چرا که ما ملاحظات لازم را در خصوص سرعت اجرا و دقت در بخش های مختلف موردتوجه قرار می دهیم.

الگوی مناسب و منحصر به فرد سرمایه گذاری در مترو تهران

قالیباف با اشاره به اظهارات شهردار بغداد مبنی بر عدم اختصاص بودجه مترو از سوی دولت گفت: برای این کار هم تهران الگوهای مناسبی دارد که غربی ها و حتی ترکیه ندارند. خود ما نیز با همین الگو متروی تهران را ساختیم و این شکل خاصی از سرمایه گذاری است. شما بپذیرید که با شرایط سخت و مسائل امنیتی ممکن است خارجی ها امادگی حضور در عراق را نداشته باشند و اگر هم پروژه را بپذیرند با قیمت گران کار را انجام دهند. مترو الگوهایی برای ساخت دارد که می توان سرمایه اش را ازخودش تولیدکرد و پروژه را به ثمر رساند. اگر قرار شد در این خصوص مذاکره کنیم و دعوت نامه شما برای ما ارسال شد شهرداری تهران نیز در خصوص الگو ها به شکل مفصل با شما تبادل نظر می کند.

معتقدم بانوان با دقت و نظم بیشتر و هزینه کمتر کارها را به ثمر می رسانند

وی در ادامه در پاسخ به سوال شهردار بغداد در خصوص جایگاه بانوان در شهرداری تهران خاطرنشان کرد: در دهه اخیر حدود ۱۸ تا ۲۰ درصد از کارکنان شهرداری را خانم ها تشکیل می دهند و حدود ۸ درصد از مدیران ارشد ما خانم هستند. ما حتی یک خانم شهردار منطقه داریم و تا تعداد قابل توجهی از بانوان به عنوان معاون و شهردار ناحیه فعالیت می کنند ضمن اینکه همه شهرداران مناطق مشاور خانم دارند واداره کل امور بانوان در تمام بخش های شهرداری فعال است.

شهردار تهران با یادآوری بخش هایی که خانم ها بیشترین مشارکت را در آن دارند، افزود: دربخش سلامت بالغ بر ۷۰ تا ۸۰ درصد از فعالین را بانوان تشکیل می دهند و در حوزه توانمندسازی و طراحی فضای سبز و گلکاری ها نیز بانوان حضور چشمگیری دارند. من اعتقاد دارم که خانم ها با دقت بیشتر و هزینه کمتر کارها را به ثمر می رسانند و منظم تر هستند.قالیباف در پایان این نشست ضمن اظهار امیدواری نسبت به پیشرفت تمامی شهرهای عراق به ویژه بغداد گفت: انشالله باتلاش وهمکاری ریشه تروریسم در منطقه کنده شود تا بستر برای حرکت جدی عراق به سمت پیشرفت فراهم شود.

705

کد خبر: 826437

وب گردی

وب گردی